Runa Rannov Bostad
Om
Jeg er utdannet med en doktorgrad i pedagogikk, en mastergrad i sosialantropologi, en bachelor i psykologi og årsstudium i litteraturvitenskap. I tillegg har jeg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU), og etterutdanning innen rådgivning og veiledning.
Min PhD har jeg fra Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU. I doktorgradsstudien, som er en monografi, utforsker jeg hvordan ungdommer som nettopp er kommet til Norge opplever å gå i kombinasjonsklassen som et overgangstilbud til videregående opplæring, og lærernes møter med mangfoldet i klassen. I studien benyttes perspektiver fra antropologi, sosiologi, pedagogikk og sosiolingvistikk for å utforske kompleksiteten rundt de nyankomnes hverdagserfaringer og tilpasninger til en ny skole og et nytt samfunn. Det er i studien benyttet etnografi som metode.
Jeg har en bred yrkeserfaring som inkluderer ti år som rådgiver og lærer i videregående skole, både som fylkeskommunalt ansatt skolerådgiver og som mangfoldsrådgiver i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Mine forskningsinteresser er:
- Opplæringstilbud for nyankomne elever i videregående skolealder
- Skolerådgivning
- Mangfold og inkludering i skole og samfunnsliv
- Karriereveiledning i et samfunn i endring
- Læreres profesjonelle utvikling
Jeg underviser på erfaringsbasert masterprogram i rådgivning for barn og ungdom, som er et etter- og videreutdanningsprogram ved NTNU, samt master i rådgivningsvitenskap ved NTNU.
Forskningsgrupper jeg er tilknyttet:
Publikasjoner
Bostad, R. R. (2024). "Vi har ikke begynt i Norge ennå". En studie av nyankomne ungdommers første år i en norsk videregående skole.
URL: https://ntnuopen.ntnu.no/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3134564/Runa%20Rannov%20Bostad.pdf?sequence=1
Undervisning
Emner
- PED6039 - Karriereveiledning
- PED1023 - Kropp, tanke og kultur: Grunnleggende tilnærminger til pedagogikk og utdanning
Erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom:
PED6031 Rådgivning i et mangfoldig samfunn, PED6039 Karriereveiledning, PED6036 Sosialpedagogikk, PED6038 Tverrfaglig samarbeid, PED6040 Interkulturell rådgivning
Master i Rådgivningsvitenskap:
RAD3040 Rådgivningsteorier og -metoder, RAD3041 Karriereveiledning
Andre masteremner:
PED6652 Hørselsvansker – audiopedagogisk rådgivning, PED3010 Vitenskapsteori og forskningsmetode
Jeg har i tillegg undervist i en rekke bacheloremner, både i pedagogikk og i andre fagfelt.
Formidling
Can learning about Sand Talk be useful for doing research in multicultural and multilingual contexts?.
How do teachers understand and practice caring in schools?
Rådgivning i mangfoldige kontekster
Tverrfaglig samarbeid og personlig kompetanse i arbeid med mennesker
Newly Arrived Immigrant Students Experience of Schooling: an Ethnographic Approach to Students and Teachers Experiences in an Introductory Class.
Mangfoldskompetanse i skolen.
I møte med nyankomne skapes et større «VI».
Mangfold i skolen. Erfaringer fra møter med nyankomne minoritetsspråklige elever i innføringstilbud på videregående skole.
Helhetlig oppfølging og systemrettet arbeid i mangfoldsskolen.
2024
-
Faglig foredragVik, Nassira Essahli; Bostad, Runa Rannov. (2024) Rådgivning i en flerkulturell skole og relasjonskompetanse. Landskurs 2024 , Trondheim 2024-09-25 - 2025-09-25
-
Vitenskapelig foredragUrsin, Marit; Lyså, Ida Marie; Lorgen, Linn Cathrin; Bostad, Runa Rannov. (2024) Migration in ”the spirit of goodness”: Exploring Norwegians as privileged migrants throughout history. Paper presentation , Bergen 2024-08-14 - 2024-08-16