Tegnspråkutdanning
Hva lærer du?
Har du en profesjonsutdanning fra før? Eller vil du kombinere norsk tegnspråk med andre fag? Årsstudiet gir deg et godt grunnlag i Norges mest eksotiske minoritetsspråk. Undervisningen er praktisk, artig og høyst visuell.
Dette er et studium for deg som ønsker å lære å kommunisere på tegnspråk. Du får en praktisk og teoretisk innføring i norsk tegnspråk, et visuelt minoritetsspråk med egen grammatikk. Det skiller seg fra andre lands tegnspråk på samme måte som talespråkene er forskjellige.
Som tegnspråktolk forenkler du kommunikasjonen mellom døve og hørende og bidrar til likestilling og deltakelse i samfunnet.
Undervisningen er både praktisk, du lærer å bruke språket, og teoretisk, du lærer om språk og kommunikasjon generellt og om døvesamfunnet.
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om hvordan norsk tegnspråk og døves kultur er forankret i døves historie
- kjenner til fremveksten og betydningen av døveundervisningen og døves organisasjoner for døves liv og livsbetingelser i Norden og i verden
- har kunnskap om storsamfunnets vekslende syn på og forhold til norsk tegnspråk og døve som minoritet
- har grunnleggende kunnskap om multimodal kommunikasjon og meningsdanning som språkvitenskapelig fagfelt
- kjenner til språklig variasjon i døvesamfunnet og har inngående kunnskaper om språk og makt fra et minoritets- og majoritetsperspektiv
Ferdigheter
Kandidaten
- kan forstå hovedinnholdet i tydelig norsk tegnspråk om kjente temaer, aktuelle saker og emner av personlig/faglig interesse når samtalepartneren snakker langsomt og tydelig
- kan forberede og holde et enkelt fremlegg på et tydelig og lett forståelig norsk tegnspråk
- kan delta i enkle samtaler på norsk tegnspråk om kjente temaer
- kan gjøre rede for de viktigste likhetene og forskjellene mellom talte og tegnede språk
- kan analysere og finne mening i norske tekster
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan beskrive noen sentrale aspekter ved døves livsbetingelser og språk- og kommunikasjonssituasjon
- kan gjøre litteratursøk og sammenfatte innholdet i faglige tekster
- kan gjøre rede for eget analysearbeid i en enkel fagtekst