I Medisinsk museums utstilling ting er det lagt til rette for at de besøkende skal se på ting uten å vite øyeblikkelig hva tingen er eller heter. Muligheten er der til å observere en gjenstands form og farge, gjette funksjon. Tenke på om tingen er lett eller tung. Hvilket materiale er det og hvordan ville det kjennes mot fingrene?

Hvit rektangulær boks i metall, med åpninger på sidene og håndtak på toppen. Sett ovenfra.
Hva kan du forstå av hva en ting er gjennom observasjon av form, farge og ulike detaljer?
Foto: M. Ødegården/NTNU.

Se på denne tingen

Denne tingen er laget av metall, den er hvit og er formet som en rektangulær boks, med seks firkantede åpninger på sidene. På den ene siden har åpningene gitter. På toppen av boksen er det et blankt metallhåndtak. Nede på ene siden av boksen er det en liten spak, som kan skyves til siden. Inne i boksen er det en papirrull, papiret har rutemønster og tallskala (temperatur). Mønster og tall er grønnfarget. I motsatt ende, av papirrullen er innretningen som fanger opp endringer i luftfuktighet (Jeg skal ikke begi meg inn i å forsøke å forklare mer om hvordan selve målingen fungerer). Det går en «arm» herfra med en penn/blyant i enden. Som gjør at målingen merkes av på papirrullen.

I bunnen, på høyre side inne i boksen er en logo og navn preget inn; Wilhelm Lambrecht. Det er også et merke, svart med metallblank kant, tekst og felter med tall. Gerät Nr. 251/26944. Schreibstreifen: 67 T 35-0-45. Det er enda en klistrelapp. Nerliens Kemisk-Tekniske Aktieselskap Oslo, står i hvit skrift på blå lapp, med hvit kant.

Hvit rektangulær boks i metall, med åpninger på sidene og håndtak på toppen
Navnet på tingen er Hygrometer eller termograf. Foto: M. Ødegården/NTNU.

Hva er denne tingen?

Denne litt burliknende tingen er et hygrometer, også omtalt som termograf. Det er et apparat for å registrere luftfuktighet.

Logoen og navnet avslører produsenten som er firmaet Whilhelm Lambrech, Göttingen. Numrene på den metalliske og svarte lappen er produksjonsnummer eller enhetsnummer (Gerät Nr.) og nummer på papirrullen (Schreibstreifen). Den blå og hvite lappen er fra forhandleren av instrumentet i Norge; Nerliens Kjemisk-Tekniske Aktieselskap i Oslo.

Wilhelm Lambrecht utviklet og bygde måleinstrumenter, som blant annet hygrometeret. Han utviklet et thermo-hygroscope i 1867, og senere hygrometer (1875) og barometer (1876). Lambrecht døde i 1904. Firmaet Wilhelm Lambrecht, senere Lambrecht meteo har fortsatt produksjonen av måleinstrumenter opp til i dag, og er spesialisert i meteorologisk måleteknologi.

Museets hygrometer dateres til ca. 1960. Det er notert fra registratorene at det trolig ble innkjøpt til nytt laboratorium i 1959, og var i bruk for å følge med på endringer av luftfuktighet i kjølerom og inkubatorrom i tilknytning til Avdeling for medisinsk biokjemi og Avdeling for medisinsk mikrobiologi. Det var i bruk frem til ca. 1980.

Hvit rektangulær boks i metall, som er åpen slik at øverste del står oppe. Inne i boksen er det blant annet en papirrull.
Hygrometeret kan åpnes, for å kunne skifte papirrull. Flere detaljer vises, som nøkkel for å trekke opp papirrullen.
Foto: M. Ødegården/NTNU.

Hygrometeret er stilt ut i utstillingen ting i Medisinsk museum, sammen med flere andre ting. Museet er i 3. etasje i Kunnskapssenteret og er (nesten) alltid åpent. Hermed en oppfordring til å gå å se på ting.

Kilder:

Om Wilhelm Lambrecht, wikipedia

Lambrecht meteo, tysk firma for meteorologisk måleteknologi

Gjenstandssamlingen

Gjenstandssamlingen til Medisinsk museum består av gjenstander fra medisinsk behandling, diagnostisering og forskning fra Fakultet for medisin og helsevitenskap NTNU og St. Olavs hospital. Gjenstander registreres i NTNU Universitetshistoriske samling (UHS).

Er det noen av leserne våre som kan gi oss mer informasjon om gjenstander i samlingen vil vi svært gjerne høre fra deg!

+ posts

Samlingsforvalter Medisinsk museum St. Olavs hospital /NTNU