Ønsker du deg en faglig fordypning for å jobbe med dramaturgi, scenekunstproduksjon, prosjektledelse, instruksjon og undervisning i teatergrupper og fritidsvirksomheter? Vil du utvikle og anvende kunstneriske metoder for arbeid innen skole eller helse- og sosialsektoren? Tar du kanskje sikte på en karriere innen forskning og utvikling med utgangspunkt i performative praksiser? Da er dette masterprogrammet for deg!
Vi tilbyr både et teoretisk og et praktisk-teoretisk studieløp. Studiet er to-årig, men kan også gjennomføres på deltid over maks fire år.
Masterprogrammet i anvendt teater og dramaturgi gir faglig fordypning på høyt nivå innenfor et selvvalgt teaterfaglig område. Første år er felles for begge studieløpene og omfatter fellesemner som gir deg teoretiske og faglige perspektiver på dramaturgi og anvendt teater, gjennom både kunstneriske og akademisk forskningstradisjoner. Du vil oppnå bred kompetanse i å analysere, fortolke, utvikle og formidle fagstoff både praktisk og teoretisk.
Hva lærer du?
Studiet vil gi deg en spesialisert kunnskap om scenekunst og teatermediets anvendelse og utvikling. Masteren i anvendt teater og dramaturgi dekker et bredt spekter av tradisjoner og arbeidsmåter, og gir oversikt over fagområdets sentrale og aktuelle forskningstemaer og -resultater. Du vil også lære deg selvstendig, kritisk og konstruktiv holdning til former, praksiser og litteratur innen anvendt teater og dramturgi. Med fullført studie vil du ha faglig tyngde til å anvende teoretisk og erfaringsbasert kunnskap på ulike arenaer.
Etter å ha fullført det teoretiske utdanningsløpet kan du i tillegg analysere og fortolke teorier og fagstoff innen anvendt teater og dramatugi, og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger og du kan gjennomføre selvstendige og avgrensede forsknings- og kunstneriske utviklingsprosjekter.
Etter å ha fullført det praktisk-teoretiske utdanningsløpet kan du formidle og kommunisere i scenisk form og reflektere i og over kunstnerisk og kunstpedagogisk praksis. I tillegg kan du planlegge, lede og gjennomføre prosjekter og utvikle konsepter rettet mot unge og voksne på ulike arenaer, utformet av andre eller deg selv.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Med gjennomført master i drama og teater har kandidaten
spesialisert kunnskap om teater og teatermediets anvendelse og utvikling
kunnskap om teatervitenskapens teori, begrepsapparat og metodologier over et bredt spekter av tradisjoner og arbeidsmåter
kunnskap om fagområdets forskningstradisjoner, metoder og samfunnsrelevans
kunnskap om materialer, energibruk og bærekraftige løsninger
Ferdigheter
Med gjennomført master i drama og teater kan kandidaten
forholde seg selvstendig, kritisk og konstruktivt til drama-/teaterfaglige former og praksiser, teorier og begreper
anvende drama- teaterkunnskap og metoder på ulike kulturpolitiske arenaer, treffe begrunnede kunstfaglige valg og gjennomføre selvstendige og avgrensede forsknings- og utviklingsprosjekter i drama og teater
relatere og begrunne drama- teaterfaglige valg opp mot FNs handlingsplan Agenda 2030
Kandidater som har fulgt et teoretisk masterløp, kan i tillegg
analysere og fortolke teorier og fagstoff innen drama og teater
arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger
Kandidater som har fulgt et praktisk-teoretisk masterløp, kan i tillegg
planlegge, lede og gjennomføre drama og teaterforløp og produksjoner for ulike kontekster, som for eksempel innen undervisning i skole/kulturskole, på kulturfeltet og/eller i miljø og helserelaterte kontekster
formidle og kommunisere i scenisk form
reflektere over egen og andres kunstneriske praksis
Generell kompetanse
Med gjennomført master i drama og teater
har kandidaten innsikt i drama- teaterfaglig relevante etiske, estetiske og samfunnsrelaterte problemstillinger, og kan reflektere kritisk over dem
kan kandidaten presentere og formidle resonnementer i muntlig og skriftlig form i et adekvat fagspråk
kan kandidaten anvende drama- teaterfaglig kompetanse og dramaturgisk kunnskap i sammenhenger der entreprenørskap og prosjektarbeid står sentralt
er kandidaten i stand til å innta flere perspektiver i forståelsen av handling og samhandling på ulike sosiale arenaer og på scenekunstfeltet.
kan kandidaten arbeide kreativt med utvikling av kunstfaglige ideer, problemstillinger og prosjekter
kan kandidaten forfatte kunstfaglige tekster og rapporter, innhente, anvende og presentere fagstoff, og gi råd og foreta kunstfaglige evalueringer over et bredt samfunnsmessig spekter
kan kandidaten vurdere sammenhenger mellom drama-/teaterfaget og FNs handlingsplan Agenda 2030