Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Ragnhild Lyngved Staberg

Ragnhild Lyngved Staberg

Førsteamanuensis
Institutt for lærerutdanning

ragnhild.l.staberg@ntnu.no
73559870 99744855 Brygghuset, BR4.062, Kalvskinnet
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Fagområde

Biologi (Cellebiologi, genetikk, plantefysiologi, bioteknologi)

Grunnleggende kjemi

Naturfagdidaktikk

Undervisning

Naturfag 1, Naturfag 2, Kompetanse for kvalitet (KFK-kurs)

Hovedsakelig 5.-10. trinn

Master naturfagdidaktikk/naturfag

Vitenskapsteori og metode

 

Forskning og utvikling

Forskningsgrupper:
Lesson design study and teaching resources
N
aturfaglig literacy i skole og lærerutdanning

EU-prosjekter (Norsk partner; HiST-ALT/NTNU-FLT/NTNU-ILU):

ICSE Academy - European collaboration and mobility in professional development of pre- and in-service STEM teachers, ERASMUS+ Teacher Academy, 2022-2025. (NTNU leder WP7 Communication, dissemination and exploitation). https://www.ntnu.no/ilu/icse-academy 

MOST - Meaningful Open Schooling Connects Schools To Communities, H2020, 2020-2023. (NTNU leder WP4 School Cooperation Projects). https://www.ntnu.no/ilu/most

ENSITE - Environmental Socio-Scientific Issues in Initial Teacher Education, ERASMUS+, 2019-2022. (NTNU leder IO9 Designing an SSI lesson, using the plastic dilemma as an example). https://www.ntnu.edu/ilu/ensite 

MaSDiV - Supporting Mathematics and Science Teachers in Addressing Diversity and Promoting Fundamental Values, 2017-2020. (Deltaker i European Impact Board, sammen med Lene Oftedal, KD). https://icse.eu/international-projects/masdiv/

IncluSMe - Intercultural learning in mathematics and science initial teacher education, 2016-2019, ERASMUS+ (NTNU leder av IO11 "Intercultural science learning outside of school"). https://inclusme-project.eu/ 

MaSciL -  Mathematics and Science for life, 2013-2016 (HiST leder av WP9 “Teacher communication”). www.mascil-project.eu

FaSMed  – Improving progress for lower achievers through Formative Assessment in Science and Mathemathics Education, 2014-2016 (HiST leder av WP5 “Cross country case study analysis”). http://fasmed.hist.no/

PRIMAS - Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe, 2010-2013. www.primas-project.eu

 

Andre prosjekter:

CriThiSE - Critical Thinking in Sustainability Education, 2020-2023, NFR, Finnut-prosjekt. Prosjektleder. https://www.ntnu.no/ilu/crithise

Literacy og faglighet i skole og arbeidsliv (HiST/NTNU), 2016 - 2023. Ett av fem FoU-satsningsområder ved NTNU HiST. Delprosjekt: Scientific literacy.

Forskerspirer med leselyst og skrivekløe (HiST), 2009 - 2013. I samarbeid med Naturfagsenteret, Forskerføtter og leserøtter (Utdanning 2020-project). 

Utbruddsetterforskning. Evaluering av en undervisningsmodul: Utbruddsetterforskning HiST, AFT, 2011-2012. I samarbeid med HiST, AFT, Matteknologi. Prosjektet vant HiSTs’ “Læringsmiljø- og studiekvalitetspris» i 2014.

Somatic embryogenesis in Cyclamen persicum. Biological investigations and educational aspects of cloning, 1999 – 2008. NFR-støttet dr.scient-prosjekt.

Bokprosjekter og andre utviklingsarbeider:

Refleks, 2017-2023. Naturfag for mellomtrinnet. Lærebokprosjekt initiert av Gyldendal Undervisning, medforfatter av læreverk, elevbok og lærerens bok - papirformat og digitalt på Skolestudio. Publisering fra 2020.

Biologididaktikk for lærere, 2016-2020. Bokprosjekt. Publisert av Gyldendal Akademisk i 2020. Boken brukes i dag i grunnskolelærerutdanningen ved flere høgskoler/universiteter i landet.

Utvikling av mastergradsstudium: Master i naturfagdidaktikk (2004-2006), Master i grunnskolens naturfag (2015)

Biologi for lærere, 2010-2011/2020. Lærebokprosjekt initiert av Gyldendal Akademisk, støttet av Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). Publisert i 2012. 2.utgave publisert i 2020. Læreboken brukes i dag i grunnskolelærerutdanningen for 5.-10.trinn ved flere høgskoler/universiteter i landet.

Utvikling av videreutdanningskurs ved HiST (Kompetanse for kvalitet); 1-7 og 5-10. 

Utvikling av nettbaserte undervisningsprogram til bruk i biologiundervisning: http://viten.no/, Kloning av planter og Kloning. Undersøkelser av elevers læring gjennom bruk av disse programmene. 

Utvikling av etterutdanningskurs for lærere i videregående skole, tema kloning og molekylærbiologi (avsluttet). 

Tidligere: Celle- og vevskulturer, somatisk embryogenese, bioreaktorer, embryospesifikke proteiner (doktorgradsarbeid). Plantefysiologiske studier av konvensjonelt og økologisk dyrket jordbær (hovedfagsstudie).


Veiledning

Veiledererfaring på bachelor, master og PhD-nivå. 

Har veiledet følgende masteroppgaver:

  • Karoline Sørlie Berntsen. 2011. Språk og digitale læringsressurser i naturfag. En studie av elever i samhandling om elementer fra Viten.no.
  • Magnus Lillebø. 2014. Bioteknologi - et hovedområde i utvikling. En kvalitativ og fenomenologisk studie av hvordan biologilærere på videregående skole underviser i bioteknologi, og deres forhold til ny bioteknologisk forskning.
  • Marthe Trønnes. 2017. Negrepssystemer i biologi. En kasusstudie av en lærers undervisning og elevers forståelse av sammenhenger mellom begreper i biologi.
  • Lovise Bungum. 2018. Elevers holdninger til bioteknologi. En studie av elevers holdninger og arumentasjon innen bioteknologiske emner, samt faktorer som påvirker disse holdingene.
  • Rune Ratdal. 2018. Mascil. Et profesjonsutviklingsprogram. En kvalitativ studie av skolers implementering av utforskende arbeidsmåter i matematikk og naturfag.
  • Mari Smevoll. 2020. Oppsummering i utforskende arbeid i naturfag. En undersøkelse av hvordan lærere gjennomfører oppsummering i utforskende arbeid.
  • Kristine Bredal Lyngstad. 2020. Spørsmålsstilling ved utforskende arbeid i naturfag.
  • Kristin Langemyhr Samdal. 2020. NM i klima - veilen til økt handlingskompetanse?
  • Lena Martine Sagen. 2021. Kritisk tenkning i naturfaglig bærekraftperspektiv, - En studie om yngre elevers forståelse av argumentasjon og kildekritikk.
  • Hanne Valde Thu. 2022. Kontekstbasert undervisning for bærekrafig utvikling.
  • Malin Evita Efteland og Ingrid Tønder. 2022. Debatt som metode for å utvikle
    elevers kritiske tenkning i naturfag. En litteraturstudie.
  • Vilde Halveg Tønnesen. 2022. Utforskende naturfag og elever med stort læringspotensial. En litteraturstudie om betydningen av utforskende naturfag for læring og motivasjon.
  • Øistein Villa Rikheim. 2022. "Jeg satt og tenkte på: hva er det jeg egentlig gjør selv?" En studie av hvordan en kan fremme elevers bærekraftsbevissthet ved hjelp av autentiske oppgaver.

Styrer, råd og utvalg

  • Medlem av PhD-utvalget, ILU, siden høsten 2019
  • Medlem av styret i NNN – Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning, 2009- 2018
  • Styremedlem, Fagmiljøet Literacy, ILU, 2017-2023
  • Medlem av European Impact Board, MaSDiv, 2017-2020
  • Medlem av programgruppen, konferansen Educating the educators II og III
  • Medlem av arrangementskomiteen, konferansen NFSUN, 2017
  • Koordinator for arbeidet med søknad til NOKUT om master-akkreditering, Master i grunnskolens naturfag, HiST, FLT, 2015
  • Seksjonskoordinator, Naturfagseksjonen, HiST, ALT, 2013 – 2014
  • Koordinator for arbeidsgruppen for realfagslærerutdanning, HiST, høsten 2013
  • En rekke komiteoppdrag i forbindelse med ansettelser og opprykkssøknader
  • Utvikling av og undervisning på masterutdanning i naturfagdidaktikk ved HiST/NTNU, 2004-13.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2023) Qualifying the science experiences of young students through dialogue - A Norwegian lesson study. Cogent Education. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Borsos, Éva; Banos-González, Isabel; Boric, Edita; Staberg, Ragnhild Lyngved; Fekete, Andrea Bencéné. (2022) Trainee teachers’ perceptions of outdoor education. Environmental Education Research. volum 28 (10).
    Vitenskapelig artikkel
  • Felix, Sonia Martins; Lykknes, Annette; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Identifying the ‘Different we’s’ in Primary Teachers’ Education for Sustainable Development Discourse—A Positioning Theory Perspective. Sustainability. volum 14 (20).
    Vitenskapelig artikkel
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205551947.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205551930.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537477.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537460.
    Lærebok
  • Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Ramton, Aase Marit T. Sørum; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537484.
    Lærebok
  • Scheie, Eldri; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved; Gericke, Niklas. (2022) Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 16 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Pepin, Birgit. (2022) Science teachers’ interactions with resources for formative assessment purposes. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. volum 35.
    Vitenskapelig artikkel
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Mehli, Lisbeth. (2022) Interest, identity and perceptions: What makes a food technologist?. British Food Journal.
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Refleks 6, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205551923.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Refleks 6, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205551916.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Refleks 6, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537446.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lyngvær, Eirik. (2021) Refleks 6, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537439.
    Lærebok
  • Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Refleks 6, Naturfag, Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537453.
    Lærebok
  • Mehli, Lisbeth; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog. Nordic Journal of STEM Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Grindeland, John Magne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato. (2020) Biologi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanninga. Gyldendal Akademisk. 2020. ISBN 9788205512283.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205521353.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnesteget, Smartbok. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205539570.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205521346.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnetrinnet, Smartbok. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205539563.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Lærerens bok, Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527287.
    Lærebok
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato; Grindeland, John Magne. (2020) Biologididaktikk for lærere. Gyldendal Akademisk. 2020. ISBN 978-82-05-52793-5.
    Lærebok

2019

  • Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2019) Pre-Service Teachers’ Challenges and Affordances in Implementing Inquiry-Based Science Teaching at Lower Primary. Conference Proceeding 8th International Conference NEW PERSPECTIVES in SCIENCE EDUCATION.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya. (2019) Intercultural science learning outside of school.
    Briefs

2018

  • Acher, Andrés; Sillasen, Martin Krabbe; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved; Karlström, Matti; Hamzaand, Karim; McDonald, Scott. (2018) Teaching Practices in Preservice Science Teacher Education. Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2016

  • Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies. 2016.
    Rapport
  • Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Staberg, Ragnhild Lyngved; Pepin, Birgit. (2016) Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of country studies. 2016.
    Rapport
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway. Conference proceedings. New perspectives in science education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Dahl, Heidi. (2016) Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month". 2016.
    Rapport
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Implementing IBL and WoW in primary science in Norway. Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Gjøvik, Øistein; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) FaSMEed toolkit. FaSMEd. 2016.
    Digitale læremidler
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne. (2016) Brine. Mathematics and Science in Life: Inquiry Learning and the World of Work.
    Faglig kapittel
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Sikko, Svein Arne; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2016) Deliverable 9.2: Promotion of European Networks. 2016.
    Rapport

2015

  • Karlsen, Hanne; Mehli, Lisbeth; Wahl, Erik; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2015) Teaching outbreak investigation to undergraduate Food technologists. British Food Journal. volum 117 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2014) Lesing av naturfagtekster i småskolen - en kasusstudie knyttet til leselekser. Norsklæreren.
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Ariza, Marta R.; Aguirre, Daniel; Quesada, Antonio; Abril, Ana M.; Javier, F.; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2013) Keep it cold!. Inquiry-based learning in maths and science classes. What it is and how it works - examples - experiences.
    Faglig kapittel
  • Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2013) Animal footprint. Inquiry-based learning in maths and science classes. What it is and how it works - examples - experiences.
    Faglig kapittel

2012

  • Lyngved, Ragnhild; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne. (2012) Working with teachers on inquiry based learning (IBL) and mathematics and science tasks. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sikko, Svein Arne; Lyngved, Ragnhild; Pepin, Birgit. (2012) Working with mathematics and science teachers on inquirybased learning (IBL) approaches : teacher beliefs. Acta Didactica Norge. volum 6 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Grindeland, John Magne; Lyngved, Ragnhild; Tandberg, Cato. (2012) Biologi for lærere: Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn. Gyldendal Akademisk. 2012. ISBN 978-82-05-39689-0.
    Lærebok

2009

  • Lyngved, Ragnhild. (2009) Learning about cloning: deveoping student knowledge and interest through an interactive, context-based approach. Nordic Studies in Science Education. volum 5 (02.sep).
    Vitenskapelig artikkel

2008

  • Lyngved, Ragnhild; Snipen, Lars; Iversen, Tor-Henning; Hvoslef-Eide, Anne Kathrine. (2008) Influence of potential growth factors on the production of proembryogenic masses of Cyclamen persicum Mill. in bioreactors. Scientia Horticulturae. volum 118 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lyngved, Ragnhild. (2008) Somatic embryogenesis in Cyclamen persicum. Biological investigations and educational aspects of cloning. 2008.
    Doktorgradsavhandling
  • Lyngved, Ragnhild; Renaut, Jenny; Hausman, Jean-Francois; Iversen, Tor-Henning; Hvoslef-Eide, Anne Kathrine. (2008) Embryo-specific Proteins in Cyclamen persicum Analyzed with 2-D DIGE. Journal of Plant Growth Regulation. volum 27 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lyngved, Ragnhild; Renaut, Jenny; Hausman, Jean-Francois; Iversen, Tor-Henning; Hvoslef-Eide, Anne Kathrine. (2008) Embryo-specific proteins in Cyclamen persicum analyzed with 2-D DIGE. Journal of Plant Growth Regulation. volum 27 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lyngved, Ragnhild; Snipen, L.G.; Iversen, Tor-Henning; Hvoslef-Eide, A.K:. (2008) Influence of potential growth factors on the production of proembryogenic masses of Cyclamen persicum Mill. in bioreactors. Scientia Horticulturae. volum 118.
    Vitenskapelig artikkel

2005

  • Hvoslef-Eide, Anne Kathrine; Olsen, Odd Arild Sollien; Lyngved, Ragnhild; Munster, Cristel; Heyerdahl, Petter Hieronymus. (2005) Bioreactor design for propagation of somatic embryos. Plant Cell Tissue and Organ Culture. volum 81 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hvoslef-Eide, Anne Kathrine; Olsen, Odd Arild Sollien; Lyngved, Ragnhild; Munster, Cristel; Heyerdahl, Petter Hieronymus. (2005) Bioreactor design for propagation of somatic embryos. Liquid Culture Systems for in vitro Plant Propagation, Eds AK Hvoslef-Eide & W Preil.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2004

  • Strømme, Alex; Jorde, Doris; Lyngved, Ragnhild; Sørborg, Øystein; Erlien, Wenche. (2004) Kloning. Viten.no. 2004.
    Programvare

2003

  • Hvoslef-Eide, Anne Kathrine; Munster, Cristel; Lyngved, Ragnhild; Olsen, Odd Arild Sollien; Heyerdahl, Petter Hieronymus. (2003) Liquid Culture Systems for Plant Propagation. ?. volum 625.
    Vitenskapelig artikkel

1997

  • Iversen, Tor-Henning; Beisvåg, Tor; Hanssen, Guri Fyhn; Holt, Randi Utne; Lyngved, Ragnhild; Mæhre, Kirsten; Rohloff, Jens; Sæther, Lotte Johanne; Svare, Håkon; Waldemar, Åsa; Waagø, Karen. (1997) Jordbærprosjekt 98 - Årsrapport 1997. 1997.
    Rapport

Tidsskriftspublikasjoner

  • Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2023) Qualifying the science experiences of young students through dialogue - A Norwegian lesson study. Cogent Education. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Borsos, Éva; Banos-González, Isabel; Boric, Edita; Staberg, Ragnhild Lyngved; Fekete, Andrea Bencéné. (2022) Trainee teachers’ perceptions of outdoor education. Environmental Education Research. volum 28 (10).
    Vitenskapelig artikkel
  • Felix, Sonia Martins; Lykknes, Annette; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Identifying the ‘Different we’s’ in Primary Teachers’ Education for Sustainable Development Discourse—A Positioning Theory Perspective. Sustainability. volum 14 (20).
    Vitenskapelig artikkel
  • Scheie, Eldri; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved; Gericke, Niklas. (2022) Læreplananalyse av kritisk tenking og bærekraftig utvikling i norsk og svensk læreplan. Acta Didactica Norden (ADNO). volum 16 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Pepin, Birgit. (2022) Science teachers’ interactions with resources for formative assessment purposes. Educational Assessment, Evaluation and Accountability. volum 35.
    Vitenskapelig artikkel
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Mehli, Lisbeth. (2022) Interest, identity and perceptions: What makes a food technologist?. British Food Journal.
    Vitenskapelig artikkel
  • Mehli, Lisbeth; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog. Nordic Journal of STEM Education. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Karlsen, Hanne; Mehli, Lisbeth; Wahl, Erik; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2015) Teaching outbreak investigation to undergraduate Food technologists. British Food Journal. volum 117 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2014) Lesing av naturfagtekster i småskolen - en kasusstudie knyttet til leselekser. Norsklæreren.
    Vitenskapelig artikkel
  • Sikko, Svein Arne; Lyngved, Ragnhild; Pepin, Birgit. (2012) Working with mathematics and science teachers on inquirybased learning (IBL) approaches : teacher beliefs. Acta Didactica Norge. volum 6 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lyngved, Ragnhild. (2009) Learning about cloning: deveoping student knowledge and interest through an interactive, context-based approach. Nordic Studies in Science Education. volum 5 (02.sep).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lyngved, Ragnhild; Snipen, Lars; Iversen, Tor-Henning; Hvoslef-Eide, Anne Kathrine. (2008) Influence of potential growth factors on the production of proembryogenic masses of Cyclamen persicum Mill. in bioreactors. Scientia Horticulturae. volum 118 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lyngved, Ragnhild; Renaut, Jenny; Hausman, Jean-Francois; Iversen, Tor-Henning; Hvoslef-Eide, Anne Kathrine. (2008) Embryo-specific Proteins in Cyclamen persicum Analyzed with 2-D DIGE. Journal of Plant Growth Regulation. volum 27 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lyngved, Ragnhild; Renaut, Jenny; Hausman, Jean-Francois; Iversen, Tor-Henning; Hvoslef-Eide, Anne Kathrine. (2008) Embryo-specific proteins in Cyclamen persicum analyzed with 2-D DIGE. Journal of Plant Growth Regulation. volum 27 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lyngved, Ragnhild; Snipen, L.G.; Iversen, Tor-Henning; Hvoslef-Eide, A.K:. (2008) Influence of potential growth factors on the production of proembryogenic masses of Cyclamen persicum Mill. in bioreactors. Scientia Horticulturae. volum 118.
    Vitenskapelig artikkel
  • Hvoslef-Eide, Anne Kathrine; Olsen, Odd Arild Sollien; Lyngved, Ragnhild; Munster, Cristel; Heyerdahl, Petter Hieronymus. (2005) Bioreactor design for propagation of somatic embryos. Plant Cell Tissue and Organ Culture. volum 81 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hvoslef-Eide, Anne Kathrine; Munster, Cristel; Lyngved, Ragnhild; Olsen, Odd Arild Sollien; Heyerdahl, Petter Hieronymus. (2003) Liquid Culture Systems for Plant Propagation. ?. volum 625.
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205551947.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205551930.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537477.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537460.
    Lærebok
  • Lyngvær, Eirik; Mogstad, Erik; Ramton, Aase Marit T. Sørum; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2022) Refleks 7, Naturfag, Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2022. ISBN 9788205537484.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Refleks 6, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205551923.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Refleks 6, Naturfag, Elevbok, Smartbok. Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205551916.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Refleks 6, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537446.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lyngvær, Eirik. (2021) Refleks 6, Naturfag, Elevbok. Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537439.
    Lærebok
  • Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Refleks 6, Naturfag, Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. 2021. ISBN 9788205537453.
    Lærebok
  • Grindeland, John Magne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato. (2020) Biologi for lærere. Naturfag i grunnskolelærerutdanninga. Gyldendal Akademisk. 2020. ISBN 9788205512283.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnesteget. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205521353.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnesteget, Smartbok. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205539570.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205521346.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Elevbok, Naturfag for barnetrinnet, Smartbok. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205539563.
    Lærebok
  • Grindstad, Maren Klemetsen; Lyngvær, Eirik; Spilde, Ingrid; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) Refleks 5, Lærerens bok, Naturfag for barnetrinnet. Gyldendal Undervisning. 2020. ISBN 9788205527287.
    Lærebok
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Tandberg, Cato; Grindeland, John Magne. (2020) Biologididaktikk for lærere. Gyldendal Akademisk. 2020. ISBN 978-82-05-52793-5.
    Lærebok
  • Grindeland, John Magne; Lyngved, Ragnhild; Tandberg, Cato. (2012) Biologi for lærere: Naturfag i grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn. Gyldendal Akademisk. 2012. ISBN 978-82-05-39689-0.
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2019) Pre-Service Teachers’ Challenges and Affordances in Implementing Inquiry-Based Science Teaching at Lower Primary. Conference Proceeding 8th International Conference NEW PERSPECTIVES in SCIENCE EDUCATION.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Acher, Andrés; Sillasen, Martin Krabbe; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved; Karlström, Matti; Hamzaand, Karim; McDonald, Scott. (2018) Teaching Practices in Preservice Science Teacher Education. Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference. Research, Practice and Collaboration in Science Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. Proceedings of the Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10).
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway. Conference proceedings. New perspectives in science education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Implementing IBL and WoW in primary science in Norway. Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future..
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne. (2016) Brine. Mathematics and Science in Life: Inquiry Learning and the World of Work.
    Faglig kapittel
  • Ariza, Marta R.; Aguirre, Daniel; Quesada, Antonio; Abril, Ana M.; Javier, F.; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2013) Keep it cold!. Inquiry-based learning in maths and science classes. What it is and how it works - examples - experiences.
    Faglig kapittel
  • Munkebye, Eli; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2013) Animal footprint. Inquiry-based learning in maths and science classes. What it is and how it works - examples - experiences.
    Faglig kapittel
  • Lyngved, Ragnhild; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne. (2012) Working with teachers on inquiry based learning (IBL) and mathematics and science tasks. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hvoslef-Eide, Anne Kathrine; Olsen, Odd Arild Sollien; Lyngved, Ragnhild; Munster, Cristel; Heyerdahl, Petter Hieronymus. (2005) Bioreactor design for propagation of somatic embryos. Liquid Culture Systems for in vitro Plant Propagation, Eds AK Hvoslef-Eide & W Preil.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies. 2016.
    Rapport
  • Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Staberg, Ragnhild Lyngved; Pepin, Birgit. (2016) Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of country studies. 2016.
    Rapport
  • Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Dahl, Heidi. (2016) Deliverable 9.1: Collection of "problems of the month". 2016.
    Rapport
  • Staberg, Ragnhild Lyngved; Sikko, Svein Arne; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2016) Deliverable 9.2: Promotion of European Networks. 2016.
    Rapport
  • Lyngved, Ragnhild. (2008) Somatic embryogenesis in Cyclamen persicum. Biological investigations and educational aspects of cloning. 2008.
    Doktorgradsavhandling
  • Iversen, Tor-Henning; Beisvåg, Tor; Hanssen, Guri Fyhn; Holt, Randi Utne; Lyngved, Ragnhild; Mæhre, Kirsten; Rohloff, Jens; Sæther, Lotte Johanne; Svare, Håkon; Waldemar, Åsa; Waagø, Karen. (1997) Jordbærprosjekt 98 - Årsrapport 1997. 1997.
    Rapport

PRODUKT

  • Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Gjøvik, Øistein; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) FaSMEed toolkit. FaSMEd. 2016.
    Digitale læremidler
  • Strømme, Alex; Jorde, Doris; Lyngved, Ragnhild; Sørborg, Øystein; Erlien, Wenche. (2004) Kloning. Viten.no. 2004.
    Programvare

INFORMASJONSMATR

  • Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya. (2019) Intercultural science learning outside of school.
    Briefs

Undervisning

Emner

  • MGLU4209 - Utforskende naturfag
  • LOS8030 - Perspektiver i naturfag- og teknologididaktikk
  • MGLU5209 - Masteroppgave i naturfag

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Ervik, Hilde; Andersson, Ellen Marie; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Cyvin, Jardar. (2022) Hvordan fremme bærekraftbevissthet hos elevene?. Realfagskonferansen NTNU . Skolelaboratoriet NTNU; Realfagsbygget, NTNU. 2022-05-05 - 2022-05-05.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Lykknes, Annette; Ervik, Hilde; Andersson, Ellen Marie; Munkebye, Eli. (2022) Bærekraft i realfag ved NTNUs lærerutdanning - eksempler på hvordan FoU-prosjekter og internasjonalt samarbeid har bidratt til utvikling av utdanningen. UHR Lærerutdanningskonferansen 2022 . Universitets- og høgskolerådet, UHR; Oslo. 2022-04-27 - 2022-04-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Lønnum, Marthe; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Lykknes, Annette; Lie, Tove Grete; Felix, Sonia Martins; Daus, Stephan; Gericke, Niklas. (2022) Symposium, Paper session 6c: The call for action in environmental and sustainability education. Paper: Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence. 13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology . University of Cyprus; Nicosia, Cyprus. 2022-08-29 - 2022-09-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Berglund, Teresa; Scheie, Eldri; Daus, Stephan; Gericke, Niklas. (2022) Læreres oppfatning av kritisk tenkning. Skriv! Les! 2022. Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy . Skrivesenteret og NTNU; Trondheim. 2022-05-09 - 2022-05-11.

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Mehli, Lisbeth; Jakobsen, Anita Nordeng; Persson, Rolf Jonas; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Viktigheten av studentaktiv og praksisnær læring for utformingen av en matteknolog. MNT-konferansen 2021 . Universitets- og høgskolerådet, UHR, NTNU og UiA; Digitalt, Zoom. 2021-03-15 - 2021-03-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Fra utforskende samtale lokalt til kritisk tenkning nasjonalt – En historie fra forskningsgruppa Naturfaglig literacy i skole og lærerutdanning. Minikonferanse i literacymiljøet ved ILU, NTNU . Styringsgruppa i literacymiljøet ved ILU, NTNU; Trondheim. 2021-09-21 - 2021-09-21.
  • Faglig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved. (2021) Prosjekter om Utdanning for bærekraftig utvikling. CriThiSE, ENSITE, MOST. Styremøte ved Institutt for lærerutdanning . Institutt for lærerutdanning, Styret; Digitalt, Zoom. 2021-04-08 - 2021-04-08.
  • Poster
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Andersson, Ellen Marie; Cyvin, Jardar; Ervik, Hilde; Lykknes, Annette. (2021) IO9 Developing an SSI lesson - focus on didactic aspects. International ENSITE multiplier event (online) . University of Nicosia; Nicosia (Zoom). 2021-11-30 - 2021-11-30.
  • Poster
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Ervik, Hilde; Cyvin, Jardar; Andersson, Ellen Marie. (2021) Developing an SSI lesson - focus on didactic aspects. ENSITE - multiplier event ; 2021-05-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli. (2021) Å kvalifisere elevers erfaringer – en case-studie fra 1.trinn. NFSUN – The Nordic Research Symposium on Science Education . VIA University College; Århus (Zoom). 2021-06-01 - 2021-06-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Munkebye, Eli; Daus, Stephan; Febri, Maria Immaculata Maya; Gericke, Niklas. (2021) Primary Teachers' Perception of Critical Thinking. European Science Education Research Association (ESERA) 2021 . University of Minho; Braga. 2021-08-30 - 2021-09-03.

2020

  • Faglig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved. (2020) CriThiSE - Critical Thinking in Sustainability Education. Hell-seminaret 2020 (Digitalt NNN-seminar) . Nasjonalt nettverk for naturfagutdanning (NNN); Digitalt, Zoom. 2020-11-11 - 2020-11-12.

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2019) Outdoor science learning in a multicultural classroom: Students’ perspectives. Educating the Educators III . International Centre for STEM Education; Freiburg. 2019-10-07 - 2019-10-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2019) How do the 5E-model and the Nysgjerrigper method support or not support the implementation of inquiry-based learning at lower primary?. Educating the Educators III . ICSE, International Center for STEM Education; Pädagogische Hochschule Freiburg. 2019-10-07 - 2019-10-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2019) Inquiry Based Science Education and Teacher Professional Development. International Conference on Science and Mathematics Education: Making Science and Mathematics Teaching and Learning Impactful . Bahir Dar University; Bahir Dar. 2019-10-23 - 2019-10-24.
  • Vitenskapelig foredrag
    Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2019) Pre-Service Teachers’ Challenges and Affordances in Implementing Inquiry-Based Science Teaching at Lower Primary. NPSE 2019 . NEW PERSPECTIVES IN SCIENCE EDUCATION; Firenze. 2019-03-21 - 2019-03-22.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Evagorou, Maria; Ariza, Marta R.; Armenteros, Antonio Quesada. (2019) Exploring Pre-Service Teachers Views And Experiences About International Learning In Science During An International Summer School. ESERA 2019 . European Science Education Research Association; Bologna. 2019-08-26 - 2019-08-30.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Ratdal, Rune. (2019) Multipliers’ and school leaders’ experience from a teacher professional development programme: a qualitative study of implementation of inquiry-based learning. ESERA 2019 . European Science Education Research Association; Bologna. 2019-08-26 - 2019-08-30.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Lund, Anne Carine Bonnevie; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2018) Interkulturalitet og inkluderende praksis i naturfag i lærerutdanning (IncluSMe-prosjektet). Hell-seminaret . Naturfagsenteret og NNN; Hell. 2018-11-14 - 2018-11-16.
  • Poster
    Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2018) Intellectual Output 11:Intercultural science learning outside of school. International Conference of Interdisciplinary STEM Studies . Constantine the Philosopher University; Nitra. 2018-08-28 - 2018-08-28.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Andras, Szilard; Zsombori, Gabriella. (2018) Bridging the gap between research and practice in teacher professional development (TPD): Teachers as facilitators of inquiry based learning TPD in Norway and Romania. The XVIII Symposium of the International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) . Malmö University; Malmö. 2018-08-13 - 2018-08-17.

2017

  • Poster
    Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) Det digitale-analoge aspektet ved verktøy for formativ vurdering. SU-fakultetets forskningskonferanse (NTNU) . NTNU; Trondheim. 2017-03-16 - 2017-03-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Engeln, Katrin; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya. (2017) Continued Professional Development: The Impact of Teaching Material across Europe. European Science Education Research Association (ESERA) 2017 . Dublin City University and the University of Limerick; Dublin. 2017-08-21 - 2017-08-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) Teaching Practices Promoting Enactment of Inquiry in Early Primary Schools. European Science Education Research Association (ESERA) 2017 . Dublin City University and the University of Limerick; Dublin. 2017-08-21 - 2017-08-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. The Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education . European Society for Research in Mathematics Education; Dublin. 2017-02-01 - 2017-02-05.
  • Faglig foredrag
    Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2017) IBL og WoW i profesjonsutvikling for lærere innen realfag gjennom kaskademodell og leksjonsstudier. Forskning for et bedre samfunn. SU-fakultetets oppstartskonferanse . Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap NTNU; Trondheim. 2017-03-16 - 2017-03-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Pepin, Birgit. (2017) Connecting orchestration and formative assessment in the technology rich science classroom. Nordic Research Symposium on Science Education 2017 . NTNU; Trondheim. 2017-06-07 - 2017-06-09.

2016

  • Poster
    Pepin, Birgit; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne. (2016) The digital-analog spectrum of tools for formative assessment. FaSMEd Project Final Meeting and Conference . Department of Education, Maynooth University; Maynooth. 2016-11-01 - 2016-11-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Innovative ICT-based teaching materials in mathematics and science. EDUCATING THE EDUCATORS 2nd conference on international approaches to scaling-up professional development in maths and science education . mascil & DZM; Freiburg. 2016-11-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Enhancing Teachers’ Professional Knowledge in Connecting the World of Work to Inquiry Based Science Teaching: Case of Norway. 5th International Conference New Perspectives in Science Education ; Florence. 2016-03-17 - 2016-03-18.
  • Faglig foredrag
    Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya. (2016) FasMED Symposium. Den 14. nordisk lærerutdanningskonferansen . NTNU; Trondheim. 2016-05-10 - 2016-05-13.
  • Faglig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Mascil mathematics and science for life. Fagdager for FUG . Foreldreutvalget for grunnopplæringen; Flatåsen skole. 2016-10-19 - 2016-10-19.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) The multiplier concept. Research-practice interactive session. Educating the educators II - international approaches to scaling-up professional development in maths and science education . Mascil og DZLM; Freiburg. 2016-11-07 - 2016-11-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi. (2016) Impact of Multiplier Concept on Teachers’ Professional Knowledge. Educating the educators II - international approaches to scaling-up professional development in maths and science education . Mascil and DZLM; Freiburg. 2016-11-07 - 2016-11-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Sikko, Svein Arne; Dahl, Heidi; Febri, Maria Immaculata Maya. (2016) Combining Inquiry Based Learning and World of Work: Preliminary Study of Teachers’ Professional Development. Den 14. nordiske lærerutdanningskonferansen . NTNU; Trondheim. 2016-05-10 - 2016-05-13.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2015) Implementing IBL and WoW in primary science in Norway. ESERA2015: 11th conference of European Science Education Research Association (ESERA) . ESERA; University of Helsinki. 2015-08-31 - 2015-09-04.
  • Faglig foredrag
    munkebye, eli; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar. (2015) Arealbruk og arealkonflikter i Stjørdal.(Faglig ekskursjon og workshop). Hellseminaret (for lærerutdannere i naturfag i Norge) . Naturfagsenteret; Hell. 2015-11-11 - 2015-11-13.
  • Intervju
    Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2015) Ny matematikk. Undervisning uten fasitsvar. Uke-Adressa [Avis]. 2015-12-05.

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2014) Mathematics and Science Teachers' Use of Resources: What counts as a resource?. Educating the Educators. Conference on international approaches to scaling-up profesional development in maths and science education . mascil and DZLM; Essen. 2014-12-15 - 2014-12-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2014) Professional development of a teacher's practice - a case study within PRIMAS project. Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) 2014 . University of Helsinki; Helsinki. 2014-06-04 - 2014-06-06.

2013

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Nyberg, Jørn; Staberg, Ragnhild Lyngved; Jorde, Doris; Marion, Peter van. (2013) Lærerutdanningene som partnere i EU-prosjekter. Hellseminaret.Nasjonalt seminar for lærerutdanninger i naturfag . Naturfagsenteret; Hell. 2013-11-13 - 2013-11-15.

2011

  • Poster
    Dahl, Heidi; Lyngved, Ragnhild; Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Munkebye, Eli. (2011) Developing an IBL community: Professional development of mathematics and science teachers in Norway. Towards Europe 2020: Inquiring minds ‐ innovative pedagogies in mathematics and science education ; Brüssel. 2011-06-27 - 2011-06-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Pepin, Birgit; Lyngved, Ragnhild; Sikko, Svein Arne. (2011) Working with mathematics and science teachers on Inquiry Based Learning mathematics and science activities: the EU PRIMAS project. FoU i praksis 2011 ; Trondheim. 2011-04-26 - 2011-04-27.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Karlsen, Hanne; Wahl, Erik; Lyngved, Ragnhild; Mehli, Lisbeth. (2011) Undervisningsmodul i etterforskning av matbåren sykdom. Årskonferansen i mikrobiologi og immunologi 2011 . Nasjonalt folkehelseinstitutt; Oslo. 2011-12-08 - 2011-12-09.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Karlsen, Hanne; Wahl, Erik; Lyngved, Ragnhild; Mehli, Lisbeth. (2011) Undervisningsmodul i etterforskning av matbårne utbrudd. FoU-dag . Avdeling for teknologi HiST; Trondheim. 2011-12-15.

2008

  • Poster
    Lyngved, Ragnhild; Renaut, Jenny. (2008) Embryo-specific proteins in Cyclamen persicum analysed with 2-D DIGE. Proteomlux 2008, International conference on proteomics in plants, microorganisms and environment ; Luxembourg. 2008-10-22 - 2008-10-24.

2002

  • Poster
    Hvoslef-Eide, Anne Kathrine; Lyngved, Ragnhild. (2002) The effect of alternating day and night temperature in liquid cultures of Cyclamen persicum Mill. on cell proliferation and subsequent somatic embryo development. First International Symposium on Liquid Systems for in vitro Mass Propagation of Plants ; Agricultural University of Norway (NLH), Aas , Norway. 2002-05-29 - 2002-06-02.
  • Vitenskapelig foredrag
    Hvoslef-Eide, Anne Kathrine; Lyngved, Ragnhild; Olsen, Odd Arild Sollien; Heyerdahl, Petter Hieronymus. (2002) Bioreactor Design for Clonal Propagation of Somatic Embryos. First International Symposium on Liquid Systems for in vitro Mass Propagation of Plants ; Agricultural University of Norway (NLH), Aas , Norway. 2002-05-29 - 2002-06-02.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn