course-details-portlet

YFL4306 - Pedagogisk og yrkesfaglig praksisopplæring 1

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Praksisvurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Praksisvurdering 100/100

Faglig innhold

Praktisk pedagogisk opplæring inngår som en integrert del av den treårige yrkesfaglærerutdanningen. Sammen med yrkesfaget og profesjonsfaget skal praksisopplæringen gi studenten grunnlag for opplæring på 8.-13. trinn. Praksisopplæringen omfatter yrkespraksis i bedrift/virksomhet og pedagogisk praksis i videregående skole og ungdomsskole.

Veiledet praksis inngår som en sentral del av emnet. Formålet med emnet er å utvikle studentens forutsetninger for å kunne gi opplæring, veiledning og instruksjon innen eget fagområde/utdanningsprogram. Læringsutbytte forutsetter aktiv deltakelse, systematisk veiledning, planlegging, gjennomføring og vurdering av egen praksis. Emnet vektlegger i tillegg, bruk av egne erfaringer fra praksis og utvikling av kompetanse i yrkesfaget og profesjonsfaget. Arbeidskrav fra integrerte emner og øvinger inngår i praksisopplæringen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om klasseledelse og inkluderende læringsmiljø
  • har kunnskap om elevenes/lærlingenes læreforutsetninger og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om å observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere opplæring
  • har kunnskap om læreplaner og yrkene innen eget utdanningsprogram og yrkenes egenart

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere opplæring i skole og bedrift/virksomhet
  • kan, med bakgrunn i elevens interesser og læringsbehov, legge til rette for tilpasset opplæring
  • kan analysere læreplaner og tilpasse opplæringen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk
  • kan bruke erfaringer fra praksis og knytte disse til arbeidskrav/-oppgaver gitt i yrkesfaget og profesjonsfaget

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over egen utvikling i praksis og se denne i sammenheng med profesjonell yrkesutøvelse som lærer
  • kan beskrive og analysere yrkesutøvelse i eget yrke og de yrkene en har praksis i som grunnlag for å lede yrkesrelevant opplæring
  • kan analysere og forbedre egen praksis i møte med elevenes/lærlingenes forutsetninger, interesser og behov
  • kan reflektere over faglige og yrkesetiske utfordringer i det daglige læringsarbeidet
  • har kunnskap om å planlegge, gjennomføre og vurdere differensiert og tilpasset opplæring.

Læringsformer og aktiviteter

Det totale antall praksisdager er 45 dager. All praksis er obligatorisk og skal være veiledet. I løpet av skolepraksis skal studenten ha ansvar for planlegging, gjennomføring og evaluering av minimum 15 undervisningstimer.

Yrkespraksis skal i likhet med skolepraksis være veiledet. I løpet av yrkespraksis skal studenten jobbe med definerte arbeidskrav, tilhørende OBL 1, (refleksjonsnotat yrkespraksis).

Obligatoriske aktiviteter

  • Definerte arbeidskrav (OBL1)
    • Observasjonsrapport skolepraksis (fra videregående skole.)
    • Refleksjonsnotat skolepraksis (fra videregående skole.)
    • Veiledningsdokument skolepraksis (fra videregående skole.)
    • Mikroundervisning ungdomsskole (gjennomføres på campus)
    • Refleksjonsnotat yrkespraksis
    • Praksiskort, dokumentasjon av all praksis
  • Opplæring i skolens indre liv (OBL 2)
  • 20 dager gjennomført skolepraksis i videregående skole (OBL 3)
  • 15 dager gjennomført praksis i bedrift/virksomhet (OBL 4)
  • 10 dager gjennomført skolepraksis i ungdomsskole (OBL 5)

Obligatoriske aktiviteter vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Obligatoriske aktiviteter

  • Definerte arbeidskrav
  • Opplæring i skolens indre liv (SIL)
  • 20 dager gjennomført skolepraksis i videregående skole
  • 15 dager gjennomført praksis i bedrift/virksomhet
  • 10 dager gjennomført skolepraksis i ungdomsskole

Mer om vurdering

Bestått emne forutsetter godkjente obligatoriske aktiviteter, (OBL. 1, 2, 3, 4 og 5 Sluttvurdering; Bestått/Ikke bestått.

Skolepraksis vurderes og evalueres av oppfølgingslærer og praksislærer. Yrkespraksis vurderes av oppfølgingslærer.

Spesielle vilkår

Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester eller bestått eksamen fra annen utdanningsinstitusjon kan godkjennes av instituttet.

Krever opptak til studieprogram:Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng: 
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Praktisk pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Praksisvurdering

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Praksisvurdering 100/100
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU