course-details-portlet

AAR4815 - Plan og byggeprosess

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Prosjektoppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Prosjektoppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet gir en introduksjon til fagområdet med hensyn til aktualitet, utfordringer og viktighet når det gjelder verdiskaping både for bransjen og for samfunnet med tanke på bærekraftig utvikling, sirkulærøkonomi og det grønne skiftet. Emnet vil gi en grunnleggende innføring i byggeprosessen, de viktigste rammene som påvirker et prosjekt, og ulike gjennomføringsstrategier for prosjekter. Emnet skal gi kunnskap om planprosessen med fokus på reguleringsplanlegging, og byggesaksbehandling i samsvar med plan og bygningsloven. Byggesaksbehandlingen vil omhandle forhåndskonferansen, rammesøknad og kontrollplaner for prosjektering og utførelse. Temaer som vil bli belyst er; - prosesser og aktiviteter - aktører, roller og oppgaver - indre og ytre rammer - gjennomføringsstrategier Det legges særlig vekt på de forutsetninger og krav som ligger i Plan og bygningsloven, og hvordan dette blir håndtert i ulike prosjekter. Temaene blir belyst med eksempler fra flere prosjekter hvor sammenhengen mellom de ulike rammefaktorene og utviklingen av prosjektene blir diskutert. Det legges vekt på samspillet i byggeprosessen mellom aktørene på privat og offentlig side, og hvordan ulike aktørers målsettinger, oppgaver og ansvar innvirker på prosjektene.

Læringsutbytte

KUNNSKAP- kandidaten; • har grunnleggende kunnskaper om planverket og overordnede prinsipper og intensjoner i plan- og byggesakslovgivningen. • har inngående kunnskaper om byggeprosessen, inndeling og innhold i delprosessene (kjerneprosesser, offentlige prosesser, administrative prosesser og økonomiske prosesser) og de viktigste rammefaktorene knyttet til prosjektinterne og eksterne forhold • har gode kunnskaper om de ulike aktørene og deres roller, oppgaver og ansvar knyttet til plan og byggeprosess • har inngående kunnskaper om hvordan prosjekter gjennomføres, ulike gjennomføringsmodeller, de ulike elementene som inngår disse og ulike styrker og svakheter knyttet til gjennomføringen • har gode kunnskaper om bruk av ulike sertifiseringsordninger når det gjelder bærekraft

FERDIGHETER - kandidaten; • kan analysere case og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer • kan bruke relevant teori for å drøfte hvordan plan- og byggesakslovgivning, gjennomføringsstrategier og andre rammefaktorer påvirker et prosjekt. • Kan på bakgrunn av teori og empiri komme med klare konklusjoner og anbefalinger knyttet til gjennomføring av byggeprosjekter generelt og hvordan bærekraftperspektivet ivaretas i prosjekter • kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset prosjektarbeid/casestudie under veiledning og i tråd med god forskningspraksis

GENERELL KOMPETANSE - kandidaten; • forstår betydningen av fagområdets ansvar og rolle for en bærekraftig gjennomføring av prosjekter • forstår de ulike roller og oppgaver knyttet til gjennomføring av et prosjekt og hvordan dette gjøres i praksis sett fra både arkitekt, utbygger og myndighetssiden • forstår hvordan ulike faktorer påvirker planleggingen og gjennomføringen av byggeprosjekter og komme med relevante forbedringsforslag • kan bruke relevante fagtermer og faguttrykk knyttet til plan og byggeprosess på en profesjonell og vitenskapelig måte og formidle resultater fra prosjektarbeidet på en strukturert og klar måte

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og prosjektarbeid/case studier. Det legges opp til forelesninger med ulike aktører fra bransjen som viser gode eksempler og best practice når det gjelder planlegging og gjennomføring av byggeprosjekter. Prosjektoppgaven vil omfatte evaluering av et byggeprosjekt i Trondheim eller annen kommune. Prosjektarbeid utformes som gruppearbeid eller individuelt. Delinnleveringer med veiledning og tilbakemeldinger underveis i semesteret. Emnet foreleses på norsk.

Mer om vurdering

Karakter gis på grunnlag av innlevert prosjektoppgave/arbeider. Oppgaven kan bestå av flere delinnleveringer, hvor delene kan vektes i forhold til samlet vurdering av oppgaven. Oppgaven gjennomføres normalt som gruppearbeid med felles karakter for gruppen, men kan også utføres individuelt dersom emneansvarlig vurderer dette som hensiktsmessig. Det legges opp til en kort muntlig presentasjon av oppgaven. Denne inngår ikke i endelig vurdering i emnet.

Utsatt eksamen legges normalt til neste eksamensperiode

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende.

Kursmateriell

Hansen, Geir K. Samspillet i byggeprosessen. Fagbokforlaget 2019.

Forelesningsnotater og henvisning til web

Litteraturliste legges ut ved oppstart emne.

Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Byforming og planlegging
  • Byggekunst, prosjektering og forvaltning
  • Arkitektur og økonomi
  • Arkitektur
  • Planfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for arkitektur og planlegging

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Prosjektoppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Prosjektoppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Prosjektoppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU