Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Odin Fauskevåg

Odin Fauskevåg

Førsteamanuensis
Institutt for pedagogikk og livslang læring

odin.fauskevag@ntnu.no
73591964 Paviljong A, 211, Dragvoll, Loholt allé 85, Paviljong B
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Eg nærmar meg pedagogiske problemstillingar frå eit filosofisk ståstad der danning, anerkjenning, sensibilitet og normativitet er sentrale omgrep. Utgangspunktet mitt er mellom anna Hegel, Kant, Arendt, Skjervheim og nyare lesingar av dei. Med utgangspunkt i desse perspektiva forsøker eg å belyse pedagogiske omgrep og fenomen som kompetanse, digital teknologi, demokrati, subjektivitet og danning.  

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Fauskevåg, Odin. (2023) Det eksistensielle i klasserommet. Bedre Skole.
    Faglig artikkel

2022

  • Fauskevåg, Odin. (2022) Er dagens læreplan god nok?. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Skjermtid er eit eksistensielt spørsmål. Morgenbladet.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Vil læreplanen bidra til danning av elevane?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 8.
    Vitenskapelig artikkel

2021

  • Fauskevåg, Odin. (2021) Danning må ha mennesket som mål. Morgenbladet.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2021) Har psykologien fasiten om gaming?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2021) Kva er teknikken si pedagogiske grense?. Grunnspørsmål i pedagogikken.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Fauskevåg, Odin. (2020) Dugnad, danning og kompetanse i skolen. Dag og Tid.
    Leserinnlegg

2019

  • Fauskevåg, Odin. (2019) Gaming og meining. VG : Verdens gang.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2019) Å leve eit djupt liv - subjektiv sjølvinnsikt og kompetanse. Selvinnsikt og profesjonalitet.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Fauskevåg, Odin. (2018) Bidreg digital teknologi til danning?. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Politikk eller provokasjon?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Utan mobil trur eg elevane vil vere meir tilstades, for kvarandre og i undervisninga. Adresseavisen.
    Leserinnlegg
  • Firing, Kristian; Fauskevåg, Odin. (2018) Human Interaction: A Mood-Based Perspective. Interaction: ‘Samhandling’ Under Risk: A Step Ahead of the Unforeseen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Firing, Kristian; Skarsvåg, Kåre Inge; Fauskevåg, Odin. (2018) Theatre in Military Education: Play and Reality. Arts-Based Methods and Organizational Learning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2017

  • Nilssen, Vivi Lisbeth; Enge, Ole; Fauskevåg, Odin; Fjørtoft, Henning; Haugan, Jan Arvid; Klemp, Torunn; Sjølie, Ela; Tønseth, Christin; Guldal, Tale Margrethe; Postholm, May Britt. (2017) Forskningsdeltakeres stemmer fra barnehage til lærerutdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. volum 11 (2).
    Leder

2016

  • Fauskevåg, Odin. (2016) Lesing som anerkjennelse – den manglende dimensjonen i PISAs begrep om leseferdighet. Studier i Pædagogisk Filosofi. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2016) Nasjonale prøver i lesing – eit godt mål på leseferdigheit?. FoU i praksis. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Fauskevåg, Odin. (2014) Ansvar for eiga læring. Dag og Tid.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2014) Skjervheim i dag. Bedre Skole.
    Faglig artikkel

2013

  • Fauskevåg, Odin. (2013) Grunnproblem i Skjervheims pedagogiske filosofi. Pedagogikk under livets tre.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Kant - Fridom gjennom fornuft. Danningens filosofihistorie.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Testregimet trugar danning. Klassekampen.
    Leserinnlegg

2012

  • Fauskevåg, Odin. (2012) Danning og ånd. Ei utarbeiding av omgrepet danning frå Hegels filosofi. 2012. ISBN 978-82-471-3910-3.
    Doktorgradsavhandling
  • Fauskevåg, Odin. (2012) Miljø og moral. Dagbladet.
    Leserinnlegg

2009

  • Fauskevåg, Odin. (2009) Når grunnfjellet vaklar : Danning og dialog i "Filosofiske undersøkingar". Verden satt ut av spill : postmoderne pedagogiske perspektiver.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2006

  • Fauskevåg, Odin. (2006) Det paradoksale i gode handlinger. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora.
    Populærvitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Fauskevåg, Odin. (2023) Det eksistensielle i klasserommet. Bedre Skole.
    Faglig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Er dagens læreplan god nok?. Adresseavisen.
    Kronikk
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Skjermtid er eit eksistensielt spørsmål. Morgenbladet.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2022) Vil læreplanen bidra til danning av elevane?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 8.
    Vitenskapelig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2021) Danning må ha mennesket som mål. Morgenbladet.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2021) Har psykologien fasiten om gaming?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2020) Dugnad, danning og kompetanse i skolen. Dag og Tid.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2019) Gaming og meining. VG : Verdens gang.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Politikk eller provokasjon?. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Utan mobil trur eg elevane vil vere meir tilstades, for kvarandre og i undervisninga. Adresseavisen.
    Leserinnlegg
  • Nilssen, Vivi Lisbeth; Enge, Ole; Fauskevåg, Odin; Fjørtoft, Henning; Haugan, Jan Arvid; Klemp, Torunn; Sjølie, Ela; Tønseth, Christin; Guldal, Tale Margrethe; Postholm, May Britt. (2017) Forskningsdeltakeres stemmer fra barnehage til lærerutdanning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. volum 11 (2).
    Leder
  • Fauskevåg, Odin. (2016) Lesing som anerkjennelse – den manglende dimensjonen i PISAs begrep om leseferdighet. Studier i Pædagogisk Filosofi. volum 5 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2016) Nasjonale prøver i lesing – eit godt mål på leseferdigheit?. FoU i praksis. volum 10 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2014) Ansvar for eiga læring. Dag og Tid.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2014) Skjervheim i dag. Bedre Skole.
    Faglig artikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Testregimet trugar danning. Klassekampen.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2012) Miljø og moral. Dagbladet.
    Leserinnlegg
  • Fauskevåg, Odin. (2006) Det paradoksale i gode handlinger. REPLIKK – Tidsskrift for samfunnsvitskap og humaniora.
    Populærvitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Fauskevåg, Odin. (2021) Kva er teknikken si pedagogiske grense?. Grunnspørsmål i pedagogikken.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2019) Å leve eit djupt liv - subjektiv sjølvinnsikt og kompetanse. Selvinnsikt og profesjonalitet.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2018) Bidreg digital teknologi til danning?. Mediepedagogikk og mediekompetanse. Danning og læring i en ny mediekultur.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Firing, Kristian; Fauskevåg, Odin. (2018) Human Interaction: A Mood-Based Perspective. Interaction: ‘Samhandling’ Under Risk: A Step Ahead of the Unforeseen.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Firing, Kristian; Skarsvåg, Kåre Inge; Fauskevåg, Odin. (2018) Theatre in Military Education: Play and Reality. Arts-Based Methods and Organizational Learning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Grunnproblem i Skjervheims pedagogiske filosofi. Pedagogikk under livets tre.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2013) Kant - Fridom gjennom fornuft. Danningens filosofihistorie.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Fauskevåg, Odin. (2009) Når grunnfjellet vaklar : Danning og dialog i "Filosofiske undersøkingar". Verden satt ut av spill : postmoderne pedagogiske perspektiver.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Fauskevåg, Odin. (2012) Danning og ånd. Ei utarbeiding av omgrepet danning frå Hegels filosofi. 2012. ISBN 978-82-471-3910-3.
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • PED3616 - Mediedanning og mediepedagogikk
  • PED2900 - Bacheloroppgave i pedagogikk
  • PED3614 - Pedagogisk grunnlagstenkning
  • PED1005 - Innføring i vitenskapsteori og forskningsmetode
  • PED1001 - Pedagogisk filosofi og idéhistorie
  • PED3010 - Vitenskapsteori og forskningsmetode

Formidling

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2019) Education In An Era Of Risk: Bildung Or Competence?. ECER 2019 ; 2019-09-03 - 2019-09-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2019) Eit grunproblem med Skjervheims pedagogiske filosofi. Hareidsymposiet 2019 . Atle Måseide; 2019-05-06 - 2019-05-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2019) Mobile phones in school – digital Bildung and the world as a normative space. NERA 2019 ; 2019-03-06 - 2019-03-08.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2019) The difference between competence and Bildung - knowledge as unity with the world. NERA 2019 ; 2019-03-06 - 2019-03-08.

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2018) Følelsar og pedagogikk i romantikken og dagens læreplan. Den sjuende nordiske utdanningshistoriske konferansen . Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL), NTNU; Trondheim. 2018-09-19 - 2018-09-20.
  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2018) Opponent (andre) på L.P.S Torjussens ph.d. avhanding "Foreningen av visdom og veltalenhet - utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault". Opposisjon på disputas . Universitetet i Bergen; UiB. 2018-06-14 - 2018-06-14.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2017) Putting yourself at risk – Bildung and social media. NERA 2017 ; 2017-03-23 - 2017-03-25.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2015) Reading as Recognition - A Missing Moral dimension in Measuring Reading Literacy in Test Programs like PISA. ECER 2015 ; 2015-09-08 - 2015-09-11.

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2014) Educating the moral dimension of climate change. NERA 42nd Congress . Nordic Educatioal Reasearch Association; Lillehammer. 2014-03-05 - 2014-03-07.

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2012) Folk, elite og fellesskap: pedagogiske temaer innen G. W. F. Hegel sin dannelsestenkning. Prøveforelesing ; 2012-11-23.

2011

  • Faglig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2011) Danning og vondskap. Fagdag Pedagogisk institutt 2011 ; 2011-10-26.

2009

  • Faglig foredrag
    Fauskevåg, Odin. (2009) Kjærleik som filosofisk problem. Fagdag Pedagogisk institutt 2010 ; 2009-10-23.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn