course-details-portlet

YFL2030 - Fag- og yrkesopplæring i et helhetlig perspektiv

Om emnet

Undervises ikke studieåret 2023/2024

Faglig innhold

Emnet integrerer yrkesfaglig dybde og profesjonsfag og skal gi innsikt i fag- og yrkesopplæring i et skole-, yrkes- og samfunnsperspektiv. Emnet omfatter kunnskap om skolens mandat, skolen som organisasjon og fag- og yrkesopplæringens historie, samt innsikt i kontaktlæreres rolle. Fag- og yrkesopplæringen skal bidra til etisk og bærekraftig utvikling for et arbeidsliv i rask endring. Entreprenørskap, nyskapning og innovasjon vektlegges i studentenes arbeid med undervisning og opplæring som er i samsvar med samfunnets behov. Emnet bidrar til å styrke studentens forsknings- og utviklingskompetanse. Praksisopplæringen kobles til det faglige innholdet og relevante arbeidskrav i emnet.

I emnet vil det også være forberedende undervisning til bacheloroppgaven i sjette semester.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fag- og yrkesopplæringens og yrkesutøvelsens historie og deres betydning i dagens samfunn
  • har kunnskap om nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innenfor sitt yrkesprogram
  • har kunnskap om entreprenørskap og innovative arbeidsmetoder i utvikling av yrkesfaglig dybdekompetanse
  • har kunnskap om skolens mandat og skolen som organisasjon
  • har kunnskap om kontaktlærerrollen

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og bidra til å utvikle innovative arbeidsmetoder
  • har innsikt i og kan formidle yrkesfaglig dybde innenfor eget yrkesfagområde for elever, kolleger og aktuelle bedrifter/virksomheter
  • ha innsikt i arbeidsoppgaver og mandat for kontaktlærerrollen
  • kan anvende og ha oversikt over skolens mandat og skolen som organisasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan legge til rette for utviklingsprosjekter som gir mulighet til fordypning innenfor eget yrkesfagområde i samarbeid med elever, kollegaer, fagmiljøer og relevante bedrifter
  • kan formidle yrkesetiske holdninger og rolleforståelse som bidrar til utvikling av yrkesstolthet
  • kan utforme og planlegge utviklingsprosjekt knyttet til yrkesfaglærerprofesjonen
  • kan anvende erfaringer fra planlegging inn i nye prosjekter
  • har innsikt i behovet for utvikling av yrkesfaglig bredde- og dybdekompetanse innenfor fag- og yrkesopplæring

Læringsformer og aktiviteter

Emnet omfatter undervisning, ekskursjoner og andre læringsaktiviteter på samlinger, og digitale læringsaktiviteter mellom samlingene. Det er obligatoriske arbeidskrav i emnet og det legges opp til egenarbeid og gruppearbeid mellom samlingene. Det tilbys veiledning i forbindelse med og mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

80% obligatorisk oppmøte på samlingene og forhåndsdefinerte læringsaktiviteter mellom samlingene.

2-3 arbeidskrav.

Oppgavene vurderes til godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% deltakelse på samlinger og forhåndsdefinerte læringsaktiviteter
  • Definerte arbeidskrav

Mer om vurdering

Individuell skriftlig hjemmeeksamen (14 dager).

Eksamen vurderes individuelt etter karakterskala A-F, hvor karakterene A-E er bestått og karakteren F er stryk.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Forkunnskapskrav

Krever opptak til yrkesfaglærerutdanning - bachelorstudium.

Må ha bestått alle emner fra første studieår og emnet fra høst andre studieår for å starte på dette emnet.

Må ha bestått praksis fra andre studieår for å ta eksamen i dette emnet.

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  30.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Yrkesfaglærer
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU