Emne - Sped- og småbarns psykiske helse - IPH6227
Sped- og småbarns psykiske helse
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet skal gi inngående kunnskap i viktige faktorer for utvikling av psykisk helse hos sped- og småbarn på individ-, relasjonelt- og systemnivå, sett i et transaksjonsperspektiv. Den diagnostiske klassifiseringen av psykisk helse og utviklingsforstyrrelser i sped- og småbarnsalderen (DC:0-5) vil være en overordnet modell for undervisningen, med særlig henblikk på forståelse av kartlegging og mulige tiltak overfor denne aldersgruppen. Det vil bli gitt undervisning i forhold knyttet til sped- og småbarn og deres nærmeste relasjoner med tema som:
- Psykisk helse i svangerskapet
- Somatisk sykdom
- Sanse-motoriske vansker
- Tilknytning, samspill og omsorg
- Barn eksponert for rus, neglisjering og mishandling
- Kulturelle forhold
- Barnehagen som beskyttende faktor
Merk at studenter ved master i psykisk helse (MPHLS) og som ønsker å ta emnet ikke skal søke via NTNU VIDERE. Ta kontakt med studieveileder for oppmelding til MDV6227 som er likt IPH6227.
Læringsutbytte
Læringsutbytte:
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter fullført og bestått IPH6227 skal studenten kunne:
- ha avansert kunnskap om hvordan relasjoner tidlig i livet kan virke inn på utvikling og psykisk helse, og om tilknytningens relevans for sosio-emosjonell utvikling
- ha inngående kunnskap om hvordan ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer kan påvirke sped- og småbarnets utvikling
- ha inngående kunnskap om sped- og småbarnet i familien og andre kontekster
- anvende kunnskapen til å analysere faglige problemstillinger relatert til sped- og småbarns utvikling, og ha oversikt over hvilke tiltak og intervensjoner som egner seg best på ulike tjenestenivå
Ferdigheter
Etter fullført og bestått IPH6227 skal kandidaten kunne:
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å identifisere ulike risiko- og beskyttelsesfaktorer i barnets omsorgssituasjon
- bruke kunnskapen til å vurdere behov for tiltak i eller utenfor familien
- analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning (kasus)
Generell kompetanse
Etter fullført og bestått IPH6227 skal kandidaten kunne:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter om sped- og småbarns psykiske helse i sin yrkeshverdag og kjenne til fagområdets sentrale teorier og fagterminologi
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid og godkjent emneoppgave.
Emnet er samlingsbasert.
Det er 30 studieplasser på emnet, studenter på master i psykisk helse vil bli prioritert. Ved mindre enn 15 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- 80% obligatorisk oppmøte
- Godkjent emneoppgave
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å kunne fremstille seg til eksamen. Ved manglende godkjent obligatorisk aktivitet, kan emneansvarlig etter individuell vurdering gi et arbeidskrav som kan kompensere for manglende obligatorisk aktivitet. Obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori 2 - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVU2H100)
Anbefalte forkunnskaper
- Det anbefales at kandidaten har erfaring med/kunnskap om normalutvikling og skjevutvikling hos barn og unge.
- Det anbefales at kandidaten samtidig arbeider med sped- og småbarn, da det vil gi bedre utbytte av emnet.
.
Forkunnskapskrav
Relevant utdanning på minimum bachelornivå og relevant yrkespraksis tilsvarende minst to år i 100 % stilling etter fullført bachelor.
Kursmateriell
Litteratur oppgis ved studiestart på læringsplattformen Blackboard.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
MDV6227 | 7,5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Helsevitenskap