Tingen er en ERG Ganzfeldt kule. ERG, som brukes som forkortelse for både elektroretinogram og elektroretinografi, handler om målinger for å registrere spenningsvariasjon i øyet ved å utsette netthinnen for lyspåvirkning med kjent styrke. ERG benyttes for å diagnostisere sykdommer eller skader på retina (netthinnen). Og for å avgjøre om netthinnekirurgi kan være nyttig.

Viser stativ med hjul. På toppen er det festet en kule med åpning.
Foto: M. Ødegården/NTNU.

Vår Ganzfeldt kule krediteres Ole Støren (NTNU), i samarbeid med Allmennteknisk avdeling (St. Olavs). Visstnok er selve kula tilsvarende lyskuplene i Høyskoleparken. Støren skriver til meg i en sms:

«Jeg satt på kontoret mitt der (Gløshaugen) da spørsmålet kom fra sykehuset. Kikket ut gjennom vinduet og vips var løsningen der.»

Om det ble skaffet en egen til formålet eller om den ble hentet i parken er uvisst.

Ganzfeldt kule ble produsert i 1994. I 2020 ble den overtatt av Medisinsk museum fra Avdeling for klinisk nevrofysiologi på sykehuset.

Takk til Ole Støren og Anne Grete Bakken for informasjon!

Person som har toppen av hode inn i ei kule.
Flere som tenker frisør når de ser denne tingen? Samlingsforvalter demonstrerer her feil bruk. Ved riktig bruk blir pasienten plassert slik at hun ser inn i kula. Foto: M. Ødegården/NTNU.

Kilder:

Store medisinske leksikon – ERG

Store medisinske leksikon – syn

Gjenstandssamlingen

Gjenstandssamlingen til Medisinsk museum består av gjenstander fra medisinsk behandling, diagnostisering og forskning fra Fakultet for medisin og helsevitenskap NTNU og St. Olavs hospital. Gjenstander registreres i NTNU Universitetshistoriske samling (UHS).

Er det noen av leserne våre som kan gi oss mer informasjon om gjenstander i samlingen vil vi svært gjerne høre fra deg!

+ posts

Samlingsforvalter Medisinsk museum St. Olavs hospital /NTNU