Roger Skjetne
Bakgrunn og aktiviteter
Professor i marine kybernetikk fra august 2009. Forskningsprosjekt: Arktisk Dynamisk Posisjonering; Autonome ismonitoreringssystem; Marine kraftstyringssystem.
Professorat i marin kybernetikk
Roger Skjetne er ansatt i et professorat ved NTNU under den maritime kunnskapshub'en. Skjetne vil forske innen flere områder. Det første er automatisk posisjonering av marine fartøyer, herunder "Arktisk DP: Sikker og miljøvennlig dynamisk posisjonering av marine fartøy i et arktisk miljø" og "feiltolerant og miljøvennlig design av dynamiske posisjonerings- og kraftstyringssystemer", altså å utvikle sikre og energioptimale systemer for å få skip til å ligge i ro selv under påvirkning av vind, strøm, bølger, og ulike istilstander. Dette er viktig for bl.a. supplyskip og drillrigger som vil jobbe på store dyp i arktiske områder.
Det andre feltet er styring av elektriske kraftsystemer om bord i skip, herunder såkalte Power Management og Energy Management systemer. Dette er viktig for å oppnå sikre og miljørobuste elektriske kraftsystemer ombord på marine fartøy.
Det tredje området er bevegelsesstyring av marine fartøyer, både styring av enkeltstående fartøyer og av formasjoner av fartøyer. Eksempler er automatisk styring av flere ubemannede undervannsfarkoster og hvordan de forholder seg til hverandre når de kartlegger sjøbunnen, i koordinert bevegelse med et overflatefartøy, eller styring av formasjoner av ubemannede fly som driver miljø- og isovervåkning i nordområdene.
Professoratet er sponset av Kongsberg Maritime, og er en del av Global Maritime Knowledge Hub. Hensikten med Hub’en er å koble næringsliv og forskningsinstitusjoner for å styrke Norges internasjonale konkurransekraft. Hub’en holder på å opprette 20-30 professorater innen ulike fagfelt som er viktig for den maritime næringen.
”Hvis du hovedsaklig er interessert i å få en god jobb, går du ut i industrien som siv.ing. Men hvis du vil være delaktig i teknologiutvikling og være en trendsetter, bør du ta doktorgrad,” sier Skjetne.
”For meg er det artige at jobben er å utvikle kunnskap, ny kunnskap er jobben min. I industrien utvikler og leverer du produkter og tjenester,” sier Skjetne.
Forskningsområder:
- Autonome reguleringssystemer for marine fartøyer under påvirkning av ulike miljølaster
- Dynamiske posisjoneringssystemer (DP control systems.)
- El-kraft styringssystemer for maritime elektriske kraft og propulsjonssystemer.
- Arktisk teknologi og marine operasjoner.
- Bevegelsesstyring av bemanna og ubemanna maritime farkoster.
- Formasjonsstyring av bemanna og ubemanna maritime farkoster.
- "Hardware-In-the-Loop" simulering.
- Hybrid eksperiment- og simuleringsbasert modelltesting.
Lenker:
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2021) Sea state estimation based on vessel motion responses: Improved smoothness and robustness using Bezier surface and L1 optimization. Marine Structures. vol. 76.
- (2021) Active heave compensation of floating wind turbine installation using a catamaran construction vessel. Marine Structures. vol. 75.
- (2021) Optimal Actuator Placement for Real-Time Hybrid Model Testing Using Cable-Driven Parallel Robots. Journal of Marine Science and Engineering. vol. 9 (2).
- (2020) Consecutive Compensator in Station-Keeping of a Surface Vessel - Последовательный компенсатор в задаче удержания положения надводного судна. Mehatronika, Avtomatizaciâ, Upravlenie. vol. 21 (10).
- (2020) Ice Condition Assessment Using Onboard Accelerometers and Statistical Change Detection. IEEE Journal of Oceanic Engineering.
- (2020) A hybrid kinematic controller for resilient obstacle avoidance of autonomous ships. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. vol. 929.
- (2020) Active Single-Blade Installation Using Tugger Line Tension Control and Optimal Control Allocation. International Journal of Offshore and Polar Engineering. vol. 30 (2).
- (2020) A survey on modeling and control of thruster-assisted position mooring systems. Marine Structures. vol. 74.
- (2020) Comparing Combinations of Linear and Nonlinear Feedback Terms for Ship Motion Control. IEEE Access. vol. 8.
- (2020) Optimal Force Allocation for Overconstrained Cable-Driven Parallel Robots: Continuously Differentiable Solutions With Assessment of Computational Efficiency. IEEE Transactions on Robotics.
- (2019) Can a computer see what an ice expert sees? Multilabel ice objects classification with convolutional neural networks. Results in Engineering (RINENG). vol. 4.
- (2019) An Intelligent Power and Energy Management System for Fuel Cell/Battery Hybrid Electric Vehicle Using Reinforcement Learning. IEEE Transportation Electrification Conference and Expo (ITEC).
- (2019) Zero-Emission Autonomous Ferries for Urban Water Transport: Cheaper, Cleaner Alternative to Bridges and Manned Vessels. IEEE Electrification Magazine. vol. 7 (4).
- (2019) A Crane Overload Protection Controller for Blade Lifting Operation Based on Model Predictive Control. Energies. vol. 12 (1).
- (2019) Integrated GNSS/IMU Hub Motion Estimator for Offshore Wind Turbine Blade Installation. Mechanical systems and signal processing. vol. 123.
- (2019) Compensation of bias loads in dynamic positioning of marine surface vessels. Ocean Engineering. vol. 178.
- (2019) Comparison of control design models and observers for dynamic positioning of surface vessels. Control Engineering Practice. vol. 85.
- (2018) Hybrid controller concept for dynamic positioning of marine vessels with experimental results. Automatica. vol. 93.
- (2018) Model Predictive Control of Marine Vessel Power System by Use of Structure Preserving Model. IFAC-PapersOnLine. vol. 51 (29).
- (2018) Time-frequency analysis of acceleration data from ship-ice interaction events. Cold Regions Science and Technology. vol. 156.