Forskning – Institutt for lærerutdanning

Skyting for mestring

Skytetrening for elever med konsentrasjonsvansker – evaluering av et tiltak i skolen

Forskningsprosjektet gjennomføres på oppdrag av og finansieres av Rennebu kommune og er knyttet til tiltaket «skyting for mestring» som er et undervisningsopplegg ved Berkåk skole og Rennebu ungdomsskole i Rennebu kommune, skoleåret 2016-2017.

Tiltaket «Skyting for mestring» bygger på det danske prosjektet «FOKUS – ro og koncentration gennem, skydeidræt». I Danmark har FOKUS pågått siden 2012, og 462 barn mellom 6 og 18 år har deltatt i perioden 2012-2015.  Rennebu kommune startet «skyting for mestring» i august 2014. Erfaringer fra både det danske FOKUS og tiltaket i Rennebu gir grunnlag for å anta at skytetrening kan ha en positiv innvirkning på barn med konsentrasjonsvansker, ADHD eller ADHD-relaterte utfordringer.

På bakgrunn av dette har Rennebu kommune invitert NTNU til et samarbeid der forskere skal undersøke hvilken betydning deltagelse i tiltaket «skyting for mestring» har for barn med konsentrasjonsvansker, ADHD eller ADHD-relaterte utfordringer. 


Fem forskningsspørsmål:

Hvilken betydning har deltagelse i «skyting for mestring» for:

  1. barnas konsentrasjon, uoppmerksomhet, impulsivitet og hyperaktivitet (ADHD kjernesymptomer)?
  2. barnas emosjonelle, sosiale og atferdsmessige utvikling?
  3. barnas trivsel og livskvalitet?
  4. barnas mestringsforventning?
  5. barnas skoleprestasjoner?

Publikasjoner

Østerlie, O., Buaas, I. Ø., & Løhre, A. (2016, 09.30). Shooting training for pupils with concentration difficulties; Evaluation of an intervention in school. Paper presented at the Health Promotion Research - An International Forum, Trondheim, Norway. DOI: 10.13140/RG.2.2.26842.95686


Tid forskningsprosjektet pågår: 1.1.2017 – 31.12.2018


Sponsor