Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Nassira Essahli Vik

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Nassira Essahli Vik

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk og livslang læring

nassira.e.vik@ntnu.no
73592373 Paviljong C, Dragvoll
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

CV

Nassira Essahli Vik jobber som førsteamanuensis ved NTNU, institutt for pedagogikk og livslang læring. Hun har doktorgrad i pedagogikk med avhandlingen: «Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen. Et hinder eller til hjelp for sosial inkludering».  Essahli Vik  sine forskningsinteresser omfatter blant annet: språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen, foreldresamarbeid, mangfold og inkluderings-/ekskluderingsmekanismer i samhandling i barnehage. Essahli Vik har tidligere undervist i ulike emner innen barnehagelærerutdanningen både på bachelor og master- nivå.

Hun er studieprogramleder i Erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom. Hun har emneansvar i  Sosialpedagogikk i en flerkulturell skole (PED6036). Hun har også erfaringer med veiledning av både bachelor og masterstudenter.

Publikasjoner

Ressursrik, men usikker: Flerspråklige barnehagelærere i Norge. Erfaringer og utfordringer

Artikkelen viser at flerspråklige barnehagelærere har sterk kompetanse, men møter utfordringer med inkludering i utdanning og arbeidsliv. Manglende involvering skaper usikkerhet, til tross for deres ressurser og bidrag til mangfold.
  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Ursin, Marit; Lyså, Ida Marie; Vik, Nassira Essahli. (2024) «Ubarnliggjøring» av det palestinske barnet. Adresseavisen
    Kronikk
  • Vik, Nassira Essahli. (2024) Ressursrik, men usikker:Flerspråklige barnehagelærere i Norge. Erfaringer og utfordringer. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Norozi, Sultana Ali; Vik, Nassira Essahli. (2024) Navigating Collaboration: Newcomer Parents’ Perceptions and Experiences with Norwegian Schools. Social Sciences
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Essahli Vik, Nassira. (2022) Familieformer og foreldresamarbeid i et mangfoldsperspektiv. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bjerklund, Monica; Vik, Nassira Essahli. (2022) Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Bjerklund, Monica; Vik, Nassira Essahli; Haugen, Gry Mette Dalseng. (2022) Introduksjon - familiemangfold. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Vik, Nassira Essahli. (2021) Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Doktoravhandlinger ved NTNU
    Doktorgradsavhandling

2020

  • Vik, Nassira Essahli. (2020) Samspill og dialog i språkkartlegging av flerspråklige barn. Gyldendal Norsk Forlag A/S
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Essahli Vik, Nassira. (2019) Den føyelige pedagogen – kartlegging som disiplinering av pedagogisk praksis. Nordisk barnehageforskning (NBF)
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Vik, Nassira Essahli. (2018) Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Vik, Nassira Essahli. (2017) Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss? :. Nordisk barnehageforskning (NBF)
    Vitenskapelig artikkel

2013

  • Essahli Vik, Nassira. (2013) Språkkartlegging av flerspråklige barn - mål, middel, eller bare middels viktig?. Barnehagefolk
    Populærvitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Ursin, Marit; Lyså, Ida Marie; Vik, Nassira Essahli. (2024) «Ubarnliggjøring» av det palestinske barnet. Adresseavisen
    Kronikk
  • Vik, Nassira Essahli. (2024) Ressursrik, men usikker:Flerspråklige barnehagelærere i Norge. Erfaringer og utfordringer. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Norozi, Sultana Ali; Vik, Nassira Essahli. (2024) Navigating Collaboration: Newcomer Parents’ Perceptions and Experiences with Norwegian Schools. Social Sciences
    Vitenskapelig artikkel
  • Essahli Vik, Nassira. (2019) Den føyelige pedagogen – kartlegging som disiplinering av pedagogisk praksis. Nordisk barnehageforskning (NBF)
    Vitenskapelig artikkel
  • Vik, Nassira Essahli. (2018) Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?. Barn – forskning om barn og barndom i Norden
    Vitenskapelig artikkel
  • Vik, Nassira Essahli. (2017) Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss? :. Nordisk barnehageforskning (NBF)
    Vitenskapelig artikkel
  • Essahli Vik, Nassira. (2013) Språkkartlegging av flerspråklige barn - mål, middel, eller bare middels viktig?. Barnehagefolk
    Populærvitenskapelig artikkel

Bøker

  • Bjerklund, Monica; Vik, Nassira Essahli. (2022) Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Essahli Vik, Nassira. (2022) Familieformer og foreldresamarbeid i et mangfoldsperspektiv. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Bjerklund, Monica; Vik, Nassira Essahli; Haugen, Gry Mette Dalseng. (2022) Introduksjon - familiemangfold. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vik, Nassira Essahli. (2020) Samspill og dialog i språkkartlegging av flerspråklige barn. Gyldendal Norsk Forlag A/S
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Vik, Nassira Essahli. (2021) Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Doktoravhandlinger ved NTNU
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • PED6011 - Counselling and Guidance for PPT
  • PED6907 - Master Thesis in Counselling for Children and Adolescents
  • PED6036 - Social Pedagogic
  • PED6038 - Interdisciplinary Cooperation
  • PED6039 - Career guidance
  • PED6018 - Expert Assessment and Management
  • PED6031 - Counseling in a Complex Society

Emne er en del av masterprogrammet MRÅDBU.  Emne introduserer en helhetlig forståelse av sosialpedagogikk i en flerkulturell skole. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til skolen som inkluderingsarena. Emnet vektlegger kritisk refleksjon til forholdet mellom samfunnets idealer for skolen, skolens mandat, sosiale relasjoner og pedagogiske praksiser. Emnet vil spesielt vektlegge utvikling av profesjonell kompetanse knyttet til antidiskriminerende og frigjøringspedagogikk i sosialpedagogisk arbeid.

Formidling

2024

  • Faglig foredrag
    El Haiatte, Erghouni; Vik, Nassira Essahli. (2024) L’impact de l’attachement sur l’état socio- émotionnel de l’enfants. Des pratiques socio- éducatives pour prévenir les troubles de santé. . Faculté des Langues, des Arts et des Sciences Humaines d’Ait Melloul- Agadir, Maroc La première édition du séminaire international « Question du travail social au Maroc » , Digitalt 2024-03-06 - 2024-03-07
  • Faglig foredrag
    Vik, Nassira Essahli; Bostad, Runa Rannov. (2024) Rådgivning i en flerkulturell skole og relasjonskompetanse . Rådgiverforum Norge Landskurs 2024 , Trondheim 2024-09-25 - 2025-09-25

2022

  • Faglig foredrag
    Essahli Vik, Nassira. (2022) Barnehagen og skole som arena for mangfold og inkludering. Statsforvalteren i Nordland Regional fagsamling inkluderende barnehage/skolemiljø , Bodø 2022-11-02 - 2022-11-02

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo