course-details-portlet

SKOLE6151

Læreres forsknings- og utviklingsarbeid

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Muntlig eksamen i gruppe

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet gir kunnskap om pedagogisk forsknings- og utviklingsarbeid i utdanning generelt og mulighetsrommet for læreres utforskning spesielt. Fokuset ligger på forskningsmetoder, utviklingsstrategier, etikk og kunnskapssyn som er spesielt egnet til utforsking og utvikling av lærerarbeid.

Emnet tar utgangspunkt i sentrale spesialpedagogiske og sosialpedagogiske problemstillinger og gir et innblikk i utdanningsforskning som belyser disse problemene på ulikt vis. Studentene vil lære å initiere kollegiale og institusjonelle prosesser for å styrke skolen og barnehagens evne til å ivareta alle elevers rett til utdanning, samt analysere resultater av egne prosjekter.

Studentene vil få kjennskap til ulike forsknings- og utviklingsdesign som kan danne utgangspunkt for egne masterprosjekt. Det legges vekt på hvordan erfaringsbasert kunnskap, både egen og andres, kan løftes inn i forsknings- og utviklingsarbeid i skole og barnehage.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hvordan kunnskapssyn og metodevalg påvirker forsknings- eller utviklingsarbeid
  • har forståelse for vitenskapsteori, pedagogisk teori og ulike metodiske innganger
  • kan reflektere rundt etiske utfordringer i forsknings- og utviklingsarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere og undersøke pedagogiske problemstillinger
  • kan utvikle forsknings- eller utviklingsprosesser
  • kan vurdere og forsvare metodisk hensiktsmessighet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere pedagogiske praksiser og egenutviklede prosjekter med henblikk på ulike konsekvenser for etikk og rettferdighet
  • kan være kritisk til forskningens eller utviklingsarbeidets muligheter og begrensninger, herunder konsekvenser av egen forskning eller utvikling

Læringsformer og aktiviteter

Emnet gjennomføres med tre fysiske samlinger. Læringsformer: Forelesninger og workshops med gode muligheter for deltakeraktivitet, refleksjoner, diskusjoner i mindre grupper og i plenum, øvelser, og veiledning knyttet til arbeid med muntlig eksamen. Det vil bli lagt opp til digitale møter med fokus på studentenes arbeid mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltagelse i gruppeprosess med innleveringer
  • Deltakelse på minst to av tre samlinger

Mer om vurdering

Muntlig eksamen i gruppe.

Alle hjelpemidler er tillatt.

Eksamen vurderes til bestått / ikke bestått.

Arbeidskrav: Deltagelse i gruppeprosess med inntil fem innleveringer og obligatorisk oppmøte på minst to av tre samlinger.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Pedagogikk for lærere (MPEDLÆR)

Fagområder

  • Pedagogikk
  • Sosialpedagogikk
  • Spesialpedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet

Seksjon for utdanningskvalitet og læringsmiljø

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Muntlig eksamen i gruppe
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Muntlig eksamen i gruppe
Vekting 100/100 Varighet 45 minutter