Emne - Sakkyndig vurdering og forvaltning - PED6018
Sakkyndig vurdering og forvaltning
Velg studieårVurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet introduserer studentene for grunnleggende forvaltningsmessige føringer og lovverk sett opp mot tilpasset hjelp og opplæring i barnehagen og skolen, samt sammenhenger og grenseoppganger mellom det ordinære og det spesialpedagogiske tilbudet i barnehage og skole. Det settes søkelys på barnehagen og skolen som system, og hvordan barn- og elevers rettigheter kan ivaretas med tanke på blant annet taushetsplikt og barnets og foreldres medvirkning, i barnets og elevens utvikling og opplæringssituasjon.
Emnet omhandler videre tverrfaglig samarbeid mellom barnehagen, skolen og PPT. Emnet gir større innsikt i de ulike roller og oppgaver disse institusjonene har både på individnivå, i spesialundervisningen og i systemarbeid i barnehagen og skolen. Samt å utvikle et kritisk og etisk blikk på sakkyndighetsarbeid.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studentene har kunnskap om PPT’s rolle og funksjon, samt rådgivningsarbeid i barnehage og skole
- Studentene har kunnskap om relevante lovverk, tauhetspliktreguleringer og forvaltningspraksis knyttet til både det ordinære og det spesialpedagogiske arbeidet
- Studentene har kunnskap om sammenhenger mellom barnehagen og skolens forvaltningsområde og PPT’s veilednings- og sakkyndighetsarbeid.
Ferdigheter
- Studentene har høy grad av profesjonsidentitet og profesjonsetikk
- Studentene har analytiske ferdigheter og handlingskompetanse i forhold til PPT’s profesjonsutøvelse knyttet til sakkyndighetsarbeid.
- Studentene kan anvende kunnskap om sakkyndighet, lovverk og forvaltningspraksis knyttet til spesialpedagogisk hjelp og sammenhengen mellom det ordinære tilbudet og det spesialpedagogiske tilbudet.
Generell kompetanse
- Studentene kan bidra til at barnehagen og skolen innehar og får relevant og høyt kvalifisert bistand til å videreutvikle og opprettholde tilpasset utviklings- og læringstilbud i et inkluderende miljø
- Studentene kan kartlegge, analysere, planlegge og begrunne relevante tiltak sett i lys av ordinær opplæring/utvikling og spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp
- Studentene kan bidra til kunnskaps- og praksisutvikling utover grunnleggende kunnskap innen relevant lovverk, forvaltning og sakkyndighetsarbeid.
- Studentene har økt kjennskap til PPT og utøvelsen av PP-tjenestens kjerneoppgaver.
Læringsformer og aktiviteter
- Samlingsbasert undervisning
- Forelesninger, seminarer og veiledning.
- Arbeidskravet i emnet består i at alle studentene skal, gjennom en prosess i tre faser (gjennom tre samlinger), utarbeide en sakkyndig vurdering med utgangspunkt i en mal. Malen er knyttet opp mot fokusområdene (dokumentet med fokusområde finner dere i BB). Malen blir gjennomgått på første samling og det vil bli gitt veiledning underveis. I tillegg legges det ut informasjon om alle fasene på Blackboard.
- I første samlingen skal studentene komme med sak som skal være utgangspunktet for en sakkyndig vurdering
- I andre samlingen sender studentene inn den samme sakkyndig vurderingen utredningen bearbeidet i forhold til en mal
- i tredje samlingen leverer studentene inn den samme sakkyndig vurdering ytterligere bearbeidet
- Alle delene av arbeidskravet må gjennomføres og godkjennes før studenten får gå opp til eksamen. Prosessen skal vise en utvikling i forståelse av sakkyndighetsarbeidet.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1 - nærmere beskrivelse i emnebeskrivelsen
- Arbeidskrav 2 - nærmere beskrivelse i emnebeskrivelsen
- Arbeidskrav 3 - nærmere beskrivelse i emnebeskrivelsen
- 80% deltakelse på forelesning
Mer om vurdering
Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:
- Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
- Godkjente arbeidskrav
- Avsluttende eksamen: Hjemmeeksamen
Karakterskala A-F
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)
Anbefalte forkunnskaper
- Være i relevant arbeid
- Ha kjennskap til og/eller erfaring med sakkyndighetsarbeid.
Forkunnskapskrav
Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet
2 års relevant arbeidserfaring
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
PSY6022 | 15 sp | Høst 2012 |
Fagområder
- Pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Institutt for pedagogikk og livslang læring