Kunnskap for bedre psykisk helse

Institutt for psykisk helse

Kunnskap for bedre psykisk helse

NTNU visjon

Institutt for psykisk helse skal utvikle kunnskap, kompetanse og løsninger som bidrar til god helse i et regionalt, nasjonalt og globalt perspektiv.

Strategi 2018-2025

Instituttets strategiplan konkretiserer NTNU og Fakultet for medisin og helsevitenskap sin visjon og strategi. Strategien kan deles i tre.

Strategien og målbildet for 2025 er beskrevet i del 1, og handlingsplaner vil bidra til å operasjonalisere disse. Del 2 og 3 utgjør de strategiske målene. Del 2 beskriver mål innenfor kjerneoppgavene. Tre innsatsområder går på tvers av kjerneoppgavene og mål for disse beskrives i del 3.

Del 1: Visjon, oppdrag, utfordringer og målbilde

Del 1: Visjon, oppdrag, utfordringer og målbilde

Del 1 Visjon, oppdrag, utfordringer og målbilde

Hvem er vi?

Institutt for psykisk helse består av tre fagenheter med rundt 122 årsverk og 180 ansatte.

Våre fagenheter

  (10.03.2022: oppdatert fagenheter/årsverk/ansatte​​​​​​​) 

Instituttets kjerneoppgaver er forskning, undervisning og formidling. I tillegg driver to av fagenhetene omfattende tjenestestøtte. Vi tilbyr Master i psykisk helse, videreutdanninger i psykisk helsearbeid og barnevernsledelse, og frittstående emner om temaet psykisk helse på ph.d.-nivå og for spesialiserte tjenester.

Våre nærmeste samarbeidspartnere er universitetssykehuset St. Olavs hospital, Helse Midt-Norge RHF og Trondheim universitetskommune.

Kunnskap for bedre psykisk helse er instituttets visjon og vårt bidrag for å realisere Fakultet for medisin og helsevitenskap sin visjon Helse for en bedre verden og NTNUs visjon Kunnskap for en bedre verden.

Vi vil utvikle kunnskap, kompetanse og løsninger som bidrar til god helse i et regionalt, nasjonalt og globalt perspektiv.

Institutt for psykisk helse skal være en sentral bidragsyter innen forskning, utdanning, innovasjon og formidling innen oppvekst, omsorg og medisin- og helsefagområdet.

Ved institutt for psykisk helse finnes det to kompetansemiljø, Regionalt kunnskapssenter for barn og unge – psykisk helse og barnevern (RKBU Midt-Norge) og Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU), som i tillegg til punktene over har tjenestestøtte som en viktig oppgave.

Med vår tverrfaglige styrke bidrar vi til å løse sammensatte problemstillinger innen medisin- og helsefagområdet og oppvekst- og utdanningsområdet. Instituttet skal bidra til kunnskapsgrunnlaget innenfor helse-, omsorgs-, oppvekst- og sosialtjenestene. Instituttet skal delta aktivt inn i den nasjonale satsingen på folkehelse. Instituttets strategi skal gjenspeile NTNUs teknisk-naturvitenskapelige hovedprofil.

Fragmentert lokalisering og betydelig intern variasjon i akademisk fartstid, er utfordrende for instituttet. Fagmiljøer med kort akademisk fartstid gjør det utfordrende å rekruttere kvalifiserte personer.

I 2025 er Institutt for psykisk helse i større grad samlokalisert i Senter for psykisk helse sammen med relevante kliniske miljø ved St. Olavs hospital og Institutt for psykologi. Dette gir viktige synergieffekter for forskning, undervisning, innovasjon og formidling.

  1. Alle akademiske miljø er styrket gjennom å ha utdannet flere ph.d-kandidater, økt antall publikasjoner og innført forskningsbasert undervisning i større grad.
    1. Vi har minst ett miljø som er betydelig styrket akademisk.
    2. Vi har minst ett miljø som hevder seg på høyt internasjonalt nivå og oppfyller kriteriene for å bli et senter for fremragende forskning.
  2. Kunnskapen vi skaper i samarbeid med brukere, næringsliv, helsetjeneste og andre aktører, bidrar til kunnskapsbaserte tjenester som samarbeider godt.
  3. Instituttet har etablert en kultur for nyskaping og tjenesteinnovasjon.
  4. Instituttet bidrar aktivt i den nasjonale satsingen på folkehelse.

Del 2: Kjerneoppgaver

Del 2: Kjerneoppgaver

Del 2: Kjerneoppgaver

Institutt for psykisk helse utdanner kompetente og kritisk tenkende kandidater som evner å sette brukeren og brukerens liv i sentrum. Undervisningen ved instituttet legger vekt på god relasjonskompetanse og gode ferdigheter i tverrfaglig samarbeid.

Våre mål

  1. Vi rekrutterer dyktige og motiverte studenter til et godt og inkluderende læringsmiljø.
  2. Vi uteksaminerer faglig dyktige kandidater som er godt forberedt på samhandling og tverrfaglig samarbeid.
  3. Bruken av studentaktive og innovative undervisningsmetoder er økende.
  4. Brukerperspektivet inngår i alle utdanningene ved instituttet.
  5. Vår forskerutdanning er på høyt internasjonalt nivå.
  6. Strukturer og fagmiljø for styrking av undervisningskompetanse og utdanningsledelse er etablert og i stadig utvikling.
  7. Antall meritterte undervisere har økt.

Vår forskningsaktivitet spenner fra grunnforskning til klinisk- og anvendt forskning. Den skal være av høy kvalitet og bidra til å fremme god psykisk helse, forebygge og behandle psykiske lidelser nasjonalt og globalt, samt fremme gode oppvekst- og omsorgsmiljø.

Ved instituttet er det et nært samarbeid mellom klinisk praksis og forskning, blant annet gjennom kombinerte stillinger.

Våre mål

  1. Det er etablert forskergrupper og fagutviklingsmiljø på tvers av instituttets fagenheter.
  2. Forskningssamarbeidet med universitetssykehuset, helseforetaket og universitetskommunen er styrket.
  3. Brukermedvirkning og samarbeid med brukerorganisasjoner inngår i alle instituttets forskningsområder og forskningsprosjekt.
  4. Økt antall eksternfinansiert forskningsprosjekter.
  5. Aktivt samarbeid med teknologimiljøene, HUNT, biobanker og Helseplattformen.

I samarbeid med næringsliv, offentlige aktører og helsetjenesten utvikler vi nye tjenester, produkter og organisasjonsformer som gir et godt offentlig tilbud og god samhandling mellom tjenestene.

Innovasjon og nyskapingsaktivitet bidrar til verdiskapning og bedre psykisk helse i et globalt perspektiv.

Våre mål

  1. Potensialet for bruk og utvikling av helseteknologiske- og digitale løsninger samt tjenesteinnovasjon blir utnyttet.
  2. Samarbeidet med lokale innovasjonssentre har økt.
  3. Det er kort vei fra relevante forskningsresultater til implementering - både i utdanningene og i tjenestene.
  4. Økt samarbeid mellom utdanningene, praksisfeltet og brukerorganisasjonene vil stimulere til videreutvikling av tjenestene.
  5. Vi stimulerer til nyskapende forskning som sikter mot banebrytende oppdagelser.

Forskningsbasert kunnskap utvikles og formidles i større grad til praksisfeltet. Det legges til rette for implementering av ny kunnskap til beste for brukerne av helse- og omsorgstjenestene og primær- og spesialisthelsetjenestene.

Våre mål

  1. Alle nye forskningsresultater fra instituttets ansatte blir formidlet til publikum gjennom allmenrettede kommunikasjonskanaler.
  2. Vi gjør bruk av innovative virkemidler, arenaer og medier for å styrke vårt omdømme og rekruttere dyktige ansatte og studenter.
  3. Ansatte og studenter bidrar aktivt til en kunnskapsbasert offentlig debatt.
  4. Vi skaper interesse for vår kunnskap, våre utdanninger og vår forskning. All ny kunnskap skal komme brukere, tjenestene og allmenheten til gode. Dette skal gjennomsyre den formidlingen vi bedriver.

Del 3: Tverrgående innsatsområder

Del 3: Tverrgående innsatsområder

Del 3: Tverrgående innsatsområder

Institutt for psykisk helse har utarbeidet fem tema som engasjerer på tvers av fagenhetene. Temaene har som utgangspunkt å inspirere til tverrfaglig samarbeid og innovasjon.

  • Psykisk helse i et folkehelseperspektiv
  • Samhandling og sammenhengende tjenester
  • Tidlig intervensjon i psykisk helse
  • Kognitive vansker, permanente eller forbigående
  • Rehabilitering og habilitering

Våre mål

  • Styrket samarbeid med internasjonalt anerkjente og relevante forskning- og utdanningsmiljøer.
  • Økt internasjonal utveksling blant studenter og ansatte.
  • Vi bidrar med kunnskap og tjenestestøtte i lav og middelinntektsland med svake tjenester.

Våre mål

  • Våre ansatte og studenter bidrar i utvikling og realisering av ny campus. Miljøene ved instituttet er i større grad samlokalisert.
  • Flere vitenskapelig ansatte med ph.d, spesielt innen fagområder med kort akademisk tradisjon.
  • Relevant kompetanse og effektive systemer for tekniske- og administrative støttefunksjoner som er tilpasset den faglige aktiviteten.
  • God kjønnsbalanse, likestilling og mangfold blant studenter og ansatte.
  • Arbeidsmiljø preget av gjensidig respekt, åpenhet og raushet.

bilde sko

20 feb 2021

SoMe, NTNU Institutt for psykisk helse

Kontakt oss

Kontakt oss

Nanna Sønnichsen Kayed, Instituttleder IPH   Nanna Sønnichsen Kayed
   Instituttleder

​​​​​
 
Ansatte

  Om oss

  ​​​​​​ kontakt@iph.ntnu.no

  ​​​​​​ studier@iph.ntnu.no

Adresse

NTNU Institutt for psykisk helse
7491 Trondheim

Besøksadresse

Campus Øya, Olav Kyrres gate 9, Fred Kavli-bygget, 4. etasje

Spør oss om studier

Vennligst oppgi studieprogram og kontaktinformasjon ved henvendelse

Nye søkere

  ​​​​​​ studier@iph.ntnu.no

Opptak og supplering

  opptak@ntnu.no

Student

  IPH Informasjonstorg for studenter

Kunnskap for bedre psykisk helse

Kunnskap for bedre psykisk helse