Nicole Veelo
Nicole Veelo
Førsteamanuensis i pedagogikk
Institutt for lærerutdanning Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskapBakgrunn og aktiviteter
Nicole Veelo er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning. Hennes ansvarsområder er faget pedagogikk og elevkunnskap og veiledning av bachelor- og masterstudenter. Veelo er særlig interessert i internasjonalisering av lærerutdanningen, skoleutvikling, læringsmiljø og læringsfelleskap. Hun har mangfoldig erfaring i bruk av IKT i undervisningen, blant annet har hun undervist i nettbasert etter- og videreutdanning, forsket på IKT og læring og organisert en internasjonal konferanse med temaet “Technology and Education”.
Veelo skrev om innovasjon i skolen i hennes PhD-avhandling med tittelen “Innovation in Upper Secondary Schools — An International Multiple-Case Study”. Studiet anvender både kvantitative og kvalitative metoder i analysen av skoler i Norge og Tyskland.
Veelo har allmennlærerutdanning, med fagspesifikk kompetanse i pedagogikk, teologi, matematikk og tysk, og har graden Magistra Artium, med hovedfag i tysk som fremmedspråk. Hun har jobbet som grunnskolelærer i tre forskjellige europeiske land og har innsikt i flere internasjonale grunnskolesystemer og deres lærerutdanning.
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Del av bok/rapport
- (2020) "Kunskap i 3D" - techne, episteme och fronesis, presenterat som samspelande dimensioner. Studenten skal bli lærer: Kunnskap, identitet og profesjonsutvikling.
- (2020) Det første møtes sødme? Lærerstudenters første møte med praksisfeltet. Studenten skal bli lærer: Kunnskap, identitet og profesjonsutvikling.
Rapport/avhandling
- (2021) Kids' Digital Lives During COVID-19 Times Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study. 2021. ISBN 978-82-7923-091-5.
- (2016) Innovation in Upper Secondary Schools - An International Multiple-Case Study. 2016. ISBN 978-82-326-1754-8. Doktoravhandlinger ved NTNU (208).