course-details-portlet

SKOLE6151 - Forsknings- og utviklingsarbeid i skolen

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Muntlig eksamen i gruppe
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Muntlig eksamen i gruppe 100/100 45 minutter

Faglig innhold

Emnet gir kunnskap om pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid i skolen generelt og mulighetsrommet for læreres utforskning spesielt. Fokuset ligger på forskningsmetoder, metodologier, etikk og kunnskapssyn som er spesielt egnet til utforsking og utvikling av lærerarbeid i en mangfoldig skole.

Emnet tar utgangspunkt i sentrale spesialpedagogiske og sosialpedagogiske problemstillinger og gir et innblikk i utdanningsforskning som belyser disse problemene på ulikt vis. Studentene vil lære å initiere kollegiale og institusjonelle prosesser for å styrke skolens evne til å ivareta alle elevers rett til utdanning, samt analysere resultater av egne prosjekter.

Studentene vil få kjennskap til ulike forskningsdesign som kan danne utgangspunkt for utvikling av egne masterprosjekt. Det vil legges vekt på hvordan erfaringsbasert kunnskap, både egen og andres, kan løftes inn i forskningsarbeid i skolen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan kunnskapssyn og metodevalg påvirker forskerblikket
  • har forståelse for vitenskapsteori, pedagogisk teori og ulike metodiske innganger
  • kan reflektere rundt forskningsetiske utfordringer

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og undersøke pedagogiske problemstillinger
  • kan utvikle forskningsprosesser
  • kan vurdere og forsvare metodisk hensiktsmessighet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere pedagogiske praksiser og egenutviklede prosjekter med henblikk på ulike konsekvenser for etikk og rettferdighet
  • kan være kritisk til forskningens muligheter og begrensninger, herunder konsekvenser av egen forskning

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til arbeid med muntlig eksamen. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltagelse i gruppeprosess med innleveringer
  • Deltakelse på minst to av tre samlinger

Mer om vurdering

Muntlig eksamen i gruppe.

Alle hjelpemidler er tillatt.

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Arbeidskrav: Deltagelse i gruppeprosess med inntil fem innleveringer og obligatorisk oppmøte på minst to av tre samlinger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
  • Sosialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Muntlig eksamen i gruppe

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Muntlig eksamen i gruppe 100/100

13.05.2024 - 14.05.2024

Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU