Hva lærer jeg

Produktdesign og teknologi - bachelor

Hva lærer du?

Studenter jobber med en mini-3D-printer. Som student på produktdesign og teknologi kan du få tilgang til 3D priner lab. På 3D printer laben kan du jobbe med prototyping og produktutvikling, for å visualisere og teste enkeltprodukter. Foto: Anders Gimmestad Gule/NTNU
Studenter jobber med en mini-3D-printer. Som student på produktdesign og teknologi kan du få tilgang til 3D priner lab. På 3D printer laben kan du jobbe med prototyping og produktutvikling, for å visualisere og teste enkeltprodukter. Foto: Anders Gimmestad Gule/NTNU

På dette studiet vil du lære metoder og teknikker for å utvikle ideer til produkter.  Designdelen av programmet tar for seg produktets form, funksjon og utseende samt, relevans og opplevelse for brukeren.  

I studiet benyttes vitenskapelige metoder for å løse praktiske oppgaver. Teknologidelen tar for seg måten produktet skal realiseres på; materialkunnskap, innsikt i produksjonsmetoder, 3D-modellering og visualisering.

Du vil lære å utforme designkonsepter og undersøke produktets miljøavtrykk. Produktutviklingsprosessen krever kunnskap om teamarbeid og prosjektledelse. Metoder for å utvikle kreativitet og øvelse i å finne innovative løsninger er viktige tema i studiet. 

 

 

Fra idé til produkt

Studiet gir deg innsikt i hele prosessen fra idé til prototype. Du lærer blant annet hvordan du

  • kan utvikle og designe produkter
  • kan benytte dataverktøy i designprosessen
  • bygger opp en merkevare
  • analyserer produkter og systemer med fokus på inkluderende design
  • sikrer kvaliteten og tilfredsstiller miljøkravene

Som student her bruker du både tradisjonelle metoder for å visualisere design, som penn og papir, og moderne digitale verktøy. Du får tilgang til 3D-printere, slik at du raskt kan visualisere produktideer i ulike materialer. Du får også tilgang til modellverkstedet, der du kan framstille visuelle og funksjonelle modeller. 


FNs bærekraftsmål

Vi må bruke ressursene våre smartere, forbruke mindre og lage bedre produkter. Vil du bli med og finne løsningene?

Bærekraftsmål nummer 8    Bærekraftsmål nummer 9    Bærekraftsmål nummer 12    Bærekraftsmål nummer 13

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Etter endt studium skal kandidaten:

  • ha grunnleggende forståelse for designprosessen fra idé til tredimensjonal modell eller prototyp
  • ha kunnskap om metoder for idéutvikling og nyskaping
  • ha kunnskap om sentrale teorier for strategisk utvikling og ledelse
  • ha grunnleggende kunnskap om materialer og materialers egenskaper; oppbygging, behandling, bearbeiding og testing
  • har kunnskap om utvalgte vitenskapsteoretiske temaer av spesiell relevans for naturvitenskapelige fag og teknologi
  • ha innsikt i en bredde av produksjonsmetoder for å kunne utvikle hensiktsmessige design i forhold til prosess og materialbruk
  • kunne vurdere og dokumentere produktets livssyklus og miljøavtrykk (LCA)
  • kunne forstå kvalitetssystemer etter internasjonale standarder (ISO)
  • kunne redegjøre helse miljø og sikkerhet (HMS)
  • kjenne til variasjoner i menneskers funksjonsevner og forutsetninger i et brukerperspektiv
  • ha kunnskaper om de grunnleggende elementene i prosjektstyring
  • ha kunnskap om hvordan initiere, planlegge, organisere, gjennomføre og dokumentere et praktisk utviklingsprosjekt av tverrfaglig og vitenskapelig art
  • kunne redegjøre for sentrale utviklingslinjer og problemstillinger innen designhistorie, med referanser til stilistiske, teknologiske og sosiale aspekter

Ferdigheter

Etter endt studium skal kandidaten:

  • kunne visualisere gjennom analog og digital skisseteknikk og frihåndstegning
  • kunne anvende form, farge og estetiske virkemidler i utvikling av produktets semantikk
  • kunne visualisere og framstille ideer til produkter gjennom tredimensjonale modeller
  • ha kunnskap om formgivning der brukerorientering og estetisk opplevelse vektlegges
  • kunne kvalitetssikre sine valg basert på analyse og metodisk framgangsmåte
  • kunne forstå hvordan industrielle fremstillingsprosesser fungerer
  • kunne beherske digital 3D modellering og kunne kombinere flate- og solidmodellering
  • vise ferdigheter i å realisere et produkt gjennom en digital 3D modell
  • forstå regelverk knyttet til universell utforming av produkter og fysiske miljøer
  • kunne gjøre ett selvstendig prosjekt der studiets emner og metoder benyttes
  • ha øvelse i hvordan planlegge, organisere og gjennomføre prosjekter
  • kunne gjennomføre en større prosjektoppgave (bacheloroppgaven) og dokumentere viktige deler av studiets faglige innhold

Generell kompetanse

Etter endt studium skal kandidaten kjenne til:

  • metodikk for å kunne se produktet i samfunnsmessig sammenheng
  • grunnlaget for å kunne utvikle produkter lede designprosesser
  • vitenskapelige metoder for å planlegge, gjennomføre og rapportere prosjekter
  • forholde seg til og anvende vitenskapelig kunnskap kritisk og konstruktivt
  • å bruke programvare til utvikling, produksjon, dokumentasjon og presentasjon
  • ulike vitenskapelige metoder og utfordringer knyttet til flerfaglig forskning
  • hvordan man kan bidra til godt og reflektert samarbeid