Fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag (FPPU-Y) er et samlingsbasert deltidsstudium som går over to år. Studiet er et tilbud til deg som har fullført en yrkesfaglig utdanning og ønsker å bli lærer innenfor ditt yrkesfelt.
Fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning innen yrkesfag bygger du på
fullført treårig relevant profesjonsrettet bachelorgrad eller tilsvarende, og minimum to års relevant yrkespraksis, eller
fag-/svennebrev eller annen fullført treårig yrkesutdanning på videregående nivå, generell studiekompetanse, to års relevant yrkesteoretisk utdanning utover videregående opplærings nivå og fire års yrkespraksis.
Fleksibel praktisk-pedagogisk utdanning innen yrkesfag er satt sammen av pedagogikk, yrkesdidaktikk og praksis i skolen og utgjør i alt 60 studiepoeng.
Studiet har tre obligatoriske samlinger ved NTNU hvert semester. Mellom samlingene brukes NTNUs læringsplattform til blant annet veiledning og studentsamarbeid.
Undervisningen på campus og skolepraksis har krav om obligatorisk oppmøte.
Praksis i skolen
Praksis i skolen er en integrert del av opplæringen i pedagogikk og yrkesdidaktikk.
Du skal ha ca. 12 uker veiledet praksis i skolen i løpet av studiet.
Praksisen avtaler du selv med skoler i ditt nærområde. Dersom du ikke finner en praksisplass selv, kan Institutt for lærerutdanning hjelpe deg.
Du skal ha undervisningspraksis innenfor det utdanningsprogrammet i videregående opplæring du er kvalifisert for å undervise i. Din utdanningsbakgrunn avgjør hvilke fag dette gjelder. I tillegg skal du ha 10–20 timer undervisningspraksis på ungdomstrinnet.
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
kan anvende yrkesdidaktisk og pedagogisk kunnskap rettet mot relevante trinn og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen; heriblant kunnskap om arbeidsmetoder, læringsarenaer, uttrykksformer og elevenes læring og -utvikling samt kunnskap om samarbeid
kjenner til og kan oppdatere grunnleggende kunnskap om gjeldende lov- og planverk for profesjons- og yrkesutøvelsen satt i relasjon til skolens mandat og opplæringens verdigrunnlag
har bred kunnskap om mangfold, ungdomskultur, ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
har kunnskap om vanskelige livssituasjoner barn og unge kan komme i, herunder overgrep, konsekvenser for læring og kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser.
Generell kompetanse
Kandidaten
kan formidle, diskutere og analysere yrkesdidaktiske og pedagogiske problemstillinger og undersøke og drøfte disse kritisk gjennom teoretisk, erfarings- og forskningsbasert kunnskap
kan analysere og utvikle egen praksis og bidra til utvikling av skolen/bedriften som en inkluderende institusjon/organisasjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn
kan bygge relasjoner og samarbeide med alle elever/lærlinger, foresatte, kolleger og andre aktører som er relevante for skoleverket og andre opplæringsarenaer
kjenner til nytenkning og innovasjonsprosesser og kan legge til rette for entreprenørskap samt at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
kan opptre profesjonelt og kritisk og selvstendig reflektere over og diskutere yrkesfaglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske spørsmål
Ferdigheter
Kandidaten
kan planlegge og gjennomføre en praktisk og variert undervisning, som inkluderer refleksjon rund didaktisk bruk av ulike læringsarenaer, læremidler, uttrykksformer og digitale ressurser, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori
kan lede elever/lærlinger i et læringsfellesskap og kan tilpasse undervisningen/opplæringen i samsvar med gjeldende læreplaner og lovverk, og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
kan vurdere alle elevers/lærlingers læring og bidra til at elevene/lærlinger reflekterer over egen læring og faglige utvikling
kan gjenkjenne særskilte behov hos barn og unge, og på bakgrunn av faglige vurderinger etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste
kan anvende relevante samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder, tilrettelegge for og bidra i utviklingsarbeid, og gjennomføre et profesjonsrettet FoU-prosjekt under veiledning