Illustrasjonsbilde kvalitet


Kvalitet og kvalitetsarbeid

Kvalitet og kvalitetsarbeid

Kvalitet er et fenomen som blir beskrevet og opplevd forskjellig samtidig som begrepet kvalitet er dynamisk og i endring. I vår forskning ønsker vi å undersøke hva kvalitet betyr og er i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Hva er kvalitet for brukerne og tjenesteyterne? Hvilke faktorer er viktige for å skape tjenester av god kvalitet i dag, men også i fremtiden, hvor bærekraft og ressurstilgang vil være styrende rammer?

Gjennom vårt forskningsarbeid ønsker vi å bidra til økt kunnskap om hva som kjennetegner god kvalitet, hvordan vi kan oppnå god kvalitet i tjenestene og hvordan kvalitet kan måles og forstås.


Prosjekter

Prosjekter

Prosjektleder: Gunhild Tøndel (ISS).

Kontaktperson IHG: Line Melby.

Spørsmålet om hvordan øke kvalitet og effektivitet i kommunal helse- og omsorgssektor er like gammelt som sektoren selv. Alle ønsker høy kvalitet. Men hva kvalitet er, og hvordan oppnå dette, er ikke entydig. Arbeid for kvalitetsheving, gjennom reformer, økte kompetansekrav, forberedelser til eldrebølgen og så videre, aktualiserer dessuten et paradoks: Jo mer kompleks sektoren blir, desto vanskeligere blir det å definere og sikre kvalitet.

Et foretrukket grep i styring og ledelse for å løse paradokset har vært å introdusere målstyring og verktøy som kvalitetsindikatorsystemer, for kontroll og transparens. Kommunale helse- og omsorgstjenester er intet unntak. Ikke-intenderte effekter av slike system er bredt dokumentert i organisasjonsforskning. Her foreslås blant annet at grepet medfører standardisering av tjenestene, og at tjenesteansatte endrer prioriteringen av arbeidsoppgaver som ikke nødvendigvis gagner dem de jobber for. Det som teller er det som måles.

Dette prosjektet studerer hvordan bruken av kvalitetsindikatorer for å styre de kommunale helse- og omsorgstjenestene former tjenestene fra innsiden. Prosjektet bygger på et kvalitativt metodedesign, hvor forskerne følger kvalitetsindikatorene «gjennom tjenestene», fra de lages og rapporteres til de blir virksomme data og beslutningsgrunnlag for tjenestene. Dette innebærer å studere måling av kvalitet, kvalitetsforbedrende praksiser og indikatorbruk i tjenestene, fra samspillet mellom personell og tjenestebrukere til ledelsesnivå og politikkutforming, og tilbake til «bakkenivå». Prosjektet vil utvikle forståelsen av kvalitetsindikator-styring, og øke validiteten til kunnskapsbasen om tjenestene som aggregeres opp av lokalt rapporterte data. Prosjektet vil også utvikle policy-anbefalinger for hvordan forbedre kvalitetsstyring. Prosjektet er i samarbeid mellom NTNU, NTNU Samfunnsforskning, Senter for omsorgsforskning Gjøvik, Amsterdam University Medical Center, norske kommuner og brukerorganisasjoner.

Les mer: Measuring quality (MASQ): Exceeding the limitations of quality management in municipal health and care services i Prosjektbanken (forskningsradet.no).

Doktorgradsprosjekt.

Stipendiat: Randi Olsson Haave.

Hovedveileder er førsteamanuensis Line Melby.
Biveileder er førsteamanuensis Marianne S. Skinner.

Doktorgradsprosjekt.

Stipendiat: Ingvild Røe.

Veiledere: Maren Sogstad, Senter for omsorgsforskning NTNU og
Eline Ree, Universitetet i Stavanger.

Prosjektleder: Maren Sogstad.

Kommunale helse- og omsorgstjenester til eldre utgjør et stort og viktig tjenestetilbud i den norske velferdsstaten. Det sikrer at personer som har behov for hjelp får dette. Tjenestene er i kontinuerlig utvikling og endring. Utviklingen vi ser i Norge følger internasjonale trender, der det i økende grad fokuseres på at eldre skal ha mulighet for å bo lengst mulig i eget hjem, ha mulighet for å medvirke, ha valgmuligheter og kontroll over eget liv, selv når hjelpebehov oppstår. En ser også en dreining mot at nye aktører som lokalmiljø og frivillige i økende grad inviteres inn som aktører i tjenestene. Et viktig formål med denne utvikling er å kunne gi tjenester av høy kvalitet som medvirker til økt livskvalitet for personer som mottar tjenester.

Vi har i Norge i dag få mål på effekten av tjenestene som tilbys. Å kunne vite noe om hva man oppnår, og hvilke tiltak i tjeneste som er viktig for mottakernes livskvalitet er viktig for å kunne evaluere og utvikle tjenestene videre. I dette prosjektet oversetter vi et engelsk kartleggingsverktøy (The Adult Social Care Outcomes Toolkit, ASCOT) og tester dette ut i en norsk kontekst. Verktøyet måler betydningen av omsorgstjenestene som ytes for livskvaliteten til tjenestemottakerne og kan benyttes på tvers av tjenesteområder som hjemmetjeneste, omsorgsbolig og sykehjem. Tjenesterelatert livskvalitet måles gjennom åtte domener som dekker behov som mat, sikkerhet, aktivitet, sosial deltagelse og verdighet.

Resultatene fra prosjektet vil vise hvordan tjenesterelatert livskvalitet er for et utvalg tjenestemottakere i Norge i dag og danne grunnlag for sammenlikning på tvers av land, i første rekke England. Videre vil det oversatte verktøyet gjøres tilgjengelig for bruk i tjenestene og kan bland annet være et nyttig verktøy i evaluering av tiltak gjennomføres i reformen «Leve hele livet».

Les mer: Impact and Outcome in long-term care: introducing a measure of Care Related Quality of Life (QUALcare) i Prosjektbanken (forskningsradet.no)