Hva lærer du? - Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi - master
Hva lærer du?
Hvorfor studere medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi?
Tar du master i medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi får du både praktisk og teoretisk innblikk i medienes ulike sider. Ved dette tverrfaglige studieprogrammet vil du lære om medie- og kommunikasjonsteori, informasjonsteknologi og samfunnsvitenskapelig forskningsmetode. Du kan også velge å fordype deg innenfor sosiologi, statsvitenskap, pedagogikk, medievitenskap eller informatikk.
Forskningsoppdrag i bedrift
Studieprogrammet er et av få masterprogram som tilbyr forskningsoppdrag i bedrift som del av studiet. Gjennom forskningsoppdraget får du mulighet til å arbeide med en problemstilling knyttet til medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi i en aktuell bedrift eller organisasjon. Forskningsoppdraget gir deg en unik mulighet til å utføre forskning som har nytte for en bedrift.
Jobbmuligheter
Med spesialisering i medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi vil du blant annet kvalifisere for arbeid i mediebedrifter og til kommunikasjons- og informasjonsmedarbeiderstillinger i bedrifter og organisasjoner. Med den økende satsingen på nettbasert informasjonsformidling er det et stort behov for både teknisk og faglig kompetanse. En kombinasjon mellom medievitenskap, samfunnsfag og informatikk er derfor en nyttig kombinasjon.
Tidligere masteroppgaver:
- Betalingsvilje for nyheter i et digitalt medielandskap. En kvalitativ studie av unge voksnes holdninger til betaling for norske aviser.
- Prøv å ta Facebook fra de på utsiden, og se hva som skjer. En kvalitativ undersøkelse av innsattes opplevelse av den regulerte mediesituasjonen i fengsel.
- Å skape et Spotify for film og TV. En studie av pilotbrukerne til strømmeportalen ParrotPlay.
- Medialisering av helsesektoren. En kvalitativ studie av hvordan Internett som helseinformasjonsarena påvirker kommunikasjon mellom lege og pasient.
- Klinisk bevist, dokumentert effekt. En analyse av vitenskapelighet og faglig ekspertise i norsk reklame.
- Konstruksjoner av "oss" og "dem". Om etnisitet og grenser for "norskhet" i pressen.
- Fra match til møte. En kvalitativ studie av unge voksnes bruk av Tinder.
- Personalisering av nyheter på nettaviser. En kvalitativ undersøkelse av brukere av adressa.no sine holdninger til personaliserte nyheter.
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Læringsutbytte
Kunnskap
- har inngående kunnskap om sentrale teorier om medier, kommunikasjon og digitaliseringsprosesser.
- har inngående kunnskap om de ulike roller og funksjoner medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi har i forhold til samfunnet og ulike aktører
- har inngående kunnskap om ulike samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder og god innsikt i forskningsetiske problemstillinger
Ferdigheter
- kan benytte teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet i arbeidet med problemstillinger relatert til medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
- kan gjennomføre selvstendige utrednings-, evaluerings- og forskningsarbeider
- kan bruke avanserte samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder
- kan reflektere kritisk over medienes og informasjonsteknologiens muligheter og risikoer for samfunnet
Generell kompetanse
- kan planlegge og gjennomføre større forskningsprosjekter med bruk av samfunnsvitenskapelig forskningsmetode, både selvstendig og i samarbeid med andre
- behersker medie- og kommunikasjonsfaglige uttrykksformer, og kan bidra med faglig funderte løsningsforslag, både skriftlig og muntlig
- kan kommunisere medie- og kommunikasjonsfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner både til spesialister og til allmennheten