Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Nassira Essahli Vik

Last ned pressefoto

Nassira Essahli Vik

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk og livslang læring

nassira.e.vik@ntnu.no
73592373 Paviljong C, Dragvoll
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Nassira Essahli Vik jobber som førsteamanuensis ved NTNU, institutt for pedagogikk og livslang læring. Hun har doktorgrad i pedagogikk med avhandlingen: «Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen. Et hinder eller til hjelp for sosial inkludering».  Essahli Vik  sine forskningsinteresser omfatter blant annet: språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen, foreldresamarbeid, mangfold og inkluderings-/ekskluderingsmekanismer i samhandling i barnehage. Essahli Vik har tidligere undervist i ulike emner innen barnehagelærerutdanningen både på bachelor og master- nivå.

Hun er studieprogramleder i Erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom. Hun har emneansvar i  Sosialpedagogikk i en flerkulturell skole (PED6036). Hun har også erfaringer med veiledning av både bachelor og masterstudenter.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Bjerklund, Monica; Vik, Nassira Essahli. (2022) Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen. Universitetsforlaget. 2022. ISBN 9788215051857.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Bjerklund, Monica; Vik, Nassira Essahli; Haugen, Gry Mette Dalseng. (2022) Introduksjon - familiemangfold. Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Essahli Vik, Nassira. (2022) Familieformer og foreldresamarbeid i et mangfoldsperspektiv. Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Vik, Nassira Essahli. (2021) Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. 2021. ISBN 9788232651542. Doktoravhandlinger ved NTNU.
    Doktorgradsavhandling

2020

  • Vik, Nassira Essahli. (2020) Samspill og dialog i språkkartlegging av flerspråklige barn. Kartlegging av barns språk i tidlig alder.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Essahli Vik, Nassira. (2019) Den føyelige pedagogen – kartlegging som disiplinering av pedagogisk praksis. Nordisk Barnehageforskning.
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Vik, Nassira Essahli. (2018) Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. volum 2.
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Vik, Nassira Essahli. (2017) Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss? :. Nordisk Barnehageforskning. volum 14 (10).
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Essahli Vik, Nassira. (2013) Språkkartlegging av flerspråklige barn - mål, middel, eller bare middels viktig?. Barnehagefolk.
    Populærvitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Essahli Vik, Nassira. (2019) Den føyelige pedagogen – kartlegging som disiplinering av pedagogisk praksis. Nordisk Barnehageforskning.
    Vitenskapelig artikkel
  • Vik, Nassira Essahli. (2018) Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?. Barn – forskning om barn og barndom i Norden. volum 2.
    Vitenskapelig artikkel
  • Vik, Nassira Essahli. (2017) Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss? :. Nordisk Barnehageforskning. volum 14 (10).
    Vitenskapelig artikkel
  • Essahli Vik, Nassira. (2013) Språkkartlegging av flerspråklige barn - mål, middel, eller bare middels viktig?. Barnehagefolk.
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Bjerklund, Monica; Vik, Nassira Essahli. (2022) Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen. Universitetsforlaget. 2022. ISBN 9788215051857.
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Bjerklund, Monica; Vik, Nassira Essahli; Haugen, Gry Mette Dalseng. (2022) Introduksjon - familiemangfold. Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Essahli Vik, Nassira. (2022) Familieformer og foreldresamarbeid i et mangfoldsperspektiv. Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vik, Nassira Essahli. (2020) Samspill og dialog i språkkartlegging av flerspråklige barn. Kartlegging av barns språk i tidlig alder.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Vik, Nassira Essahli. (2021) Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. 2021. ISBN 9788232651542. Doktoravhandlinger ved NTNU.
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • PED6036 - Sosialpedagogikk i en flerkulturell skole

Emne er en del av masterprogrammet MRÅDBU.  Emne introduserer en helhetlig forståelse av sosialpedagogikk i en flerkulturell skole. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til skolen som inkluderingsarena. Emnet vektlegger kritisk refleksjon til forholdet mellom samfunnets idealer for skolen, skolens mandat, sosiale relasjoner og pedagogiske praksiser. Emnet vil spesielt vektlegge utvikling av profesjonell kompetanse knyttet til antidiskriminerende og frigjøringspedagogikk i sosialpedagogisk arbeid.

Formidling

2022

  • Faglig foredrag
    Essahli Vik, Nassira. (2022) Barnehagen og skole som arena for mangfold og inkludering. Regional fagsamling inkluderende barnehage/skolemiljø . Statsforvalteren i Nordland; Bodø. 2022-11-02 - 2022-11-02.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn