Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

Campusutvikling

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Campusutvikling Nyheter og aktuelt
  2. 2019
  3. Dette sier høringspartene om faglig lokalisering

Språkvelger

English

Høring faglig lokalisering - 2019 - Campusutvikling

×
  • Nyheter og aktuelt
  • Prosjekter
  • Slik jobber vi
  • Bakgrunn
  • Presse
  • Kontakt
MENY

Dette sier høringspartene om faglig lokalisering

Nyheter 1. mars 2019

Dette sier høringspartene om faglig lokalisering

59 merknader fra høringen om faglig lokalisering er nå oppsummert.

Skrevet av: Christel Vindenes

Les rapporten her: Oppsummering av merknader til faglig lokalisering – delrapport 3

Hovedfunn fra merknadene

Det er bred støtte til delrapportens prinsipper, premisser og prioriteringer for faglig lokalisering, herunder faglige klynger og nærhetsprinsippet.

  • Det er utbredt støtte til sentral lokalisering av HumSam-klyngen.
  • Det er overveiende støtte til alternativ C.
  • Det er utbredt støtte til lokalisering av KAM-klyngen (KAM+D) i nord, langs Høyskolebakken.
  • Det er utbredt enighet om å bevare, styrke og videreutvikle samarbeidet med eksterne samarbeidspartnere, så lenge det ikke skjer på bekostning av NTNUs faglige virksomhet.
  • De fleste av de eksterne samarbeidspartnerne er positive til å etablere et innovasjonssenter.
  • Et flertall av dem som uttaler seg om studentboliger på Gløshaugen, er skeptiske – med ulike begrunnelser. Sit og noen studenter støtter imidlertid etablering av studentboliger.
  • Det er flere innspill om at Hovedbygningen bør brukes som signal- og symbolbygg, og at det mindre egnet til forskning og undervisning.
  • Det er bekymringer knyttet til flytte- og byggeprosessen, blant annet påvirkning på eksisterende eksperimentell virksomhet.

Illustrasjon som viser alternativ C for faglig lokalisering

Om høringen

Utvalget for faglig lokalisering leverte sin rapport med alternativer for faglig lokalisering i desember 2018. Rapporten ble tilgjengelig digitalt på ntnu.no/campusutvikling 19. desember og var på høring med høringsfrist 4. februar.

Les mer: Delrapport 3 - Hovedgrep, modeller og løsningsforslag for faglig lokalisering

I høringen kom det merknader fra totalt 59 aktører:

  • 35 fakultet, institutt og fagenheter.
  • 8 merknader fra studenter.
  • 5 merknader fra tillitsvalgte, hovedverneombud, fagforeninger og utvalg.
  • 11 merknader fra eksterne samarbeidspartnere.

Les alle merknadene her: Nettside for faglig lokalisering og høring

Beslutning i mars

Rektor vil fatte beslutning om faglig lokalisering i slutten av mars. Beslutningen vil gi føringer for hvordan NTNU vil jobbe videre med campussamling og utvikling i Gløshaugen-området, samt oppgradering av eksisterende arealer.

Konkret plassering av de ulike fagmiljøene på tomter og i bygg er ikke utredet i detalj. Beslutningen vil derfor være på et overordna nivå, som et styringsverktøy for videre prioritering og arbeid med campussamling i Trondheim.

NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn