Emne - Fag- og yrkesopplæring i et helhetlig perspektiv - YFL2030
Fag- og yrkesopplæring i et helhetlig perspektiv
Velg studieårNytt fra studieåret 2024/2025
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet integrerer yrkesfaglig dybde og profesjonsfag og skal gi innsikt i fag- og yrkesopplæring i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv. Emnet omfatter kunnskap om skolens mandat, skolen som organisasjon og fag- og yrkesopplæringens historie, samt innsikt i kontaktlæreres rolle. Fag- og yrkesopplæringen skal bidra til etisk og bærekraftig utvikling for et arbeidsliv i rask endring. Entreprenørskap, nyskapning og innovasjon vektlegges i studentenes arbeid med undervisning og opplæring som er i samsvar med samfunnets behov. Emnet bidrar til å styrke studentens forsknings- og utviklingskompetanse. Praksisopplæringen kobles til det faglige innholdet og relevante arbeidskrav i emnet.
I emnet vil det også være forberedende undervisning til bacheloroppgaven i sjette semester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om fag- og yrkesopplæringens og yrkesutøvelsens historie og deres betydning i dagens samfunn
- har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sitt yrkesprogram
- har kunnskap om entreprenørskap og innovative arbeidsmetoder i utvikling av yrkesfaglig dybdekompetanse
- har kunnskap om skolens mandat og skolen som organisasjon
- har kunnskap om kontaktlærerrollen
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende og bidra til å utvikle innovative arbeidsmetoder
- har innsikt i og kan formidle yrkesfaglig dybde innenfor eget yrkesfagområde for elever, kolleger og aktuelle bedrifter/virksomheter
- ha innsikt i arbeidsoppgaver og mandat for kontaktlærerrollen
- kan anvende og ha oversikt over skolens mandat og skolen som organisasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan legge til rette for utviklingsprosjekter som gir mulighet til fordypning innenfor eget yrkesfagområde i samarbeid med elever, kollegaer, fagmiljøer og relevante bedrifter
- kan formidle yrkesetiske holdninger og rolleforståelse som bidrar til utvikling av yrkesstolthet
- kan utforme og planlegge utviklingsprosjekt knyttet til yrkesfaglærerprofesjonen
- kan anvende erfaringer fra planlegging inn i nye prosjekter
- har innsikt i behovet for utvikling av yrkesfaglig bredde- og dybdekompetanse innenfor fag- og yrkesopplæring
Læringsformer og aktiviteter
Emnet omfatter undervisning, ekskursjoner og andre læringsaktiviteter på samlinger, og digitale læringsaktiviteter mellom samlingene. Det er obligatoriske arbeidskrav i emnet og det legges opp til egenarbeid og gruppearbeid mellom samlingene. Det tilbys veiledning i forbindelse med og mellom samlingene.
Obligatoriske aktiviteter
80% obligatorisk oppmøte på samlingene og forhåndsdefinerte læringsaktiviteter mellom samlingene.
2-3 arbeidskrav.
Oppgavene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% deltakelse på samlinger og forhåndsdefinerte læringsaktiviteter
- Definerte arbeidskrav
Mer om vurdering
Individuell skriftlig hjemmeeksamen
Eksamen vurderes individuelt etter karakterskala A-F, hvor karakterene A-E er bestått og karakteren F er stryk.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Forkunnskapskrav
Krever opptak til yrkesfaglærerutdanning - bachelorstudium.
Må ha bestått alle emner fra første studieår og emnet fra høst andre studieår for å starte på dette emnet.
Må ha bestått praksis fra andre studieår for å ta eksamen i dette emnet.
Fagområder
- Yrkesfaglærer
Kontaktinformasjon
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2024
Hjemmeeksamen
Innlevering 16.12.2024 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 15:00 Varighet 14 dager Eksamenssystem Inspera Assessment