Runa Rannov Bostad
Om
Jeg har en doktorgrad i pedagogikk fra Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU. I doktorgradsstudien, som er en monografi, utforsker jeg hvordan ungdommer som nettopp er kommet til Norge opplever å gå i kombinasjonsklassen som et overgangstilbud til videregående opplæring, og lærernes møter med mangfoldet i klassen. I studien benyttes perspektiver fra antropologi, sosiologi, pedagogikk og sosiolingvistikk for å utforske kompleksiteten rundt de nyankomnes hverdagserfaringer og tilpasninger til en ny skole og et nytt samfunn. Det er i studien benyttet etnografi som metode.
Jeg har ti års erfaring som rådgiver og lærer i videregående skole, i hovedsak for nyankomne minoritetsspråklige elever i innføringstilbud. Mine forskningsinteresser er ungdommer og migrasjon, opplæringstilbud for nyankomne elever i videregående skolealder, rådgivning i overgangen mellom grunnskole og videregående opplæring, mangfold og inkludering i skole og samfunnsliv.
I min universitetsutdanning inngår et hovedfag i sosialantropologi ved UiO, samt studier i psykologi, pedagogikk og litteraturvitenskap.
Jeg underviser på erfaringsbasert masterprogram i rådgivning for barn og ungdom, som er et etter- og videreutdanningsprogram ved NTNU, samt master i rådgivningsvitenskap ved NTNU.
Forskningsgrupper jeg er tilknyttet:
Publikasjoner
"Vi har ikke begynt i Norge ennå". En studie av nyankomne ungdommers første år i en norsk videregående skole. Doktoravhandling ved Institutt for pedagogikk og livslang læring, NTNU.
Undervisning
Emner
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragUrsin, Marit; Lyså, Ida Marie; Lorgen, Linn Cathrin; Bostad, Runa Rannov. (2024) Migration in ”the spirit of goodness”: Exploring Norwegians as privileged migrants throughout history. Nordic Migration Research Paper presentation , Bergen 2024-08-14 - 2024-08-16
-
Faglig foredragVik, Nassira Essahli; Bostad, Runa Rannov. (2024) Rådgivning i en flerkulturell skole og relasjonskompetanse . Rådgiverforum Norge Landskurs 2024 , Trondheim 2024-09-25 - 2025-09-25