course-details-portlet

LOS8032

Vurdering og evaluering i utdanning: Politikk, forskning og praksis 

Studiepoeng 5
Nivå Doktorgrads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Vurdering og evaluering er sentrale prosesser i utdanning, og spenner fra læreres hverdagslige observasjoner i klasserommet til internasjonale evalueringer av policyinitiativer og elevers læringsutbytte. Forskning på vurdering og evaluering omfatter derfor både klasseromspraksiser og storskalastudier. Forskningsbasert kunnskap anvendes i politikkutforming, for å identifisere hull i eksisterende kunnskap og for å utvikle praksis i skolen. Dette ph.d.-kurset gir en innføring i sentrale begreper og eksempler på forskning innen vurdering og evaluering i utdanningssammenheng. Kurset gir en oversikt over emner som feedback, formativ og summativ vurdering, politikkimplementering og evaluering, og læreres vurderingskompetanse. Samspillet mellom politikk, forskning og praksis vil vies spesiell oppmerksomhet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studentene vil

  • bruke teoretiske perspektiver for å analysere og bedømme vurderingspraksiser og policyinitiativer, læreplanmål og læringsutbytte, samt konsekvensene av utdanningsreformer
  • kjenne til sentrale begrep og tema i vurderings- og evalueringsforskning, som for eksempel validitet og reliabilitet, accountability og psykometriske tester og klasseromsbaserte vurdering
  • forstå hvordan forskningsbasert kunnskap kan anvendes for å forbedre praksis i skoler og i skolesystemer

Ferdigheter

Studentene vil

  • ha kjennskap til ulike forskningsstrategier som kan anvendes i vurderings- og evalueringsforskning, policyutvikling og praksis
  • kunne samarbeide med andre om å kritisere forskning, policy og praksis fra ulike teoretiske posisjoner

Generell kompetanse

Studentene vil

  • skrive analysere av bade policydokumenter og skoleforskning
  • samarbeide med praksisutøvere og politiske myndigheter for å forbedre utdanningssystemet
  • kombinere kunnskap fra ulike felt for å forstå hvordan systemer kan forbedres gjennom bruk av informasjon og evaluering

Læringsformer og aktiviteter

Kurset vil inneholde forelesninger, gruppearbeid med analyser av eksempler og individuelle skriveoppgaver. I seminarene vil vi bruke trekantdiskusjoner, en innovativt tilnærming til gruppearbeid der deltakerne analyserer eksempler fra tre perspektiver: policy, forskning og praksis. Denne tilnærmingen gir innsikt i ulike aktørers kunnskapsbehov, epistemologiske ståsted og mulige fordommer innenfor utdanningsfeltet. Ved å undersøke utdanningspolitiske og vitenskapelige bidrag fra tre ulike perspektiver vil deltakerne forstå hvordan forskningsbasert kunnskap skapes og anvendes i vurderings- og evalueringssammenheng. Deltakerne vil også delta i skriveseminarer for å utvikle sine akademiske skriveferdigheter. Dersom kurset har engelskspråklige studenter, vil undervisningen foregå på engelsk. Oppgaver kan leveres på norsk eller engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80 % oppmøte
  • Gruppearbeid

Mer om vurdering

EKSAMEN

Individuell oppgave.

Tekst levert til vurdering i opplæringsdelen kan i omarbeidet form inngå i avhandlingen.

Ved gjentak av ikke bestått eksamen kan kandidaten levere omarbeidet versjon av tidligere innlevert tekst i emnet. Dersom innleveringen er en omarbeidet versjon av et tidligere innlevert tekst, må dette presiseres i teksten.

COMPULSORY ARBEIDSKRAV

  1. Godkjent oppmøte 80%.
  2. Gruppearbeid.

Spesielle vilkår

Begrenset opptak til undervisning. For nærmere opplysninger: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Opptak+til+adgangsbegrensede+emner

Forkunnskapskrav

Mastergrad i utdanningsvitenskapelige fag eller tilsvarende område. Opptaksbegrensning*: Emnet har en opptaksbegrensning på 25 studenter, av disse er 6 plasser forbeholdt søkere fra andre institusjoner tilknyttet NorTED (www.nor-ted.com). Ved mindre enn 5 søkere forbeholder Institutt for lærerutdanning seg retten til å avlyse kurset. *Rangeringsregler og søknadsfrist finner du her: https://www.ntnu.no/ilu/phd-emner

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 18.12.2025
Innlevering 22.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Varighet 1 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Varighet 1 semestre Eksamenssystem Inspera Assessment