EVU-Kurs

Interkulturell rådgivning (PPT-kvote)

En gruppe elever på barnetrinnet står foran ei tavle i et klasserom. En av elevene sitter i rullestol.

Foto: Mostphotos

Start: 20.09.2023
Slutt: 20.12.2023
Søknadsfrist: 25.08.2023

Undervisningsform: Studium med fysiske samlinger
Sted for samlinger: Trondheim

Pris: 18500 Kr
Studiepoeng: 15
Emnekode: PED6040

Det er dessverre for sent å søke på dette kurset. Du kan finne alternative kurs på våre nettsider.


LEDIGE PLASSER HØST 2023 - utvidet søknadsfrist til 25.aug

Interkulturell rådgivning imøtekommer skolens behov for kunnskap om mangfold, utenforskap, inkludering, samt profesjonsutøverens muligheter og etiske utfordringer i den flerkulturelle skolen. 

Emnet kan inngå som valgemne i Erfaringsbasert master i pedagogisk-psykologisk rådgivning, i Rådgivning 2, og i Erfaringsbasert master i rådgivning for barn og ungdom.

Målgruppe

Lærere, skoleprofesjoner (skole- og PP-rådgivere, miljøterapeuter, spesialpedagoger, barnevernspedagoger, vernepleiere, helsesykepleiere og sosionomer), samt barnehagelærere. Interkulturell rådgivning retter seg mot lærere og profesjoner som til daglig arbeider i mangfoldige og komplekse sosiale kontekster i skolen. 

Innhold

Faglig innhold

Interkulturell rådgivning tar utgangspunkt i fellesskolen som viktig inkluderingsarena. Utdanningspolitiske bestemmelser, likeverdsprinsippet og likeverdig opplæring utgjør en sentral kontekstuell ramme. Etiske og verdiladede problemstillinger knyttet til tilhørighet, flerspråklighet, flerkulturell oppvekst, anerkjennelse, relasjoner, interkulturell kommunikasjon/veiledning og sosialisering blir vektlagt. Emnet vektlegger kunnskap om forhold som skaper, forsterker og reproduserer sosiale forskjeller og psykososiale vansker, atferdsvansker og utenforskap i skolen. Interkulturell pedagogikk vektlegger kunnskap om tilpasset opplæring, pedagogisk tilrettelegging og utredningsprosesser i mangfoldige skolekontekster. Hovedmålet er profesjonsutøvere med etisk og kulturell selvinnsikt, selvbevissthet, evne til kritisk refleksjon og nyskaping i møte med etiske dilemmaer, verdikonflikter og interkulturelle møter. Modulen bygger på et helhetlig og interkulturelt pedagogisk grunnsyn.

Læringsformer og aktiviteter 

Tre samlinger á 2-3-2- dager. Læringsformene består av forelesninger, dialoger, praktiske øvelser, arbeid med case og gruppeprosesser. Refleksjon av praksiserfaringer og problemorientert læring inngår i studiet. Mellom samlingene deltar studenter og lærere i nettbasert responsarbeid på bakgrunn av obligatoriske arbeidskrav.

To obligatoriske arbeidskrav der studentene reflekterer over egen praksis knyttet opp til teori inngår i emnet. Disse vurderes til bestått/ikke bestått og responsarbeid foregår både nettbasert på Blackboard og på seminarene i samlingene.

Opptakskrav

Du må dokumentere at du er i relevant jobb ved studiestart eller ha 2 års relevant yrkeserfaring, i tillegg til et av følgende utdanningsløp:

- bachelorgrad med fordypning i pedagogikk, rådgivning og voksnes læring, sosiologi, sosialantropologi eller psykologi
- cand. mag.-grad innenfor de overnevnte fagene
- gjennomført de tre første årene av barnehage-/grunnskole-/allmenn-lærerutdanningen
- bachelorgrad og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning
- annen relevant profesjonsrettet 3-årig bachelorutdanning (f.eks. sosionom, vernepleier, ergoterapeut, sykepleier eller treårig barnevernsutdanning)
- institusjonen kan i enkelte tilfeller godkjenne andre dokumenterte kvalifikasjoner som helt eller delvis likeverdig med utdanningsløpene nevnt ovenfor

Mer om dokumentasjon

Her kan du lese hvordan du laster opp riktig dokumentasjon på utdanning og arbeidspraksis.

NB: Det er begrenset antall plasser på kurset. Søkere som allerede har emner innen Master i pedagogisk-psykologisk rådgivning vil bli prioritert dersom det blir flere søkere enn antall plasser. Utover dette prioriteres du etter datoen som du har registrert din søknad ved NTNU ("først til mølla"-prinsippet).


Undervisning, eksamen og pensum

Tid og sted for undervisning

Kurset arrangeres høsten 2023, med tre obligatoriske samlinger i Trondheim:

  • Første samling: 20. - 22. september
  • Andre samling: 23. - 24. oktober
  • Tredje samling: 21. - 22. november

Det er totalt 7 samlingsdager. Alle samlinger starter kl. 10.00 første dag og avsluttes kl 16.00 siste dag.

Særskilte krav til utstyr og dataverktøy

Blackboard

Eksamensbeskrivelse

Individuell oppgave: Prosessuell fagtekst. Frist for innlevering 20. desember. Karakterskala: A-F. Eksamenskrav: Deltakelse på samlinger og to arbeidskrav som vurderes til bestått/ikke bestått.

Annen informasjon

Praktisk informasjon

Studiet kan bli avlyst eller endret dersom det er for få søkere.

Prisinformasjon

Pris: 18500 Kr

I tillegg kommer Semesteravgift til Studentsamskipnaden, pensumlitteratur og evt reise/opphold.

Fagansvarlig/Forelesere

Fakultet: Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap
Nassira Essahli Vik, Førsteamanuensis, Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL)
Telefon: 73 59 23 73
Epost: nassira.e.vik@ntnu.no

Kontakt

Gunvor V. Singsaas, NTNU VIDERE
Telefon: 73 59 00 66
Epost: videre@ntnu.no

Hold deg oppdatert

Nyhetsbrev fra NTNU VIDERE gir deg informasjon om videreutdanning og deltidsstudier.

Meld deg på nyhetsbrev