Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Synnøve Stølen

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Synnøve Stølen

Doktorgradsstipendiat i Europastudier
Institutt for historiske og klassiske studier
Det humanistiske fakultet

synnove.stolen@ntnu.no
11563 Bygg 11 Dragvoll, Trondheim
ResearchGate
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg er doktorgradsstipendiat i Europastudier ved institutt for historiske og klassiske studier. Mine forskningsinteresser er innenfor EUs politiske økonomi, krisehåndtering og policyprosessen i EU. Jeg har bachelor- og mastergrad i Europastudier fra NTNU, begge med fordypning innenfor Europeisk politisk økonomi, med hovedfokus på økonomiske- og finansielle kriser i EU.  

PhD prosjekt

Hvordan påvirker krisedrevet policylæring europeisk integrasjon?

Arbeidstittel: Building a Union through Crises: The EU, Crisis-induced Policy Learning and the European Integration Process

Kriser har preget den europeiske integrasjonsprosessen fra begynnelsen. Siden slutten av 2000-tallet har Den europeiske union stått overfor en lang rekke interne og eksterne kriser, fra Eurokrisen, til Russlands pågående krig mot Ukraina, og den påfølgende energikrisen. Noen kriser har skapt større europeisk solidaritet, som Koronapandemien, der felles løsninger førte til midlertidig økt finanspolitisk kapasitet på EU-nivå. Andre kriser, som migrasjonskrisen, har truet det europeiske prosjektet, og var en medvirkende faktor til Storbritannias beslutning om å forlate EU i 2016. For å forstå hvordan disse krisene påvirker EU, er det viktig å forstå hvordan unionen håndterer og lærer av kriser. I mitt doktorgradsprosjekt skal jeg analysere EUs læringsprosess fra ulike kriser det siste tiåret for å identifisere hvordan, og i hvilken grad, denne læringen har påvirket den europeiske integrasjonsprosessen.  

Veiledere: Michael J. Geary og Assem Dandashly (Maastricht University)

 

Bakgrunn:

2022-2023: Koordinator NTNU Digital og NTNUs Senter for Bærekraftig IKT (CESICT)

2020-2022: MA European Studies, NTNU

Januar - Juni 2021: Trainee, NTNUs Brusselkontor 

2017-2020: BA Europastudier m/ Statsvitenskap, NTNU

Januar - Mai 2019: Samfunnsfaglig profil, Cardiff University

2018-2022: Journalistvikar, Mediehuset OPP 

 

 

Kompetanseord

  • Den europeiske Unionen
  • Den økonomiske og monetære union
  • Eurokrisen
  • Europeisk integrasjon
  • Europeisk politikk
  • Internasjonal politisk økonomi
  • Krisehåndtering
  • Makroøkonomisk politikk
  • Offentlig administrasjon og politikk
  • Politisk økonomi

Forskning

  • Global Europe Research Group
  • Public Policy and Administration
  • Baltic Peripeties - Narratives of Reformations, Revolutions and Catastrophes

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Stølen, Synnøve; Geary, Michael J. (2022) Hindsight is 2020: A Comparative Case Study of the European Union’s Macroeconomic Crisis Management of The Sovereign Debt Crisis and the Covid-19 Crisis. Norwegian University of Science and Technology
    Mastergradsoppgave

Rapport

  • Stølen, Synnøve; Geary, Michael J. (2022) Hindsight is 2020: A Comparative Case Study of the European Union’s Macroeconomic Crisis Management of The Sovereign Debt Crisis and the Covid-19 Crisis. Norwegian University of Science and Technology
    Mastergradsoppgave

Undervisning

Emner

  • EUR2101 - Norge i Europa
  • EUR1001 - Innføring i Den europeiske union

Veiledning

Jeg veileder oppgaver i Europastudier på bachelornivå. Se oppgaver jeg har veiledet her. 

Formidling

Det europeiske kvarter, S3 E26 – Fra finanskrise til pandemi: Har EU lært?

Krisene har stått i kø for EU de siste tyve årene. Hvordan og hvor godt EU har håndtert dem har variert mye. Som vinner av EEAS og NTNUs pris for beste masteroppgave i Europastudier 2022 fikk jeg være gjest i denne episoden og prate om masteroppgaven min.

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo