Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Arve Leraand

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Arve Leraand

Universitetslektor – Studieprogramleder BYRK og faglig leder for praksis YFL
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

arve.leraand@ntnu.no
73590493 91384359 Lysholmbygget Kalvskinnet BR3.012, Trondheim
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Om meg

Jeg er studieprogramleder og underviser ved den treårige yrkesfaglærerutdanningen ved NTNU i Trondheim, tilknyttet Institutt for lærerutdanning. Min yrkesfaglige bakgrunn er forankret i tømrerfaget, hvor jeg har jobbet som fagarbeider og byggeleder på ulike prosjekter. Jeg har lang erfaring fra videregående skole som faglærer, kontaktlærer og avdelingsleder.

Interesseområder

Min yrkesdidaktiske tilnærming kombinerer teoretisk kunnskap og praktisk erfaring for å skape en meningsfull læringsprosess. Jeg legger stor vekt på utvikling av relasjoner, tillit og kommunikasjon for å støtte studentenes læring og utvikling.

Forskning og utvikling

Jeg har bidratt til flere utviklingsprosjekter og omstilling av studieprogram ved NTNU, og har deltatt i internasjonale prosjekter som har gitt meg innsikt i tverrfaglig og tverrkulturell kompetanse. Min forskning setter søkelys på å koble teori og praksis, og jeg har publisert flere vitenskapelige artikler og holdt foredrag på internasjonale konferanser.

Målsetting

Min målsetting er å fremme en læringskultur hvor studenter ser verdien av å koble teori og praksis, og hvor de blir oppmuntret til å være kritiske tenkere, kreative problemløsere og selvstendige fagpersoner. Videre bidra til en bærekraftig utvikling av all yrkesfaglærerutdanning i Norge.

Kompetanseord

  • Læring og undervisning

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Zirkle, Christopher John; Smeplass, Eli; Leraand, Arve. (2024) VET Teacher Training: A Comparison of University Programs in the U.S. and Norway. International Journal of Vocational Education Studies
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Leraand, Arve; Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2022) Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summarive vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Leraand, Arve; Steiro, Trygve; Firing, Kristian. (2022) Yrkesopplæring i fengselet: brobygging fra fengsel til samfunnet. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Smeplass, Eli; Leraand, Arve; Leonardsen, Julie; Hylander, Lene; Ramlo, Siri Husa; Hårberg, Jon Sverre. (2022) Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering. Institutt for lærerutdanning
    Rapport

2014

  • Leraand, Arve. (2014) Verkstedet som læringsarena - Utvikling av kunnskaper og ferdigheter gjennom praksis. NTNU
    Mastergradsoppgave

Tidsskriftspublikasjoner

  • Zirkle, Christopher John; Smeplass, Eli; Leraand, Arve. (2024) VET Teacher Training: A Comparison of University Programs in the U.S. and Norway. International Journal of Vocational Education Studies
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Leraand, Arve; Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2022) Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summarive vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Leraand, Arve; Steiro, Trygve; Firing, Kristian. (2022) Yrkesopplæring i fengselet: brobygging fra fengsel til samfunnet. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Smeplass, Eli; Leraand, Arve; Leonardsen, Julie; Hylander, Lene; Ramlo, Siri Husa; Hårberg, Jon Sverre. (2022) Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering. Institutt for lærerutdanning
    Rapport
  • Leraand, Arve. (2014) Verkstedet som læringsarena - Utvikling av kunnskaper og ferdigheter gjennom praksis. NTNU
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • YFL2900 - Bacheloroppgave
  • YFL4308 - Pedagogisk og yrkesfaglig praksisopplæring 3
  • YFL2010 - Yrkesfaglig egenart og bærekraftig utvikling
  • YFL2030 - Fag- og yrkesopplæring i et helhetlig perspektiv
  • YFL2020 - Yrkesfaglig dybde og tilpasset opplæring

YFLF1005 Bransjekunnskap ved NTNU

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Smeplass, Eli; Leraand, Arve. (2025) Vocational Education and Training in Norway - Central aspects and Current Issues. Erasmus+ and Kgl. Norwegisches Honorarkonsulat München Erasmus+ seminar with Kgl. Norwegisches Honorarkonsulat München , Trondheim 2025-05-22 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Hårberg, Jon Sverre; Lossius, Roger; Leraand, Arve. (2025) Fra tradisjon til innovasjon: implementering av bærekraftig digital praksisoppfølging. Nordyrk Nordyrk , Århus 2025-06-10 - 2025-06-12

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Zirkle, Christopher John; Leraand, Arve; Smeplass, Eli. (2024) VET teacher preparation: A comparison of university programs in the U.S. and Norway. Nordyrk , Reykjavik 2024-06-03 - 2024-06-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Jones, Mari-Ana Myfanwy; Leraand, Arve; Dehlin, Erlend; Smeplass, Eli. (2024) Samskapt vurdering: Erfaringer med utvikling av underveisvurderingspraksiser i toppundervisningsprosjekt i yrkesfaglærerutdanning. Nordyrk , Reykjavik 2024-06-03 - 2024-06-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Jones, Mari-Ana Myfanwy; Hylander, Lene; Dehlin, Erlend; Leraand, Arve. (2024) Samskapt vurdering: erfaringer med utvikling av underveisvurderingspraksiser i toppundervisningsprosjektet. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Hylander, Lene; Leraand, Arve. (2023) Studieprogramutvikling i yrkesfaglærerutdanning: Studentaktive læringsformer og danning​. NordYrk Conference 2023 2023-06-07 - 2023-06-09
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Leraand, Arve. (2023) Studieprogramutvikling i yrkesfaglærerutdanning: Studentaktive læringsformer og danning. NordYrk Conference 2023 2023-06-07 - 2023-06-09

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Leraand, Arve; Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2022) Utfordringer med vurderingsformer i yrkesfaglærerutdanningen i Norge. NordYrk Conference 2022 , Linköping Universität, Campus Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Hårberg, Jon Sverre; Leraand, Arve. (2021) Erfaringer med digital praksisoppfølging av yrkesfaglærerstudenter. NTNU & DIKU Læringsfestivalen 2021 , Digital konferanse 2021-05-10 - 2021-05-11

2019

  • Faglig foredrag
    Hårberg, Jon Sverre; Leraand, Arve. (2019) Stories across borders. En digital tilnærming til elever og studenters erfaringer. . NTNU NKUL (Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring) , Trondheim 2019-05-08 - 2019-05-08

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo