course-details-portlet

SKOLE6252

Sosialpedagogiske perspektiver på inkludering, fellesskap og forskjellighet

Velg studieår
Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Individuell skriftlig oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir innsikt i barn- og unges opplevelse av å være delaktige og betydningsfulle i egen opplæring, og forståelse for lærerens rolle i ekskluderings- og inkluderingsmekanismer, forebygging av utenforskap og utvikling av skolen som demokratisk samfunnsinstitusjon.

Emnet vil fremme innsikt i barn og unges livsverden. Forståelse for barns kategorisering, oppfattelser av hierarki og forskjell er viktig for å legge til rette for fellesskap og tilhørighet i skolen. Videre vil arbeid med barns livsverden danne utgangspunkt for å forstå viktige forskjellsskapende dimensjoner i barnas liv, som sosial ulikhet, kjønn, seksualitet, funksjonsvariasjon og etnisitet. Emnet belyser også barn og unges egne praksiser for anerkjennelse og verdsettinger, og læring i et digitalisert og mettet informasjonssamfunn.

Emnet fremmer forståelse for utdanningspolitiske og institusjonelle føringer og praksiser som har betydning for inkluderings- og ekskluderingsprosesser i skolen. Her vil politikk og praksis som studentene selv har erfaring med danne utgangspunkt for utforsking av utdanningspolitikk og inkludering.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og unges ulike livsvilkår, og hvordan skolen kan bidra til å styrke det enkelte barn i skole og samfunn
  • kan analysere barn og unges livsverden i lys av materielle og sosiale forhold som natur, kultur, teknologi og aktivitet
  • kan forstå barn og unges opplevelser av tilknytning i lys av deres utfordringer, ressurser og muligheter

Ferdigheter

Studenten

  • kan skape trygge og utviklingsstøttende relasjoner for alle barn og unge i skolen
  • kan opptre solidarisk i relasjon til elever som opplever ekskludering i skolen
  • kan åpne for barn- og unges livsverden i undervisnings- og læringsprosesser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan opptre kritisk i forhold til pedagogiske praksiser og deres konsekvenser for ulike elever
  • kan uttrykke selvstendige fortolkninger i dialog med gjeldende utdanningspolitikk

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til skriftlig arbeid. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Innlevering av utkast til eksamensoppgave
  • Muntlig framføring
  • Deltakelse på minst to av tre samlinger

Mer om vurdering

Eksamen: Individuell skriftlig oppgave 100 %

Vurderes til bestått/ikke bestått

Arbeidskrav: Individuell skriftlig oppgave med muntlig framføring og deltakelse på minst to av tre samlinger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PED6036 15 sp Høst 2022
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Sosialpedagogikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Individuell skriftlig oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Individuell skriftlig oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment