course-details-portlet

SKOLE6150

Læreren som inkluderingsagent

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Gruppeoppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet er en introduksjon til utdanning som arena for demokrati og inkludering, men også utenforskap.

Studentene vil få en innføring i de sosialpedagogiske og spesialpedagogiske tradisjonene innenfor pedagogikken. Videre belyses sentrale og komplekse sosialpedagogiske og spesialpedagogiske problemstillinger i dialog med studentenes erfaringer fra virksomhet i skolen. I denne dialogen vil tema som forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning, normalitet og avvik, verdsetting av alle barn og vurderingspraksis, være viktige.

Emnet drøfter kunnskap om lærerens rolle og autonomi i tverrfaglig samarbeid rundt barn og inkludering i samarbeid med hjemmet. Studentenes erfaringer med dette arbeidet i skolen danner utgangspunkt for felles utforsking av muligheter for å kvalifisere og forbedre egen praksis på disse områdene.

Emnet gir innblikk i relasjonelle, institusjonelle og didaktiske dimensjoner på emnets fokusområder, med vekt på forebygging av sosialt og faglig utenforskap gjennom inkluderende læringsprosesser.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om barn og unges opplevelser av inkludering og ekskludering
  • kan reflektere rundt kategorisering og konsekvenser av kategorisering, som oppstår i spennet mellom normalitet vs. avvik, individ vs. fellesskap
  • kan forstå ulike barn og unges ressurser, muligheter og utfordringer i møte med skolen

Ferdigheter

Studenten

  • kan skape inkluderingsprosesser gjennom arbeid i skole og barnehage
  • kan ta initiativ for å fremme barn og unges deltagelse og kollektive opplevelser
  • kan utvikle profesjonalitet i møte med foresatte og andre profesjoner i laget rundt barnet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan drøfte forskjellen mellom undervisningsprosesser som ekskluderer barn og undervisningsprosesser som inkluderer alle barn
  • kan verdsette forskjellighet i skole- og nærmiljø
  • kan forebygge sosialt og faglig utenforskap

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledningsseminar knyttet til arbeid med skriftlig oppgave. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltagelse i gruppeprosess
  • Deltakelse på minst to av tre samlinger

Mer om vurdering

Gruppebasert skriftlig oppgave. Vekting 100 %.

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Obligatorisk arbeidskrav: Deltagelse i gruppeprosess og deltakelse på minst to av tre samlinger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)

Fagområder

  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Gruppeoppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Gruppeoppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 05.12.2025
Innlevering 12.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment