course-details-portlet

PED6018 - Sakkyndig vurdering og forvaltning

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Hjemmeeksamen 100/100 3 dager

Faglig innhold

Emnet introduserer studentene for grunnleggende forvaltningsmessige føringer og lovverk sett opp mot tilpasset hjelp og opplæring i barnehagen skolen, samt sammenhenger og grenseoppganger mellom det ordinære og det spesialpedagogiske tilbudet i barnehage og skole. Det settes søkelys på barnehagen og skolen som system, og hvordan barn- og elevers rettigheter kan ivaretas med tanke på blant annet taushetsplikt og barn og foreldres medvirkning. Emnet gir innsikt i ulike roller og oppgaver barnehagen, skolen og PPT har både på individnivå, i spesialundervisningen og i systemarbeid i barnehagen og skolen og samarbeidet mellom disse. Emnet vil videre inneha et kritisk og etisk blikk på sakkyndighetsarbeid i barnehage, skole og PPT. Emnet gir grunnleggende kunnskap om tverrfaglig samarbeid og hvordan ulike profesjoner nærmer seg grenseoppgangene mellom ordinær opplæring, tilpasset opplæring, pedagogisk veiledning og PPTs arbeidsområder.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Studentene har kunnskap om PPT’s rolle og funksjon, samt rådgivningsarbeid i barnehage og skole
  • Studentene har kunnskap om relevant lovverk, tauhetspliktreguleringer og forvaltningspraksis knyttet til både det ordinære og det spesialpedagogiske arbeidet i barnehage og skole
  • Studentene har kunnskap om sammenhenger mellom barnehagen og skolens forvaltningsområde og PPT’s veilednings- og sakkyndighetsarbeid.

Ferdigheter

  • Studentene har høy grad av profesjonsidentitet og profesjonsetikk
  • Studentene har analytiske ferdigheter og handlingskompetanse i forhold til PPT’s profesjonsutøvelse knyttet til sakkyndighetsarbeid
  • Studentene kan anvende/ha innsikt i kunnskap om sakkyndighet, lovverk og forvaltningspraksis knyttet til spesialundervisning og sammenhengen mellom det ordinære tilbudet og det spesialpedagogiske tilbudet.

Generell kompetanse

  • Studentene kan bidra til at barnehagen og skolen innehar relevant og høyt kvalifisert bistand til å videreutvikle og opprettholde tilpasset utviklings- og læringstilbud i et inkluderende miljø
  • Studentene kan kartlegge, analysere, planlegge og begrunne relevante tiltak sett i lys av ordinær opplæring/utvikling og spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp
  • Studentene kan bidra til kunnskaps- og praksisutvikling utover grunnleggende kunnskap innen relevant lovverk, forvaltning og sakkyndighetsarbeid.
  • Studentene har økt kjennskap til PPT og utøvelsen av PP-tjenestens kjerneoppgaver på individ og systemnivå.

Læringsformer og aktiviteter

Kurset består av 3 samlinger. Det vil være en blanding av forelesninger, studentaktiviteter og veiledning.

Studentene skal enten levere et utkast til sakkyndig vurdering med utgangspunkt i egen praksis (dette gjelder studenter med fokus på PPT) eller en case fra egen praksis med fokus på samarbeid i sakkyndighetsarbeid (dette gjelder de øvrige studentene). Arbeidskravene relaters til innhold på samlingene og pensumlitteratur. Arbeidskravene (Sakkyndig vurderingen/eller casen) skal leveres i forkant av hver samling.

Arbeidskravene skal det jobbes med underveis i studiet med utgangspunkt i ulike fokusområder. Det vil bli gitt tilbakemelding og veiledning under samlingene og på Blackboard mellom samlingene.

Obligatoriske aktiviteter

  • Sakkyndig tilråding / case del 1
  • Sakkyndig tilråding / case del 2
  • Sakkyndig tilråding / case del 3
  • 80% deltakelse på forelesning

Mer om vurdering

Krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:

Samtlige arbeidskrav må være bestått

Oppmøte/deltatt på minst 80% av samlingene

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)

Forkunnskapskrav

Forkunnskapskrav/opptakskrav:

Opptakskravene er som følger:

  • bachelor med fordypning i pedagogikk eller
  • gjennomført de tre første årene av allmennlærerstudiet/førskolelærerutdanninga eller
  • bachelor med 2-årig allmennlærer-/barnehagelærerutdanning eller
  • bachelor og 1-årig praktisk-pedagogisk utdanning eller
  • 3-årig faglærerutdanning eller
  • bachelor med fordypning i psykologi eller
  • tilsvarende utdanning (f.eks sosionom, vernepleier eller barnevernutdanning).

Kursmateriell

Bøker

Bjerklund, M. Groven, B. og Åmot, I. (2019) PPTs system rettede arbeid i barnehagen. Oslo: Universitetsforlaget Kap 3, Kap 4 og Kap 8.

Egeberg,E. (2016) Minoritetsspråk og flerspråklighet. En handbok i utredning og vurdering. Oslo: Cappelen Damm Akademiske. Kap 1-12

Høstmælingen, N., Kjørholt, E.S. og Sandberg, E. (2020) Barnekonvensjonen. Barns rettigheter i Norge (4.utgave) Oslo: Universitetsforlaget. Kap 5 s. 195-130.

Nordahl, T og Overland, T (2015): Tilpasset opplæring og individuelle opplæringsplaner Oslo: Gyldendal Akademiske 2. opplag

Lingås, Lars Gunnar (2019) Etikk for pedagoger Oslo: Gyldendal Norske forlag. 3. utgave

Digitalt kompendium

Befring,B. (2012) Forebygging blant barn og unge i et psykososialt perspektiv. I E. Befring og R. Tangen, (2012) Spesialpedagogikk Oslo: Cappelen/Damm forlag.

Bull Holmberg,J og Nilsen,S (2011) Lærerrollen og kvaliteten på arbeidet med tilpasset opplæring og spesialundervisning. Spesialpedagogikk nr 1/2011

Hannås, B.M. (2018) Hvordan sikre kvalitet i spesialundervisningen? En empirisk undersøkelse av Pedagogisk psykologisk tjenestes sakkyndige vurdering Psykologi i Kommunen 2/18

Jenssen,E (2011) "Jeg føler jeg har veldig lite ordinær undervisning i den klassen" Spesialpedagogikk 7/2011

Reindal,S.M (2012). Spesialpedagogikk: Etiske problemstillinger og teorier. I E. Befring og R. Tangen, (2012) Spesialpedagogikk Oslo:Cappelen/Damm forlag

Samuelsen, A.S. og Bargel, H. (2018) Individet i et systemperspektiv Psykologi i kommunen 2/18

Tangen, R (2012), Retten til utdanning for alle. I E. Befring og R. Tangen, (2012) Spesialpedagogikk Oslo:Cappelen/Damm forlag

Thygesen, R, Briseid, L.G, Cameron, D.L & Bobo, V:K (2011): Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole? Norsk Pedagogisk tidsskrift 2/211

Lovdata og veiledere

Læreplanverket for kunnskapsløftet, (På U-dir sine hjemmesider under Tidlig innsats). http://www.udir.no/lareplaner/

Opplæringsloven. (2012). Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (Opplæringsloven). http://www.lovdata.no

Forskrift til opplæringsloven https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724

Barnehageloven, LOV-2005-06-17-64 (2005). http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-064.html

Rammeplan for barnehagen (2017)http://www. udir.no/rammeplan

Veilederne http://www.udir.no/Regelverk/tidlig-innsats/ :1) Om spesialpedagogisk hjelp 2) Spesialundervisning for grunnopplæringen 3) Spesialundervisning for voksne

Forvaltningsloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10

Friskoleloven https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-84

Forskrift til friskoleloven https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-07-14-932

Kunnskapsløftet 2020

Ny opplæringslov https://www.regjeringen.no/contentassets/3a08b44df1e347619e32db47d13ac0cd/no/pdfs/nou201920190023000dddpdfs.pdf

Ny læreplan

Overordnet del https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/?lang=nob

Fagfornyelsen https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/

Kompetansepakker for innføring av nytt læreverk https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagfornyelsen/kompetansepakke-for-innforing-av-nytt-lareplanverk/

Meld. St. 6 (2019 -2020) Tett på - tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO https://www.regjeringen.no/contentassets/3dacd48f7c94401ebefc91549a5d08cd/no/pdfs/stm201920200006000dddpdfs.pdf

Barneombudets fagrapport (2027) Uten mål og mening. Elever med spesialundervisning i grunnskolen https://barneombudet.no/for-voksne/vare-publikasjoner/uten-mal-og-mening/

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
PSY6022 15.0 HØST 2012
Flere sider om emnet
Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Pedagogikk
Kontaktinformasjon

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Hjemme-eksamen 100/100

Utlevering
06.05.2024

Innlevering
08.05.2024


09:00


14:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU