course-details-portlet

PED6018

Sakkyndig vurdering og forvaltning

Velg studieår

Vurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.

Studiepoeng 15
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet introduserer studentene for grunnleggende forvaltningsmessige føringer og lovverk sett opp mot tilpasset hjelp og opplæring i barnehagen og skolen, samt sammenhenger og grenseoppganger mellom det ordinære og det spesialpedagogiske tilbudet i barnehage og skole. Det settes søkelys på barnehagen og skolen som system, og hvordan barn- og elevers rettigheter kan ivaretas med tanke på blant annet taushetsplikt og barnets og foreldres medvirkning, i barnets og elevens utvikling og opplæringssituasjon.

Emnet omhandler videre tverrfaglig samarbeid mellom barnehagen, skolen og PPT. Emnet gir større innsikt i de ulike roller og oppgaver disse institusjonene har både på individnivå, i spesialundervisningen og i systemarbeid i barnehagen og skolen. Samt å utvikle et kritisk og etisk blikk på sakkyndighetsarbeid.

Læringsutbytte

Kunnskaper

  • Studentene har kunnskap om PPT’s rolle og funksjon, samt rådgivningsarbeid i barnehage og skole
  • Studentene har kunnskap om relevante lovverk, tauhetspliktreguleringer og forvaltningspraksis knyttet til både det ordinære og det spesialpedagogiske arbeidet
  • Studentene har kunnskap om sammenhenger mellom barnehagen og skolens forvaltningsområde og PPT’s veilednings- og sakkyndighetsarbeid.

Ferdigheter

  • Studentene har høy grad av profesjonsidentitet og profesjonsetikk
  • Studentene har analytiske ferdigheter og handlingskompetanse i forhold til PPT’s profesjonsutøvelse knyttet til sakkyndighetsarbeid.
  • Studentene kan anvende kunnskap om sakkyndighet, lovverk og forvaltningspraksis knyttet til spesialpedagogisk hjelp og sammenhengen mellom det ordinære tilbudet og det spesialpedagogiske tilbudet.

Generell kompetanse

  • Studentene kan bidra til at barnehagen og skolen innehar og får relevant og høyt kvalifisert bistand til å videreutvikle og opprettholde tilpasset utviklings- og læringstilbud i et inkluderende miljø
  • Studentene kan kartlegge, analysere, planlegge og begrunne relevante tiltak sett i lys av ordinær opplæring/utvikling og spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp
  • Studentene kan bidra til kunnskaps- og praksisutvikling utover grunnleggende kunnskap innen relevant lovverk, forvaltning og sakkyndighetsarbeid.
  • Studentene har økt kjennskap til PPT og utøvelsen av PP-tjenestens kjerneoppgaver.

Læringsformer og aktiviteter

  • Samlingsbasert undervisning
  • Forelesninger, seminarer og veiledning.
  • Arbeidskravet i emnet består i at alle studentene skal, gjennom en prosess i tre faser (gjennom tre samlinger), utarbeide en sakkyndig vurdering med utgangspunkt i en mal. Malen er knyttet opp mot fokusområdene (dokumentet med fokusområde finner dere i BB). Malen blir gjennomgått på første samling og det vil bli gitt veiledning underveis. I tillegg legges det ut informasjon om alle fasene på Blackboard.
  1. I første samlingen skal studentene komme med sak som skal være utgangspunktet for en sakkyndig vurdering
  2. I andre samlingen sender studentene inn den samme sakkyndig vurderingen utredningen bearbeidet i forhold til en mal
  3. i tredje samlingen leverer studentene inn den samme sakkyndig vurdering ytterligere bearbeidet
  • Alle delene av arbeidskravet må gjennomføres og godkjennes før studenten får gå opp til eksamen. Prosessen skal vise en utvikling i forståelse av sakkyndighetsarbeidet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Arbeidskrav 1 - nærmere beskrivelse i emnebeskrivelsen
  • Arbeidskrav 2 - nærmere beskrivelse i emnebeskrivelsen
  • Arbeidskrav 3 - nærmere beskrivelse i emnebeskrivelsen
  • 80% deltakelse på forelesning

Mer om vurdering

Faglige krav for å bli vurdert og for å avlegge eksamen:

  • Godkjent oppmøte på alle samlinger (min 80%)
  • Godkjente arbeidskrav
  • Avsluttende eksamen: Hjemmeeksamen

Karakterskala A-F

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Rådgivning 2 (KRÅD2)
Rådgivning for barn og ungdom (MRÅDBU)

Forkunnskapskrav

Samme opptakskrav som til fagdelen i programmet

2 års relevant arbeidserfaring

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
PSY6022 15 sp Høst 2012
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Pedagogikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 3 dager Eksamenssystem Inspera Assessment