PRIS: Praksis i Sør – Forskning – Institutt for lærerutdanning
PRIS: Praksis i Sør
I denne forskergruppa stiller vi spørsmål ved studentenes utbytte av å ha praksis i det globale sør og ulike faglige problemstillinger spesielt knyttet til forståelse for mangfold og globale spørsmål i lærerutdanningen. Vi ser også på undervisning of didaktiske utfordringer i en rekke ulike fag i zambisk skole.

Om oss
Grunnskolelærerutdanningen ved NTNU har helt siden 2007 (den gang ved Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Sør-Trøndelag) hatt praksissamarbeid med skoler i Livingstone og Mongu i Zambia, samt samarbeid med lærerutdanningsinstitusjonene David Livingstone College of Education (DALICE) og Mongu College of Education (MOCE). I Zambia møter studentene en skolehverdag og en læringskultur som er forskjellig fra den norske. I denne forskergruppa stiller vi spørsmål ved studentenes utbytte av å ha praksis i en ukjent skolekultur og ulike faglige problemstillinger spesielt knyttet til forståelse for mangfold og globale spørsmål i lærerutdanningen. Vi ser også på undervisning i ulike fag i zambisk skole, spesielt undervisning i literacy-praksiser og demokratiopplæring. Her vil det være mulig å knytte studentenes FoU- og masteroppgaver til forskergruppa.
Forskergruppa vil fremme nasjonalt og internasjonalt forskningssamarbeid, knyttet til både sampublisering og utvikling av felles prosjektsøknader. Gruppa samarbeider med flere norske og utenlandske miljøer og vi ønsker å utvikle forskningsbasert undervisning for studenter som skal på utenlandsopphold, med hensyn til både forberedelse, veiledning underveis og etterarbeid. Forskergruppa er tverrfaglig med deltagere fra samfunnsvitenskap, norsk, engelsk og pedagogikk.
Forskningsprosjekt knyttet til forskningsgruppen:
- Studentmobilitet i praksis (STUPRA), HK-dir finansiert prosjekt
- Global Teaching for Sustainable Society (GLOSS), Norplus-finansiert prosjekt
- Global and intercultural competence through practicum in the south (GIPS), Norplus-finansiert prosjekt
2027
- Internseminar om erfaring og gjennomføring av opplegget for ansatte og studenter ved ILU. Arrangere spredningsseminar knyttet til evaluering og forskning for andre nordiske lærerutdanningsinstitusjoner gjennom GLOSS-nettverket.
- Avslutningsseminar med prosjektdeltagere i Zambia. Deltagelse på nasjonale lærerutdanningskonferanser og på Internasjonale konferanser.
2026
- To dagers evalueringsseminar i Livingstone med ansatte fra ILU, DALICE og MOCE, samt rektorer og lærere ved partnerskoler. Deltagelse på SANORD-konferansen sammen med medarbeidere fra Zambia.
- En ukes seminar i Trondheim med 10 inviterte gjester fra partnerinstitusjoner i Zambia. Skolebesøk på våre universitetsskoler og gjesteforelesninger av partnerne for ansatte ved ILU.
2025
- Workshop med Zambiske veiledere og lærere om oppfølgingslærerrollen i de flerkulturelle praksisgruppene.
- Seminar i Trondheim med ansatte og studenter fra ILU med fokus på utvikling av en internasjonal FoU-oppgave for utenlandspraksis, 16.10.2025.
2024
- Forskergruppa arrangerte konferansen: Internasjonal utveksling i lærerutdanning 29. – 30.oktober 2020, NTNU, Trondheim
- Samwangala Kaumba, David Livingstone College of Education (DALICE)
- Stephen Munalula, Mongu Catholic College Of Education (MOCE)
- Hege Knudsmoen, Faculty of Education and International studies, Oslo Metropolitan University
- Gerd Wikan, Universitetet i Innlandet
- Tove Leming, Department of Education, UiT
- Ane Bergersen, Høgskolen på Vestlandet
- Getahun Yacob Abraham, University of Borås (SE)
- Kaisa Pihlainen, School of Educational Sciences and Psychology, University of Eastern Finland.
- Ariana Mihalik Ward Jespersen, Department of Education, University College Northern Denmark (UCN)
- Nina Thelander, Department of Educational Studies, Karlstad University
Deltakere fra NTNU
-
Kristoffer Helgestad Humphrey Universitetslektor i engelsk
73412422 kristoffer.h.humphrey@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Tove Grete Lie Førsteamanuensis i samfunnsfag. Studieprogramleder GLU 5-10.
73559798 tove.g.lie@ntnu.no Institutt for lærerutdanning -
Ingunn Ofte Førsteamanuensis i engelskdidaktikk
73558937 ingunn.ofte@ntnu.no Institutt for lærerutdanning
Eksterne deltakere
- Stephen Munalula, Mongu College of Education (MOCE), Zambia
- Samwangala Kaumba, David Livingstone College of Teacher Education (DALICE), Zambia