Arve Leraand
Arve Leraand
arve.leraand@ntnu.no
Om
Om meg
Jeg er studieprogramleder og underviser ved den treårige yrkesfaglærerutdanningen ved NTNU i Trondheim, tilknyttet Institutt for lærerutdanning. Min yrkesfaglige bakgrunn er forankret i tømrerfaget, hvor jeg har jobbet som fagarbeider og byggeleder på ulike prosjekter. Jeg har lang erfaring fra videregående skole som faglærer, kontaktlærer og avdelingsleder.
Interesseområder
Min yrkesdidaktiske tilnærming kombinerer teoretisk kunnskap og praktisk erfaring for å skape en meningsfull læringsprosess. Jeg legger stor vekt på utvikling av relasjoner, tillit og kommunikasjon for å støtte studentenes læring og utvikling.
Forskning og utvikling
Jeg har bidratt til flere utviklingsprosjekter og omstilling av studieprogram ved NTNU, og har deltatt i internasjonale prosjekter som har gitt meg innsikt i tverrfaglig og tverrkulturell kompetanse. Min forskning setter søkelys på å koble teori og praksis, og jeg har publisert flere vitenskapelige artikler og holdt foredrag på internasjonale konferanser.
Målsetting
Min målsetting er å fremme en læringskultur hvor studenter ser verdien av å koble teori og praksis, og hvor de blir oppmuntret til å være kritiske tenkere, kreative problemløsere og selvstendige fagpersoner. Videre bidra til en bærekraftig utvikling av all yrkesfaglærerutdanning i Norge.
Kompetanseord
Publikasjoner
2024
-
Zirkle, Christopher John;
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve.
(2024)
VET Teacher Training: A Comparison of University Programs in the U.S. and Norway.
International Journal of Vocational Education Studies
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Leraand, Arve;
Smeplass, Eli;
Hylander, Lene.
(2022)
Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summarive vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Leraand, Arve;
Steiro, Trygve;
Firing, Kristian.
(2022)
Yrkesopplæring i fengselet: brobygging fra fengsel til samfunnet.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve;
Leonardsen, Julie;
Hylander, Lene;
Ramlo, Siri Husa;
Hårberg, Jon Sverre.
(2022)
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering.
Institutt for lærerutdanning
Rapport
2014
-
Leraand, Arve.
(2014)
Verkstedet som læringsarena - Utvikling av kunnskaper og ferdigheter gjennom praksis.
NTNU
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Zirkle, Christopher John;
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve.
(2024)
VET Teacher Training: A Comparison of University Programs in the U.S. and Norway.
International Journal of Vocational Education Studies
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Leraand, Arve;
Smeplass, Eli;
Hylander, Lene.
(2022)
Spenningsfeltet mellom praktiske kunnskapsformer og summarive vurderinger i yrkesfaglærerutdanningen.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Leraand, Arve;
Steiro, Trygve;
Firing, Kristian.
(2022)
Yrkesopplæring i fengselet: brobygging fra fengsel til samfunnet.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve;
Leonardsen, Julie;
Hylander, Lene;
Ramlo, Siri Husa;
Hårberg, Jon Sverre.
(2022)
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering.
Institutt for lærerutdanning
Rapport
-
Leraand, Arve.
(2014)
Verkstedet som læringsarena - Utvikling av kunnskaper og ferdigheter gjennom praksis.
NTNU
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
- YFL4307 - Pedagogisk og yrkesfaglig praksisopplæring 2
- YFL4306 - Pedagogisk og yrkesfaglig praksisopplæring 1
- YFL4308 - Pedagogisk og yrkesfaglig praksisopplæring 3
- YFL2010 - Yrkesfaglig egenart i opplæring, undervisning og vurdering
- YFL2030 - Fag- og yrkesopplæring i et helhetlig perspektiv
- YFL2020 - Yrkesfaglig dybde og tilpasset opplæring
YFLF1005 Bransjekunnskap ved NTNU
Formidling
2024
-
Vitenskapelig foredragZirkle, Christopher John; Leraand, Arve; Smeplass, Eli. (2024) VET teacher preparation: A comparison of university programs in the U.S. and Norway. Nordyrk , Reykjavik 2024-06-03 - 2024-06-05
-
Vitenskapelig foredragHylander, Lene; Jones, Mari-Ana Myfanwy; Leraand, Arve; Dehlin, Erlend; Smeplass, Eli. (2024) Samskapt vurdering: Erfaringer med utvikling av underveisvurderingspraksiser i toppundervisningsprosjekt i yrkesfaglærerutdanning. Nordyrk , Reykjavik 2024-06-03 - 2024-06-05
-
Vitenskapelig foredragJones, Mari-Ana Myfanwy; Hylander, Lene; Dehlin, Erlend; Leraand, Arve. (2024) Samskapt vurdering: erfaringer med utvikling av underveisvurderingspraksiser i toppundervisningsprosjektet. NTNU Læringsfestivalen , Trondheim 2024-05-27 - 2024-05-28
2023
-
Vitenskapelig foredragHylander, Lene; Leraand, Arve. (2023) Studieprogramutvikling i yrkesfaglærerutdanning: Studentaktive læringsformer og danning. NordYrk Conference 2023 2023-06-07 - 2023-06-09
-
Populærvitenskapelig foredragLeraand, Arve. (2023) Studieprogramutvikling i yrkesfaglærerutdanning: Studentaktive læringsformer og danning. NordYrk Conference 2023 2023-06-07 - 2023-06-09
2022
-
Vitenskapelig foredragLeraand, Arve; Smeplass, Eli; Hylander, Lene. (2022) Utfordringer med vurderingsformer i yrkesfaglærerutdanningen i Norge. NordYrk Conference 2022 , Linköping Universität, Campus Norrköping 2022-06-01 - 2022-06-03
2021
-
Vitenskapelig foredragHårberg, Jon Sverre; Leraand, Arve. (2021) Erfaringer med digital praksisoppfølging av yrkesfaglærerstudenter. NTNU & DIKU Læringsfestivalen 2021 , Digital konferanse 2021-05-10 - 2021-05-11
2019
-
Faglig foredragHårberg, Jon Sverre; Leraand, Arve. (2019) Stories across borders. En digital tilnærming til elever og studenters erfaringer. . NTNU NKUL (Nasjonal konferanse om bruk av IKT i utdanning og læring) , Trondheim 2019-05-08 - 2019-05-08