Bioingeniør

Bachelorprogram 3-årig, Ålesund

Bioingeniør

– Læringsmål

Kunnskaper

Etter fullført utdanning skal bioingeniørene:

  • Ha bred kunnskap om sentrale problemstillinger i fagområdet for bioingeniører.
  • Ha tilstrekkelig kunnskap om metoders muligheter, begrensninger og feilkilder.
  • Kunne foreta vurderinger basert på anvendelse av både praktisk og teoretisk kunnskap.
  • Ha utviklet evne til etisk refleksjon og kritisk holdning i forhold til eget arbeid og yrkesgruppens oppgave og ansvarsområde.
  • Ha utviklet evne til samarbeid med pasienter, kollegaer og andre yrkesgrupper.
  • Ha tilegnet seg forståelse av laboratoriemedisinens plass i helsevesenet.
  • Kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid på laboratoriemedisinområdet.
  • Kunne oppdatere sin kunnskap innen bioingeniørenes fagområder.

Ferdigheter

Etter fullført utdanning skal bioingeniørene:

  • Kunne forstå og anvende den metodikk og apparatur som benyttes i medisinske laboratorier.
  • Ha tilegnet seg medisinsk, metodologisk og teknisk kunnskap, slik at de er i stand til å vurdere analyseresultaters pålitelighet.
  • Kunne utføre sine oppgaver på en selvstendig og reflektert måte.
  • Kunne utføre kvalitetssikring, kvalitetskontroll og kvalitetsutvikling.
  • Kunne møte pasienten med medfølelse og respekt og ivareta dem i prøvetakingssituasjonen.
  • Kunne justere sin faglige utøvelse under veiledning om nødvendig.
  • Kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffe begrunnede valg.
  • Kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.

Generell kompetanse

Etter fullført utdanning skal bioingeniørene:

  • Ha innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
  • Kunne planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer.
  • Møte pasienten med empati og respekt og vise god evne til kommunikasjon og samhandling med pasienter, kollegaer og andre yrkesgrupper.
  • Inneha nødvendig kompetanse for kontinuerlig oppdatering av kunnskap.
  • Være i stand til å ta ansvar for intern opplæring innenfor sine fagområder, kunne formidle fagstoff skriftlig, muntlig og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  • Kjenne til nytenkning og innovasjonsprosesser.
  • Ha mulighet til å søke om offentlig autorisasjon som helsepersonell.