Silja Berg Kårstad
Bakgrunn og aktiviteter
Nåværende stilling
Jeg jobber som førsteamanuensis på RKBU. Jeg har forsket på små barns forståelse av følelser i studien Tidlig Trygg i Trondheim. Jeg er opptatt av sped og små barns psykiske helse samt hvordan støtte foreldres psykiske helse og foreldreferdigheter. Jeg jobber også som psykologspesialist på en BUP enhet på Barne- og ungdomsklinikken, St. Olavs Hospital.
Temagruppe
Sped- og småbarn
Bakgrunn
· Cand. psychol fra 2002, NTNU. Spesialitet Barn og unge, 2012.
· Doktorgrad i 2016, NTNU. Young children’s emotion understanding: The impact of parent and child factors, socioeconomic status, and culture
· Jobbet som universitetslektor ved Psykologisk Institutt, NTNU. Jobbet som psykolog på et foreldre-barn senter i Trondheim. Siste 11 år jobbet på BUP-BUK som psykologspesialist.
Faglige interesser
· Utviklingspsykologi
· Barns emosjonelle kompetanse
· Foreldre-barn samspill
· Foreldres psykisk helse svangerskap og barseltid
· Små barns psykiske helse
· Små barn med medfødt alvorlig hjertefeil
· Små barn med risiko for å utvikle CP
Pågående prosjekter / tjenestestøtte
· Small Step, Tidligintervensjonsprogram for babyer med høy risiko for CP
Undervisning
· Underviser i master Psykisk helse, NTNU
· Underviser medisinstudenter, NTNU
· Psykisk helse svangerskap og barseltid, som del av "TIdlig inn"
Verv
Er medlem av Norsk Psykologforening (NPF) og Nordisk Forening for Spedbarns Utvikling – Nordic Association for Infant Mental Health (NFSU).
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Viser et utvalg av aktivitet. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2019) Screen time and the development of emotion understanding from age 4 to age 8: A community study. British Journal of Developmental Psychology. vol. 37 (3).
- (2016) Young Brazilian Children’s Emotion Understanding: A Comparison within and across Cultures. Journal of Educational and Developmental Psychology. vol. 6 (2).
- (2016) Predictors of change in depressive symptoms from preschool to first grade. Development and Psychopathology. vol. 28 (4).
- (2015) What enhances the development of emotion understanding in young children? A longitudinal study of interpersonal predictors. British Journal of Developmental Psychology. vol. 33 (3).
- (2014) What do parents know about their children's comprehension of emotions? Accuracy of parental estimates in a community sample of pre-schoolers. Child: Care, Health and Development. vol. 40 (3).
- (2013) Young Brazilian and Norwegian children’s concepts of strategies and goals for emotion regulation. Journal of Early Childhood Research. vol. 11 (1).