Eksperter i team som idéverksted for fremtidens studier

Dette pilotprosjekt fokuserer på studentinvolvering i utrednings- og utviklingsprosjektene Fremtidens teknologistudier (FTS) og Fremtidens HUMSAM-studier (FHS) ved NTNU.

Plakat som presenterer Eksperter i Team. Posteren inneholder skisser som viser studenter som er utendørs og jobber med skoleoppgaver. Foto.
Seks EiT-landsbyer er samlet i en EiT klynge med felles klyngetema fremtidens studier.

Prosjektet ønsker å samle studentenes perspektiv på fremtidens teknologi- og humsam-studier. Dette gjøres gjennom tverrfaglig samarbeid mellom studenter og undervisere i Eksperter i team (EiT)-emner.

Behov for studentinvolvering

Gjennom FTS- og FHS-prosjektene har det blitt samlet innspill fra ulike aktørgrupper om hvordan fremtidens studier på NTNU kan og bør se ut. FTS-prosjektet har utarbeidet 10 overordnede prinsipper for videre utvikling av NTNUs teknologistudier som er vedtatt av rektor.

Dette prosjektet har som mål å bringe studentenes stemme inn i utviklingsarbeidet.

Mange ulike fagmiljø på NTNU er nå involvert gjennom pilotprosjekt for utvikling av fremtiden studier. Noen prosjekt har fokus på studieprogram-nivå, mens andre ser på utvikling av nye emner som integrerer flere FTS-prinsipp.

I det videre utviklingsarbeidet er det et sterkt ønske om å inkludere studentenes perspektiv. Hvordan ser studentene på fremtidens studier; hvilke idéer, tanker og forventninger har de, og hvilke muligheter ser de?

Eksperter i team egner seg godt for innsamling av studentenes perspektiv. Både undervisningsformen, hvor studentene jobber i tverrfaglige grupper på et studentdrevet prosjekt over et semester, og muligheten til å bruke ‘fremtidens studier’ som hovedtema, gjør EiT til en svært god arena for å samle inn studentenes tanker og ideer om FTS og FHS-prosjektene.

Bygge videre på tidligere erfaringer

EiT fagseksjonen har erfaring med organisering av EiT-landsbyer i «tematiske» klynger. Eksempler på dette er en tidligere Helseklynge i samarbeid med TSO Helse, Bærekraftsklynge i samarbeid med TSO Bærekraft og en Oceans klynge i samarbeid med TSO Oceans.

Samarbeid på tvers

En EiT-klynge med Fremtidens studier som overordnet tema innebærer at flere EiT-emner (landsbyer) samarbeider på tvers av institutt og fakultet.

Hver landsby har sitt eget tema, som vist i tabellen, og alle studentprosjektene bidrar til klyngetemaet fremtidens studier fra ulike utgangspunkt ut fra den enkelte landsbys tema.

Tabellen under viser de seks EiT-landsbyene fra seks forskjellige fakultet som inngår i klyngen fremtidens studier.

EiT-klynger i Fremtidens studier
Landsbytema vår 2022 Underviser Fakultet
BEIT4010 Innovasjonskompetanse - Fremtidens kjernekompetanse  Torild A Oddane ØK
TØL4025 Future technology education - Impact on sustainability Nina Tvenge IV
TFE4852 Bærekraftig IoT Rolf Kristian Snilsberg IE
PED3802 Fremtidens læringsmiljøer Camilla Sanna SU
TKP4852 Bærekraftige løsninger for prosessindustrien Hanna Knuutila     NV
EIT3014 Fortalt digitalt Dagfinn Dybvig     HF

Resultater

Resultater fra EiT-klyngen fremtidens studier vil bli presenteres i 30 rapporter og presentasjoner av de tverrfaglig sammensatte studentgruppene.

Disse vil gi direkte innspill til NTNU om studentenes syn på fremtidens studier, belyst fra ulike perspektiv og tematiske tilnærminger.

Samtidig gir dette prosjektet mulighet til å utforske og teste ut hvordan samarbeid i undervisning på tvers av fakultet og mellom landsbyer kan støtte fremtidens studier på NTNU.

Oversikt over workshops, samlinger, møter etc.

Prosjektteam

Prosjektgruppa består av ansatte i Fagseksjon for Eksperter i team ved Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, Fakultet for økonomi, i samarbeid med undervisere fra ulike fakultet som er landsbyleder i EiT.

Fra Fagseksjon for Eksperter i team deltar:

Landsbyledere i EiT-klynge fremtidens studier:

• Torild A Oddane, NTNU Handelshøyskolen, Fakultet for økonomi.
  • Nina Tvenge, Institutt for vareproduksjon og byggteknikk, Fakultet for vareproduksjon, Gjøvik og Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse, Fakultet for økonomi.
  • Rolf Kristian Snilsberg, Institutt for elektroniske systemer, Fakultet for informasjonsteknologi og elektronikk.
  • Camilla Sanna, Institutt for pedagogikk og livslang læring, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap.
  • Hanna Knuutila, Institutt for kjemisk prosessteknologi, Fakultet for naturvitenskap.
  • Dagfinn Dybvig, Innovasjonsleder, Det humanistiske fakultet.