course-details-portlet

PPU4628

Fagdidaktikk 1 - matematikk

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Arbeider

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet er en del av profesjonsfaget i lektorutdanningen, og ett av i alt fire fagdidaktikkemner.

Emnet omhandler forhold som vedrører undervisning og elevers læring i fagene. Læring omfatter både kognitive, kroppslige, estetiske og skapende læringsprosesser. Læringsprosessen vil også påvirkes av affektive faktorer, som motivasjon, holdninger, identitet og følelser.

Emnet gir grunnlag for å planlegge, gjennomføre, vurdere og reflektere over undervisning basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori. Kunnskap og innsikt i fagdidaktisk teori og forskning gir kompetanse til å forbedre egen praksis og skolens virksomhet.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten

  • har kunnskap om utviklingen av faget som skole-, kultur og forskningsfag
  • har bred kunnskap om gjeldende læreplan for faget
  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning, læring og læringsstrategier i faget
  • har kunnskap om elevmangfold og tverrfaglig samarbeid
  • har kunnskap om hvordan arbeid med utvikling av grunnleggende ferdigheter kan integreres i faget

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende og forholde seg til gjeldende læreplan til planlegging og gjennomføring av undervisning
  • kan planlegge og lede undervisning på ulike læringsarenaer
  • kan planlegge og gjennomføre variert undervisning som fører til gode læringsprosesser
  • kan utvise profesjonsfaglig digital kompetanse i arbeidet med å fremme god læring
  • kan begrunne fagets plass i skolen og dets samfunnsmessige relevans
  • kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere skriftlige og muntlige faglige resonnement knyttet til relevante fagdidaktiske spørsmål

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reflektere over og diskutere faglige, fagdidaktiske og etiske problemstillinger
  • kan analysere og utvikle egen praksis i møte med elevenes forutsetninger, interesser og behov basert på forskning, teori og erfaring

Læringsformer og aktiviteter

Emnet er første del av fagdidaktikk i lærerutdanningen, og undervisningen går over ett semester.

For å realisere målene i emnet kreves et samspill mellom disiplinfaglig kompetanse, undervisningspraksis, tilegnelse av fagdidaktiske teorier og begreper samt refleksjon over egen undervisningspraksis og samarbeid med praksisfeltet. Studentene får erfaringer med varierte undervisnings- og arbeidsformer, og ulike læringsarenaer.

NTNU er tillagt et sertifiseringsansvar som skal sikre at studentene behersker de områder som er grunnleggende for den kommende yrkesutøvelsen. Det kreves derfor 75 % oppmøte for å kunne fremstille seg til eksamen i faget. Det er avgjørende at studentene utvikler seg til selvstendige og ansvarlige lærere som er i stand til å samarbeide med sine medstudenter og framtidige kolleger. Egen innsats har ikke bare betydning for egen læring, men også for medstudenters og kollegers faglige utvikling.

Obligatoriske aktiviteter

  • Arbeider til veiledning
  • 75% deltakelse i undervisning

Mer om vurdering

Vurderingsbesvarelsen skrives på norsk, svensk eller dansk.

Ved stryk på eksamen i emnet kan «Arbeider» leveres som en utbedret versjon en gang til.

Forkunnskapskrav

Beståtte eksamener i henhold til studieplanen. Forkunnskapskravet må være innfridd for å få starte på emnet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PPU4225 7,5 sp Høst 2015
PPU4525 7,5 sp Høst 2015
PPU4728 7,5 sp Høst 2015
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Praktisk pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Arbeider
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2024

Arbeider
Vekting 100/100 Dato Utlevering 02.12.2024
Innlevering 13.12.2024
Tid Utlevering 15:00
Innlevering 15:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Vår 2025

Arbeider
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment