Martin Veier-Olsen
Om
Om meg:
Jeg er historiker ved fagseksjonen for samfunnsfagene, Institutt for lærerutdanning (ILU).
Siden høsten 2019 har jeg vært stipendiat tilknyttet samfunnsfagseksjonen og literacy-miljøet. Mitt doktorgradsprosjekt går ut på å studere hvordan konstruksjon av tidslinjer kan utvikle og visualisere tidsforståelse og historisk literacy gjennom multimodale uttrykk. Les mer om prosjektet mitt nedenfor.
Stipendet mitt går over fire år, der 25 % består av undervisning og veiledning.
Som faghistoriker er jeg spesielt interessert i lokalhistorie, eldre politisk historie og kulturhistorie - med vekt på Skandinavia og omegn. Masteroppgaven min handlet om kulturmøtene som oppstod da danske øvrighetspersoner møtte nordmenn og norske forhold i tiåra etter sjølstendighetstapet i 1537. Oppgaven vant HIFOs Fritt Ord-stipend i 2018.
I tillegg arbeider jeg med tidsforståelse i historie og menneskets temporale erfaringer.
Jeg er medlem av forskergruppene MIDDAK, HIPOLS og Forskningsgruppe for skole- og utdanningshistorie.
Kort om mitt ph.d.-prosjekt:
Linjer og tverrsnitt i historisk tid: elevers uttrykk av historisk literacy gjennom tidslinjer
Tidslinjer er utbredt i historiedelen av skolens samfunnsfag, og nevnes eksplisitt i læreplanen for grunnskolens samfunnsfag i både LK06, 2013-revisjonen og i LK20. Mange av læremidlenes tidslinjer er imidlertid enkle faktaorienterte tidslinjer med vekt på tidfesting av enkelthendelser. En sentral hypotese i prosjektet er at tidslinjas multimodale egenskaper er godt egnet til å visualisere sammensatte historiedidaktiske begreper. Eksempler på dette kan være tid/temporalitet, brudd/kontinuitet, kildetilfang og historisk signifikans. Mange tidslinjer er umiddelbare, i motsetning til sekvensielt verbalspråk. Slik kan tidslinja også synkronisere flere ulike temporaliteter i ett og samme uttrykk.
Forskningen på tidslinja som et historiedidaktisk verktøy er fragmentert og underteoretisert. I denne avhandlingen foregår arbeidet i et teoretisk krysningspunkt mellom historiedidaktikk, temporalfilosofi, literacy og sosialsemiotikk, der sistnevnte bidrar med analysemetodiske begreper til tolkning av multimodale uttrykk for historisk literacy.
Prosjektets siktemål er å:
- teoretisere tidslinja som historiedidaktisk verktøy
- undersøke hvordan elever kan benytte tidslinjas multimodale egenskaper for å demonstrere historiske prosedurale kunnskaper og ferdigheter
- utvikle et didaktisk design for tidslinjekonstruksjon
Avhandlingen skrives som en monografi, og benytter en designbasert forskningstilnærming. Med utgangspunkt i historiedidaktisk faglitteratur og 17 lærebokverk etter L97 utvikler jeg et sett med typologier med formål om å teoretisere tidslinja didaktisk. Deretter undersøker jeg hvordan elever på ungdomstrinnet kan uttrykke historisk literacy ved å konstruere tidslinjer som multimodale representasjoner for et historisk tema. Én runde med datainnsamling (observasjoner, intervjuer og tidslinjer) gir datamateriale til utviklingen av et didaktisk design. Dette designet blir forsøkt implementert gjennom en intervensjon, som genererer et nytt runde med datamateriale. Til slutt blir designet evaluert og revidert på bakgrunn av det samlete datamaterialet.
Hovedveileder: Professor Jakob Maliks (NTNU)
Medveileder: Professor Anne M. Løvland (UiA)
Mine verv:
- Første vara for midlertidig vitenskapelig ansatte i Instituttstyret ved Institutt for lærerutdanning 2021-2023
- Varastyremedlem i Nasjonalt nettverk for samfunnsfagene 2021-d.d.
- Styremedlem i HIFO Trøndelag 2022-2023
Publikasjoner
2019
-
Veier-Olsen, Martin.
(2019)
«Tesligeste skall ieg och lyde en stor nød
mett tisze bergmend y winther». Telemarksopprøret 1540 – et unngåelig opprør.
Heimen - Lokal og regional historie
Vitenskapelig artikkel
2017
-
Opsahl, Erik;
Veier-Olsen, Martin.
(2017)
"...dett land er icke som andre landt Danmarck eller Tysland". Kulturmøter: dansk øvrighet - nordmenn og norske forhold, ca. 1537-1570.
NTNU, Institutt for historiske studier
Mastergradsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Veier-Olsen, Martin.
(2019)
«Tesligeste skall ieg och lyde en stor nød
mett tisze bergmend y winther». Telemarksopprøret 1540 – et unngåelig opprør.
Heimen - Lokal og regional historie
Vitenskapelig artikkel
Rapport
-
Opsahl, Erik;
Veier-Olsen, Martin.
(2017)
"...dett land er icke som andre landt Danmarck eller Tysland". Kulturmøter: dansk øvrighet - nordmenn og norske forhold, ca. 1537-1570.
NTNU, Institutt for historiske studier
Mastergradsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2023
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2023) Historisk literacy gjennom tidslinjer. Fagleg literacy i skule og lærarutdanning Faglig literacy i skole og lærerutdanning: Veien hit og veien videre , Scandic Nidelven, Trondheim 2023-09-14 - 2023-09-15
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2023) Tidslinjeception: Forskningsdesign og forskningsprosess. Seksjon for samfunnsfagene, Institutt for lærerutdanning Faglig forum 2023-10-26 - 2023-10-26
-
Populærvitenskapelig foredragVeier-Olsen, Martin. (2023) Mellom dannelse og vitenskap: Tid og tidslinjer i skolens historiefag. Lysholmbiblioteket/Institutt for lærerutdanning Kunnskapslunsj 2023-10-19 - 2023-10-19
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2023) An (educational) medieval canon? The Middle Ages in the Norwegian primary and lower secondary education since 1997 . MIDDAK: Middelalderdidaktikk Konsolideringsseminar for forskergruppa MIDDAK , Scandic Stiklestad 2023-03-01 - 2023-03-03
2022
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2022) Linjer og utsnitt i Trondheims lærerutdanning. NTNU Lærerutdanningen 100 år – Jubileumskonferanse , Campus Kalvskinnet 2022-10-06 - 2022-10-06
2021
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2021) Tidslinjer i samfunnsfagets læremidler etter L97 - en kartlegging. HIPOLS HIPOLS' forskergruppeseminar , NTNU Kalvskinnet 2021-10-21 - 2021-10-21
2018
-
Faglig foredragVeier-Olsen, Martin. (2018) Fagfornyelsen sett i lys av temporalitet, med vekt på periodisering og tidslinjer. Universitetet i Sørøst-Norge Nasjonal nettverkskonferanse for samfunnsfag , Campus Drammen 2018-11-28 - 2018-11-29