Digital transformasjon - masterprogram, 2-årig - Trondheim
Hva lærer du?
Digitale transformasjon handler om å utnytte mulighetene i digitale teknologier for å endre produktene og tjenestene som virksomhetene leverer. Digital transformasjon inkluderer kulturelle, organisatoriske og strategiske endring drevet av teknologi.
Med en master i digital transformasjon vil du forstå hvordan virksomheter kan bevege seg fra å ha noen frittstående digitale løsninger til å være fullstendig digitalisert med gjennomgående digital tjenesteproduksjon, god integrasjon mellom systemene, digital samhandling med interne og eksterne interessenter og digitale brukeropplevelser.
På dette studiet lærer du om digitalisering som fenomen og forskningstema knyttet til anvendelse av digitale teknologier og informasjonssystemer (IS) i virksomheter. Du lærer hvordan man planlegger og leder digitaliseringsprosesser og du blir rustet til å møte utfordringer knyttet til digitaliserings- og endringsprosesser i arbeidslivet. Du vil forstå hvordan moderne smidige samhandlingsmetoder og utnyttelse av digitale verktøy kan være avgjørende for god og effektiv samhandling på tvers av ulike fagområder. Du lærer om teknikker og verktøy som kan utnytte store mengder med forretningsdata i beslutningsprosesser og du lærer om utvikling av forretningsmodeller som er nødvendig for at virksomhetene skal kunne hente ut full effekt av digitaliseringsprosessene.
Gjennom studiet får du dyp innsikt i:
- Digitalisering og digital transformasjon
- Virksomhetsutvikling som del av digitaliseringsprosessene
- Ledelse av prosjekter og ledelse av endringsprosesser
- Vitenskapelige metoder og forskningsarbeid
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- K1-Kandidatene kan identifisere virksomheters utfordringer relatert til samhandling.
- K2-Kandidatene har avansert kunnskap om innføring og anvendelse av digitale samhandlingsløsninger tilpasset forskjellige bruksområder.
- K3-Kandidatene forstår hvordan kompetanseheving kan bidra til organisasjonsutvikling, og de har kunnskap om hvordan e-læring kan implementeres for å dekke organisasjoners kompetansebehov.
- K4-Kandidatene forstår bakenforliggende årsaker til hvorfor organisasjoner tar i bruk digital samhandling, og de kan dokumentere nytteverdien i prosjekter der digitale samhandlingsløsninger implementeres.
- K5-Kandidatene har inngående kunnskap om vitenskapelig litteratur og metoder relatert til aktuelle tema innen digital samhandling.
Ferdigheter
- F1-Kandidatene kan bidra i prosesser hvor design og innføring av digitale samhandlingsløsninger gjennomføres som et ledd i virksomhetens organisasjonsutvikling.
- F2-Kandidatene kan analysere virksomheters kompetansebehov og bidra til utvikling av digitale løsninger for opplæring og kompetanseheving i virksomheten.
- F3-Kandidatene kan gjennomføre analyser for å få frem hvilken nytteverdi digital samhandling har for organisasjonen.
- F4-Kandidatene kan utføre ledelsesoppgaver i ulike typer prosjekter og virksomheter ved å anvende fagkunnskap innen digital samhandling.
- F5-Kandidatene kan benytte relevant teori for å bidra til å gjøre en organisasjon mer markedsorientert, og de kan delta i utvikling av forretningsmodeller.
- F6-Kandidatene kan arbeide selvstendig med et forskningsprosjekt som innebærer å finne en god problemstilling, bestemme relevant forskningsdesign og metode, kartlegge relevant teori og de kan anvende aktuell teori og innsamlet empiri til å foreta en analyse av datamaterialet.
Generell kompetanse
- G1-Kandidatene kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen digital samhandling slik at dette bidrar til økt effektivitet i virksomheten.
- G2-Kandidatene kan bidra til nytenkning innen anvendelse av digital samhandling i prosjektarbeid og når innovasjons- og endringsprosesser skal gjennomføres.
- G3-Kandidatene har solid innsikt i vitenskapelige metoder og faglitteratur relevant for digital samhandling.
- G4-Kandidaten kan vurdere løsninger for digital samhandling i et bærekraftperspektiv.
- G5-Kandidatene kan ta begrunnede valg i forhold til metodebruk og empiriske undersøkelser når vitenskapelige problemstillinger i tilknytning til digital samhandling skal studeres, og de kan utvise en forskningsetisk og sunn kritisk holdning i forskningsarbeidet.
- G6-Kandidatene kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker faglige uttrykksformer innen digital samhandling.
- G7-Kandidatene kan reflektere og kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor digital samhandling, både med spesialister og til allmennheten.