Senter for faglig kommunikasjon (SEKOM) - Aktiviteter
Aktiviteter og nyheter
2020
Høsten 2020 er SEKOM vertskap for den internasjonale konferansen Applied Lingusitics and Professional Practice (ALAPP).
Andrespråkskommunikasjon i arbeidslivet – ledige stillinger som stipendiat/postdok ved Senter for flerspråklighet i Oslo.
2019
27.-29. november 2019 arrangeres forskerkurset NORDPAL Applied Linguistics and Ethics i Trondheim. Påmelding på NORDPALs nettside. Frist for registering: 15. september.
Heidi Gilstad er invitert foredragsholder på nasjonal forskningskonferanse om helsekompetanse 7. november.
Heidi Gilstad var invitert foredragsholder på kick-off for Helseplattformen 21. august med 400 deltakere i et av Norges største helseprosjekter - og hun var den eneste eksternt inviterte foredragsholderen.
Mandag 3.juni 2019 ble det arrangert møte i European eHealth Literacy Network i Oslo. Heidi Gilstad fra SEKOM var med i organisasjonskomiteen, i samarbeid med kollegaer fra Københavns Universitet og Universitetet i Oslo.
Torsdag 25.april hadde SEKOM besøk av professor emeritus Per Linell, Göteborgs universitet. Per er tidligere professor II hos oss, og det var en stor glede over å ha han tilbake på besøk.
Han holdt foredrag omkring to tema: Communicative Active Types: a comprehensive statement og Extending Theories of Dialogue and Dialogicality:
I will summarise (my version of) a comprehensive theory of dialogue in 15 points. Obviously, there will not be time enough for arguing all these points. Among the points I would like to emphasise particularly is the need to extend theories of dialogue and dialogicality to other forms of human sense-making than just verbal events in situated interaction (exemplified by conversations) and text events (including use of computers).
In addition, I would dwell on a number of points where (what I take to be an observationally and descriptively adequate) theory of dialogue will deviate from common assumptions about dialogue, such as partial and partially shared understandings (rather than complete mutual understandings), the occurrence of many forms of (partial or radical) monologised (rather than dialogised) activities, and asymmetrical (rather than symmetrical) interactions, the role of third parties (rather than just sender and addressed partner) in dialogue, double dialogicality (dialogue not only in situations but also within situation–transcending traditions), and the collapse of the conventional distinction of cognition and communication.
Artikkel om Skrivepress Her utsetter Alissa seg for frivillig skrivepress i Universitetsavisa 1. mars.
Sissel Rolness Lysklett i HEMIT og Heidi Gilstad ved SEKOM skrev kronikken Tverrfaglig kommunikasjon får pasientforløp til å fungere, publisert i Dagens Medisin 16. februar.
Heidi Gilstad var invitert foredragsholder på fagdag ved Revmatologisk avdeling ved St.Olavs Hospital 4.januar, der hun snakket om forsknings- og utviklingsprosjektet Smart digital helsekommunikasjon.
2018
SEKOM oppretter nytt masterprogram
31. oktober: Nyheten om opprettelse om master i språk og kommunikasjon i profesjoner kom, med oppstart høsten 2019.
Fakta F - Sakprosafestivalen
SEKOM har vært medarrangør av Fakta F - Sakprosafestivalen i Trondheim arrangert av Norsk faglitterær forfatter- og oversetter forening (NFFO) i samarbeid med Litteraturhuset i Trondheim, Kunsthall Trondheim og Den kulturelle spaserstokken.
Fredag 2. november: foredrag og panelsamtale om skriftspråkets rolle i det moderne samfunnet, og hvordan det stadig mer skriftbaserte samfunnet stiller nye krav – og gir nye muligheter – for deltakelse og medvirkning. Hvilke konsekvenser har det for oss som arbeidstakere og som borgere at samfunnet er stadig mer tekstbasert?
SEKOM på forskningskonferanse
Forskningskonferansen The international and interdisciplinary conference on Applied Linguistics and Professional Practice (ALAPP) fant sted i Cardiff 17.-19. september. SEKOMs Professor II, Srikant Sarangi var initiativtaker til konferansen fra 2011, og også i år arrangør. Flere SEKOM-ansatte bidro med forskningsforedrag:
Professor Gøril Thomassen Hammerstad: Negotiating Professional responsibility in client-counsellor interaction: Brought along and brought about role/relationships. Kristin Halvorsen andreforfatter.
Professor II Srikant Sarangi og Celia Roberts: Contributing to change when you are swimming against the current.
Professor II Srikant SarangiConflict of interest’ vs conflation of interests in doing applied linguistics research
Førsteamanuensis Heidi GilstadExamining communication, information exchange and decision-making in surgical patient pathways.
Master Monica Rian presenterte resultater fra masteroppgaven: Information exchange and problem solving over the phone. A study of nurses' communication with patients during callback in a rheumatology department. Heidi Gilstad var veileder.
Foredrag på COMET
Heidi Gilstad snakket om “Ethical issues concerning studies of communication in patient pathways” på Communication, Medicine, and Ethics Conference (COMET), 25.–27. juni in Birmingham, England.
Digital Life Norway Research School – 2nd Annual Conference
The national research centre for transdisciplinary training and education within biotechnology, Digital Life Norway Research School, hosted its 2nd annual conference in Verdal between 30 May - 1 June.
The event attracted over 80 doctoral and postdoctoral researchers from all over Norway and Professor Srikant Sarangi opened the official conference programme with a well-received keynote speech titled Beneath the Holy Grail: Practising Interdisciplinarity across Peers.
Taking his cue from the conference theme of how to present research within the scientific community, he talked about the conduct of collaborative interdisciplinary research and the challenges it poses when shared understandings and mutually interpretive repertoires cannot be taken for granted. He went on to discuss whether researchers are able to easily uproot themselves from disciplinary bases and/or biases in order to make interdisciplinary and interprofessional partnerships work, and concluded by stressing the growing need for dialogic collaboration between researchers and practitioners as interdisciplinary research in itself does not always translate into practical/societal relevance.
Workshop on Publishing in International Journals
On 29-30 May 2018, Professor Srikant Sarangi led a workshop on publishing international journals that brought together 30 members of staff from across the NTNU faculties, who enjoyed two days of intense exploration of the ways in which ongoing research can be translated into publications in high-ranking international journals.
Drawing on his long-standing experience as editor of three journals, Srikant led the group through the key milestones of the publishing process – submission, peer review, revision and the final editorial decision. Participants were given access to authentic materials (original and revised manuscripts, reviewer reports and author-editor-reviewer correspondences) that illustrated some of the major reasons which underline the negative and positive outcomes concerning journal submissions. During the workshop, participants were eager to share and discuss their own publishing experiences, and their positive overall feedback proved the course to be highly relevant, inspiring and useful with Srikant as an engaging and readily accessible course leader.
Leder workshop under MIE-konferansen
Heidi Gilstad ledet sammen med Heidi Enwald fra Universitetet i Oulo, Finland, en workshop om temaet: ”Re-defining eHealth Literacy for the 21st century. Discussing the evolution of the concept from different perspectives” under konferansen Medical Informatics Europe (MIE) – Building Continents of Knowledge in Oceans of Data: the Future of Co-Created eHealth i Gøteborg 24.–26. april.
Foredrag på Trondsletten Habiliteringssenter
Gøril Thomassen Hammerstad holdt foredraget «Helsekommunikasjon med lekfolk. Muntlig og skriftlig kommunikasjon med pasienter og pårørende» for ansatte på Trondsletten habiliteringssenter 16. april. Gruppen med ansatte var tverrfaglig og bestod av yrkesgrupper som leger, psykologer, spesialpedagoger, vernepleiere, fysioterapeuter, ergoterapeuter, sykepleiere, ernæringsfysiologer, sosionomer og sosialfaglige rådgivere.
I foredraget presenterte Gøril først perspektiver på helsekommunikasjon, med særlig fokus på kommunikasjon med foreldre og pårørende, og deretter så hun nærmere på eksempler på tekster som Trondsletten sender ut til foresatte.
Disputas – Sindre Dagsland
Sindre Dagsland disputerte fredag 13. april 2018 med avhandlinga "Om å jakte på heffalomper – et metalingvistisk perspektiv på antatt reflekterende og antatt utforskende skriving i norsk og matematikk".
Dagsland har undersøkt korleis den teoretiske modellen Skrivehjulet fungerer for reflekterande og utforskande skriving i faga norsk og matematikk. Skrivehjulet er sentralt i det nasjonale forskingsprosjektet "Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning", eller "Normprosjektet". Avhandlinga hans gir perspektiv på utfordringar og moglegheiter ved å bruke denne modellen.
Foredrag for Kreftforeningen
Kreftforening holdt samling for brukerrepresentanter 7. og 8. april i Trondheim. Heidi Gilstad holdt foredraget "Kommunikasjon i brukerutvalg" 8. april.
Forskningsmøte om smart digital helsekommunikasjon
3. april deltok Heidi Gilstad på et forskningsmøte ved PLUS (Senter for pedagogikk, læring og undervisning) ved MH-fakultetet hvor hun snakket om temaet Smart digital helsekommunikasjon. PLUS-senteret ønsker å skape en møteplass for fagmiljø som forsker på undervisning og læring.
Foredrag om studenters skriving
Turi Marte Brandt Ånerud holdt foredraget Studenters skriving: Hvem tar ansvaret? under Kunnskap:kaffe på Universitetsbiblioteket Dragvoll 18. januar. Ønsker du å høre og se foredraget, ligger det ute som video på Youtube.
2017
Sakprosafestivalen i Trondheim 25.–26. november
Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) arrangerte i samarbeid med Litteraturhuset i Trondheim Sakprosafestivalen i Trondheim 25.–26. november 2017.
Konferanse – Grep om skriveopplæring
Konferansen Grep om skriveopplæring: Innsikter frå ny forsking på skriving og vurdering ble arrangert på NTNU 1.–3. november 2017. Konferansen markerate avslutninga på det NFR-finansierte forskingsprosjektet Normprosjektet.
Hovudtalar på konferansen var professor Judy Parr, som bidro med perspektiv frå New Zealand, medan Caroline Liberg og Ellen Krogh oppsummerte konferansen i lys av nordisk skriveforsking.
Ny sakprosaprofessor og åpning
29. september 2017 ble åpningskonferansen for SEKOM arrangert. Vi feiret blant annet at Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) har finansiert et treårig professorat i sakprosa ved SEKOM i perioden 2017–2020.
Gøril Thomassen Hammerstad ble med dette den tredje sakprosaprofessoren i Norge, sammen med Anders Johansen (UiB) og Johan Tønnesson (UiO).
Innvielsesforelesning fra åpningskonferansen
Vår professor II, Srikant Sarangi, holdt sin innvielsesforelesning Nurturing linguistic and communicative expertise in/for academic and professional sustainability til ære for førsteamanuensis emerita Nancy Lea Eik-Nes under åpninga av SEKOM 29. september 2017.
Åpningskonferanse for Senter for faglig kommunikasjon
Fredag 29. september 2017 ble NTNUs nye Senter for faglig kommunikasjon innviet med en åpningskonferanse! Et variert program med foredrag og diskusjoner om betydningen av faglig kommunikasjon og ekspertise i det moderne arbeidslivet og i høyere utdanning sto på agendaen.
Lanseing av SEKOM-bloggen
Senter for faglig kommunikasjon har fått sin egen blogg, SEKOM-bloggen. I bloggen presenterer vi hvem vi er, hva vi holder på med og hva vi brenner for: faglig kommunikasjon.
Kurs – Approaching multilingualism
Årets NORDPAL-kurs fant sted i Jyväskylä, Finland, 24.–26. august 2017 og har temaet «Approaching multilingualism». NORDPAL er The Nordic Doctoral and Postdoctoral Network of Applied Linguistics.
Kurs – Academic Writing Workshop
13. og 14. juni 2017 blir det arrangert et todagers kurs for ph.d.-kandidater ved NTNU om å skrive og publisere på engelsk. Foreleser er førsteamanuensis Nancy Lea Eik-Nes.
Gjesteførelesing – Judith Langer: The National Study of Writing Instruction: A Four-Year Study
Judith Langer er professor ved University at Albany ved State University of New York. Ho er særleg opptatt av samanhengen mellom skriving, lesing og læring. I si gjesteførelesing 9. mai 2017 tok ho oss med inn i ein omfattande studie av arbeid med skriving i ulike fag i amerikanske klasserom. Målet med forelesninga var å invitere til kollegial diskusjon om skriveopplæring i ulike fag og mulige nye vegar for denne opplæringa.
Keynote – The Communicative Basis of Professional Expertise
Srikant Sarangi, professor II ved SEKOM, holdt 26.april 2017 foredraget “The Communicative Basis of Professional Expertise” på symposiet “Trading Places, Creating Spaces: A Symposium in Honour of Chris Candlin”. Symposiet var en del av Asia-Pacific LSP & Professional Communication Conference 2017, Victoria University of Wellington, New Zealand. Se foredrag.
Nytt læreverk – Global Visions
Daniel Weston har vært medredaktør for et nytt læreverk i internasjonal engelsk for Vg2/3, Global Visions. Læreverket består av lærebok, elevnettsted, lærernettsted og digitalbok.
Presentasjon på symposium – Conversation as a tool for professional practice
Marit Olave Riis-Johansen og Ellen Andenæs holdt 20. april 2017 presentasjonen "Exploring service user involvement: Managing communicative ideals in NAV couselling interviews" på symposiet Conversation as a tool for professional practice – An interdisciplinary CA-symposium on interaction and learning i regi av Høgskolen i Sørøst-Norge. UTVEI-prosjektet.
Ny bok – Zero Emission Buildings
Nancy Lea Eik-Nes har sammen med Anne Grete Hestnes redigert boka Zero Emission Buildings. Boka samler publikasjoner som formidler åtte år med forskning på nullutslippshus. En viktig del av forskningen er basert på kommunikasjon på tvers av fag i forskjellige faser av byggeprosessen – fra planlegging til sluttføring og oppfølging med analyse av menneskers forhold til bygget i bruk.
Plenumsforedrag på Norskkonferansen 2017
Ellen Andenæs holdt foredraget "Observere, delta, bidra? Språk, samtaler og læring" på Norskkonferansen 5.-6. april 2017, arrangert av Kompetanse Norge. Målgruppen for konferansen er lærere og ledere som jobber med norskopplæring for voksne innvandrere samt tospråklige lærere. Se opptak av foredraget.
Innlegg på politiets fagseminar
Marit Olave Riis-Johansen holdt 23. mars 2017 en presentasjon på Fagseminar om vold i nære relasjoner ved Trøndelag politidistrikt. Innlegget het Kommunikative dilemmaer i innledningsfasen i avhør av voksne fornærmede. Deltakerne fra politiet fikk også anledning til å reflektere over egen samtaleledelse i avhør.
Disputas – Johan Thomassen Hjulstad
Johan Thomassen Hjulstad forsvarte 3. mars 2017 doktorgradsavhandlingen «Embodied Participation In the Semiotic Ecology of a Visually-Oriented Virtual Classroom”. Avhandlingen er en mikroetnografisk studie av et fjernundervisnings-opplegg, hvor avansert videokonferanseteknologi ble brukt til å lage et virtuelt klasserom der elever lærer tegnspråk i fellesskap med andre elever.
Avhandlingen er et tilskudd til vår forståelse av undervisning og læring – visuelt-orienterte praksiser, deltakelse og identitetsarbeid – i nye teknologi-medierte omgivelser.
Faste arrangement:
Skrivepunkt
Skrivepunkt er et uformelt møtested for ansatte fra alle fag som har lyst til å snakke med andre om skriving – sin egen skriving eller studentenes. Vi møtes over en kopp kaffe, stiller spørsmål og deler egne erfaringer. Vi tar opp et forhåndsbestemt tema, i tillegg til eventuelle tema fra deltakerne.
Tema, rom og tid blir kunngjort på nettsiden.
Skrivekveld
Skrivekveld er et kveldsarrangement som arrangeres én gang i semesteret, hvor studenter på NTNU Dragvoll kommer og får hjelp til oppgaveskriving.