Nassira Essahli Vik
Om
Nassira Essahli Vik jobber som førsteamanuensis ved NTNU, institutt for pedagogikk og livslang læring. Hun har doktorgrad i pedagogikk med avhandlingen: «Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen. Et hinder eller til hjelp for sosial inkludering». Essahli Vik sine forskningsinteresser omfatter blant annet: språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen, foreldresamarbeid, mangfold og inkluderings-/ekskluderingsmekanismer i samhandling i barnehage. Essahli Vik har tidligere undervist i ulike emner innen barnehagelærerutdanningen både på bachelor og master- nivå.
Hun er studieprogramleder i Erfaringsbasert master i Rådgivning for barn og ungdom. Hun har emneansvar i Sosialpedagogikk i en flerkulturell skole (PED6036). Hun har også erfaringer med veiledning av både bachelor og masterstudenter.
Publikasjoner
2022
-
Bjerklund, Monica;
Vik, Nassira Essahli.
(2022)
Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
Universitetsforlaget. 2022. ISBN 9788215051857.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Bjerklund, Monica;
Vik, Nassira Essahli;
Haugen, Gry Mette Dalseng.
(2022)
Introduksjon - familiemangfold.
Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Essahli Vik, Nassira.
(2022)
Familieformer og foreldresamarbeid i et mangfoldsperspektiv.
Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2021
-
Vik, Nassira Essahli.
(2021)
Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. 2021. ISBN 9788232651542. Doktoravhandlinger ved NTNU.
Doktorgradsavhandling
2020
-
Vik, Nassira Essahli.
(2020)
Samspill og dialog i språkkartlegging av flerspråklige barn.
Kartlegging av barns språk i tidlig alder.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Essahli Vik, Nassira.
(2019)
Den føyelige pedagogen – kartlegging som disiplinering av pedagogisk praksis.
Nordisk Barnehageforskning.
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Vik, Nassira Essahli.
(2018)
Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
volum 2.
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Vik, Nassira Essahli.
(2017)
Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss? :.
Nordisk Barnehageforskning.
volum 14 (10).
Vitenskapelig artikkel
2013
-
Essahli Vik, Nassira.
(2013)
Språkkartlegging av flerspråklige barn - mål, middel, eller bare middels viktig?.
Barnehagefolk.
Populærvitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Essahli Vik, Nassira.
(2019)
Den føyelige pedagogen – kartlegging som disiplinering av pedagogisk praksis.
Nordisk Barnehageforskning.
Vitenskapelig artikkel
-
Vik, Nassira Essahli.
(2018)
Språkkartlegging av flerspråklige barn – ekskludering i praksis?.
Barn – forskning om barn og barndom i Norden.
volum 2.
Vitenskapelig artikkel
-
Vik, Nassira Essahli.
(2017)
Språkkartlegging av flerspråklige barn i barnehagen - fra kontrovers til kompromiss? :.
Nordisk Barnehageforskning.
volum 14 (10).
Vitenskapelig artikkel
-
Essahli Vik, Nassira.
(2013)
Språkkartlegging av flerspråklige barn - mål, middel, eller bare middels viktig?.
Barnehagefolk.
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Bjerklund, Monica;
Vik, Nassira Essahli.
(2022)
Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
Universitetsforlaget. 2022. ISBN 9788215051857.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Del av bok/rapport
-
Bjerklund, Monica;
Vik, Nassira Essahli;
Haugen, Gry Mette Dalseng.
(2022)
Introduksjon - familiemangfold.
Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Essahli Vik, Nassira.
(2022)
Familieformer og foreldresamarbeid i et mangfoldsperspektiv.
Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Vik, Nassira Essahli.
(2020)
Samspill og dialog i språkkartlegging av flerspråklige barn.
Kartlegging av barns språk i tidlig alder.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Vik, Nassira Essahli.
(2021)
Språkkartlegging og inkludering av flerspråklige barn i barnehagen.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet. 2021. ISBN 9788232651542. Doktoravhandlinger ved NTNU.
Doktorgradsavhandling
Undervisning
Emner
- PED6907 - Masteroppgave i rådgivning for barn og ungdom
- PED6038 - Tverrfaglig samarbeid
- PED6039 - Karriereveiledning
Emne er en del av masterprogrammet MRÅDBU. Emne introduserer en helhetlig forståelse av sosialpedagogikk i en flerkulturell skole. Dette innebærer fordypning i teori og praksis knyttet til skolen som inkluderingsarena. Emnet vektlegger kritisk refleksjon til forholdet mellom samfunnets idealer for skolen, skolens mandat, sosiale relasjoner og pedagogiske praksiser. Emnet vil spesielt vektlegge utvikling av profesjonell kompetanse knyttet til antidiskriminerende og frigjøringspedagogikk i sosialpedagogisk arbeid.
Formidling
2022
-
Faglig foredragEssahli Vik, Nassira. (2022) Barnehagen og skole som arena for mangfold og inkludering. Regional fagsamling inkluderende barnehage/skolemiljø . Statsforvalteren i Nordland; Bodø. 2022-11-02 - 2022-11-02.