Matematikkdidaktikk - Videreutdanning for lærere
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere - ingress
Hvordan kan vi sammen utvikle lærerutdanningen i matematikk?
I dette studiet kan du utforske ulike tilnærminger til matematikkundervisning i lærerutdanningen, og utvikle ny innsikt i sentrale matematiske ideer og matematikkdidaktiske tema.
Film - Matematikkdidaktikk
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere - om studiet
Målgruppe
- Lærerutdannere med en sterk matematikkfaglig bakgrunn
- Lærerutdannere som vil kvalifisere seg som førstelektor
- Lærerutdannere som ønsker å forbedre undervisningen og veiledningskompetansen
- Nyansatte i lærerutdanningen
- Lærerutdannere som har fullført master fra GLU
Om studiet
Utdanning av matematikklærere involverer matematikken som vitenskapsfelt, praksisfelt og det matematikkdidaktiske forskningsfeltet. Dette studiet har som mål at lærerutdannere skal utvikle evnen til å knytte disse feltene enda tettere sammen.
Studiet gir deg mulighet til å utvikle din kompetanse, og vi vil sammen utforske hva undervisning av matematikk i lærerutdanningen kan være. Her er det rom for spennende faglige diskusjoner, og muligheter for nettverksbygging med medstudenter og faglærere.
Studiets oppbygning
Dette er et deltidsstudium som kan kombineres med jobb som lærerutdanner. Studiet er på 30 studiepoeng som gjennomføres over to år.
Studiets 30 studiepoeng er fordelt på to emner. Hvert emne går over ett år og har et omfang av 15 studiepoeng:
Emnekode | Emnenavn | Studiepoeng |
---|---|---|
SKOLE6021 | Matematikk for lærerutdannere 1 | 15 |
SKOLE6022 | Matematikk for lærerutdannere 2 | 15 |
Organisering av studiet
Du må fullføre emne 1 før du kan starte på emne 2.
Studiet er samlingsbasert, 4 samlinger for hvert emne, totalt 8 samlinger for hele studiet. Hver samling har en varighet på 3 dager.
Samlingene vil foregå på ulike campus: NTNU, UiA og UiS.
Deler av undervisningen vil foregå på engelsk.
Samlingene utgjør en viktig læringsarena og består av forelesninger og faglige diskusjoner.
Studiet har obligatoriske arbeidsoppdrag underveis i studieåret. Hvert emne avsluttes med eksamen.
Kursavgift
Du betaler ikke kursavgift, men må påregne kostnader til semesteravgift og pensumlitteratur.
Reise og opphold for deltakerne dekkes i pilotperioden (første 2 årene).
Hvordan søke opptak?
Du må søke opptak på hvert emne separat. Søk via lenke i tabellen under.
SKOLE6021 tilbys ikke i studieåret 2022/2023.
Du må bestå SKOLE6021 før du kan søke på SKOLE6022.
Søknadsfrist SKOLE6022: 15. juni 2022
EVU-Kurs Multi
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere - opptakskrav
Opptakskrav
- Fullført mastergrad
- Tilsetting ved lærerutdanning i matematikk ved offentlig godkjent lærerutdanningsinstitusjon i Norge
Dokumentasjon lastes opp når du søker til NTNU. Du kan laste opp dette fram til søknadsfristen går ut. Krav til dokumentasjon.
Dersom det er flere søkere enn antall studieplasser, rangeres søkerne etter antall år tilsatt i lærerutdanning.
Vi tar forbehold om tilstrekkelig antall deltakere for igangsettelse av tilbudet.
Matematikkdidaktikk for lærerutdannere - kvalitet
Høy faglig kvalitet
Det er Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen (Matematikksenteret), NTNU og Centre for Research, Innovation and Coordination of Mathematics Teaching (MatRIC) ved Universitetet i Agder, som har utviklet studietilbudet.
Undervisningen i studiet er forskningsbasert og avspeiler en internasjonal forskningsfront samtidig som den tar utgangspunkt i virkeligheten i det norske utdanningssystemet.
Faglærere/forelesere
Raymond Bjuland
Professor i matematikkdidaktikk
Matematikksenteret, NTNU og Universitetet i Stavanger
Janne Fauskanger
Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk
Matematikksenteret, NTNU og Universitetet i Stavanger
Simon Goodchild
Professor i matematikkdidaktikk
MatRIC, Universitetet i Agder
Reidar Mosvold
Professor i matematikkdidaktikk
Matematikksenteret, NTNU og Universitetet i Stavanger
Linda Gurvin Opheim
Universitetslektor
MatRIC, Universitetet i Agder
Kjersti Wæge
Ph.d i matematikkdidaktikk og leder ved Matematikksenteret, NTNU
Matematikksenteret, NTNU
Internasjonale faglærere/forelesere
Professor Merrilyn Goos, EPI*STEM - National Centre for STEM Education, University of Queensland
Professor Elham Kazemi, University of Washington
Professor Peter Liljedahl, Simon Fraser University
Professor Emeritus John Mason, Open University; Senior Research Fellow, University of Oxford
Gjesteforeleser
David A. Reid
Professor i matematikkdidaktikk
MatRIC, Universitetet i Agder
Kontakt
Kontakt
Administrativ kontaktperson:
Linda Lønvik
Telefon: 73 59 66 43
E-post: videre@ntnu.no
Faglig kontaktperson:
Kjersti Wæge
Telefon: 91897622
Ansvarlig fagmiljø:
Institutt for lærerutdanning
i samarbeid med
Matematikksenteret
Hold deg oppdatert!
Hold deg oppdatert!
Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg oppdatert informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.