Skal man lykkes med å engasjere publikum trengs ikke bare tekniske ressurser, men også gode ideer og kunnskap om hvordan disse ideene kan realiseres på best mulig måte.
Studietilbudet i film- og videoproduksjon gir deg muligheter til å utvikle dine praktiske ferdigheter gjennom varierte undervisningsformer, jevnlige øvinger og teknisk opplæring på profesjonelt utstyr. Produksjon av eksamensfilmer står også sentralt i de praktisk rettede emnene, samtidig som kunnskapene dine også økes gjennom teoretisk rettet undervisning. Du lærer blant annet å anvende kunnskaper innen audiovisuell historiefortelling og dramaturgi i praktiske produksjoner.
Hva lærer du?
På dette treårige studiet lærer du om produksjon av både fiksjonsfilm og dokumentarfilm, og opparbeider deg et kunnskapsgrunnlag for senere yrkesutøvelse. Du får kunnskaper om aktuelle produksjonsprosesser innenfor film- og fjernsynsbransjen og lærer digital arbeidsflyt. Du får videre prøvd ut ulike fagfunksjoner i produksjonssammenhenger, samtidig som du veiledes og trenes i å reflektere over din egen faglige utøvelse. Du får kunnskaper som bygger oppunder produksjon av audiovisuelle uttrykk på selvstendige og kreative måter, og opparbeider deg samtidig erfaringer med gruppeprosesser.
Den praktisk rettede undervisningen dekker en rekke tema som ideutvikling, manusskriving, dramaturgi, filmfoto, lyddesign, regi, klipp og produksjonsledelse. Samtidig får du også et filmteoretisk rammeverk å sette din egen praksis inn i, og god forståelse for den kulturelle og samfunnsmessige betydningen som audiovisuelle uttrykk har i dag. Du lærer å tolke ulike filmuttrykk på selvstendige, analytiske og kritiske måter.
Hvorfor studere film- og videoproduksjon ved NTNU?
Studiet har et godt miljø, både faglig og sosialt. Du vil møte engasjerte undervisere og motiverte medstudenter i små klasser, hvor man lærer sammen og blir godt kjent med hverandre.
Studietilbudet kombinerer teori og praksis på unike måter og studenter får både tett oppfølging og grundige tilbakemeldinger på jevnlige øvingsoppgaver. Fagtilbudet er knyttet til et betydelig kontaktnett som studentene tar del i under studiet og etter studiet er ferdig.
studyprogramme-info-portlet
Læringsutbytte
En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Bachelorkandidatene i film- og videoproduksjon har kunnskap om
aktuelle produksjonsprosesser innenfor film- og fjernsynsbransje
ulike fagfunksjoner i forbindelse med produksjon av dokumentar- og fiksjonsuttrykk
de levende bilders egenart, historie, tradisjon og samfunnsrelevans
filmvitenskap som forskningsfelt
sentrale utviklingslinjer innen filmteori og filmhistorie
moderne produksjonsteknisk utstyr og digital arbeidsflyt
teknologisk utvikling innenfor film- og fjernsynsbransje
sentrale analyseverktøy og sentrale forskningsmetoder innenfor det aktuelle fagfeltet
hvordan audiovisuelle uttrykk påvirkes av estetiske, teknologiske, økonomiske og politiske strømninger i en global sammenheng
hvordan mediene er med på å drive og påvirke samfunnsmessige prosesser
nyere distribusjonsformer for levende bilder
Ferdigheter
Bachelorkandidatene i film- og videoproduksjon kan
produsere audiovisuelle uttrykk på selvstendige og kreative måter
reflektere over sin egen faglige utøvelse og justere denne under veiledning
beherske moderne produksjonsverktøy som benyttes innenfor film- og fjernsynsbransje
oppdatere sine praktiske ferdigheter når det gjelder medieproduksjoner, samt sine kunnskaper innenfor teoretiske områder
tolke ulike medieuttrykk på en selvstendig, analytisk og kritisk måte
formulere sin forståelse av medieuttrykk og mediefenomener på en selvstendig måte
anvende kunnskaper innen filmspråk, dramaturgi og sjanger i praktiske produksjoner
anvende forskningsbasert faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser relevante filmvitenskapelige problemstillinger
strukturere faglige resonnementer og presentere disse i både muntlig og skriftlig form
Generell kompetanse
Bachelorkandidatene i film- og videoproduksjon
har en generell mediekompetanse som kan anvendes i produksjon av audiovisuelle uttrykk
kan planlegge og gjennomføre produksjonsoppgaver, både selvstendig og i gruppe
kan utøve kritisk og selvstendig tenkning, samt framføre et begrunnet resonnement
kan presentere og formidle problemstillinger, synspunkter og løsninger, både skriftlig og muntlig
kan løse praktiske oppgaver i forbindelse med audiovisuelle produksjoner og har erfaring med teamarbeid og ulike samarbeidsformer