Skyting for mestring – Forskning – Institutt for lærerutdanning
Skyting for mestring
Skytetrening for elever med konsentrasjonsvansker – evaluering av et tiltak i skolen
Forskningsprosjektet gjennomføres på oppdrag av og finansieres av Rennebu kommune og er knyttet til tiltaket «skyting for mestring» som er et undervisningsopplegg ved Berkåk skole og Rennebu ungdomsskole i Rennebu kommune, skoleåret 2016–2017.
Tiltaket «Skyting for mestring» bygger på det danske prosjektet «FOKUS – ro og koncentration gennem, skydeidræt». I Danmark har FOKUS pågått siden 2012, og 462 barn mellom 6 og 18 år har deltatt i perioden 2012-2015. Rennebu kommune startet «skyting for mestring» i august 2014. Erfaringer fra både det danske FOKUS og tiltaket i Rennebu gir grunnlag for å anta at skytetrening kan ha en positiv innvirkning på barn med konsentrasjonsvansker, ADHD eller ADHD-relaterte utfordringer.
På bakgrunn av dette har Rennebu kommune invitert NTNU til et samarbeid der forskere skal undersøke hvilken betydning deltagelse i tiltaket «skyting for mestring» har for barn med konsentrasjonsvansker, ADHD eller ADHD-relaterte utfordringer.
Fem forskningsspørsmål:
Hvilken betydning har deltagelse i «skyting for mestring» for:
- barnas konsentrasjon, uoppmerksomhet, impulsivitet og hyperaktivitet (ADHD kjernesymptomer)?
- barnas emosjonelle, sosiale og atferdsmessige utvikling?
- barnas trivsel og livskvalitet?
- barnas mestringsforventning?
- barnas skoleprestasjoner?
Publikasjoner
Løhre A. (2021). Attention and Learning Disabilities [Online First], IntechOpen, DOI: 10.5772/intechopen.100808.
Løhre A. (2021). Identitet, självbild och vänskap hos ungdomar med adhd-symptom.
Løhre, A., Østerlie, O., Hjemdal, O., & Grambaite, R. (2022). Attention and target shooting practice: Longitudinal results in a controlled mixed method study on adolescents in Norway. International Journal of Educational Research Open, 3(100154), 1-10.
Løhre, Audhild. (2020) Identity Formation in Adolescents with Concentration Problems, High Levels of Activity or Impulsiveness: A Pragmatic Qualitative Study. International Journal of Educational Psychology. vol. 9 (1).
Løhre, Audhild; Vedul-Kjelsås, Vigdis; Østerlie, Ove. (2021) Enjoyment as a learning resource: Stories told by students with harmful concentration problems. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. vol. 7.
Østerlie, O., Buaas, I. Ø., Vedul-Kjelsås, V., & Løhre, A. (2018). Skytetrening for elever med konsentrasjonsvansker - Evaluering av et tiltak i skolen. (NTNU Oppdragsrapport 2018, ISBN-978-82-7923-081-6).
Østerlie, O., Buaas, I. Ø., & Løhre, A. (2016, 09.30). Shooting training for pupils with concentration difficulties; Evaluation of an intervention in school. Paper presented at the Health Promotion Research - An International Forum, Trondheim, Norway. DOI: 10.13140/RG.2.2.26842.95686
Tid forskningsprosjektet pågår: 1.1.2017–31.12.2018
Medlemmer av forskningsprosjekt
-
Ingrid Østgaard Buaas Stipendiat/Universitetslektor i kroppsøving
73412636 +4795158216 ingrid.o.buaas@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Audhild Løhre Alderspensjonist
73412792 +4791811362 audhild.lohre@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Vigdis Vedul-Kjelsås Førsteamanuensis i kroppsøving
73558958 vigdis.vedul-kjelsas@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Omtale i media
- "Emma: - Skytingen har gjort meg mer rolig og mindre sint" Adresseavisen 7. mai 2018
- Intervju i Norgesglasset NRK P1 23. april 2018
- "Skytetrening midt i blinken for barn" Gemini 17. april 2018
- Intervju i NRK Trøndelag 19. februar 2018
- "Forskerne: – Skyting gir resultater" Norsk skyttertidende 6. februar 2018
- "ADHD-barn skal skyte for å få betre konsentrasjon" NRK 1. august 2017
- "Slik blir Sondre (15) bedre på skolen" NRK 5. april 2016