Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Magnus Strøm Kahrs

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Magnus Strøm Kahrs

Førsteamanuensis
Institutt for fysikk
Fakultet for naturvitenskap

magnus.s.kahrs@ntnu.no
73412051 Realfagbygget, D3-174, Gløshaugen
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Doktorgrad i naturvitenskapsdidaktikk, NTNU, 2014

Seksjonsleder for universitetsdidaktikk ved institutt for fysikk (2018 - 2019)

Prosjekt: "Chi: Collective. Individual" ved institutt for fysikk (2018-2020). Prosjektkoordinator

Prodekan profesjonsutdanning ved NV (2019 - 2021).

Verv:

- Lokalt hovedverneombud ved IE-fakultetet (2017-2018)

- Verneombud ved institutt for allmennfag, tidl. HiST (2015-2018)

- Vara lokalt hovedverneombud ved fakultet for teknologi, tidl. HiST (2015-2017)

Kompetanseord

  • Fysikkdidaktikk
  • Høyere utdanning
  • Kvalitative forskningsmetoder
  • Naturfagdidaktikk

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2025

  • Kjelsberg, Ronny; Kahrs, Magnus Strøm. (2025) Usefulness and Bildung: Engaging Students in a Bildung-oriented Engineering Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2024

  • Kjelsberg, Ronny; Thorseth, Trond Morten; Kahrs, Magnus Strøm. (2024) Engaging Engineering Students in STS-topics Utilizing Students Perceived Relevance.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter. (2024) COSTS AND VALUES OF STUDYING PHYSICS: IDENTIFYING PROFILES AMONG FIRST-YEAR UNIVERSITY STUDENTS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Korpås, Guri Sivertsen; Andersen, Trine Højberg; Kahrs, Magnus Strøm; Hansen, Gabrielle; Røren, Kari Anne Flem. (2023) Teaching In Student-Centred Active Learning Spaces: How Relational, Pedagogical, Spatial, And Technological Aspects Intertwine And Affect The Learning Environment.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelsberg, Ronny; Kahrs, Magnus Strøm. (2023) Engaging Students Oriented Towards Usefulness in a Bildung-Oriented Engineering Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Storesund, Henrik; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg. (2023) Studenters forventninger til og erfaringer med programmeringsoppgaver i fysikk. Nordic Journal of STEM Education
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Kahrs, Magnus Strøm; Korpås, Guri Sivertsen. (2022) TEACHERS’ VIEWS ON COLLABORATING IN MULTI-CAMPUS COURSE CLUSTER FOR ENGINEERING STUDENTS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Sindre, Guttorm; Eitungjerde, Sara; Bendiksen, Anders; Braaten, Bjørn Otto; Hansen, Gabrielle; Hartnik, Lukas. (2021) Fremtidens teknologistudier (FTS), grupperapport: D - Pedagogiske virkemidler. NTNU NTNU
    Rapport

2020

  • Kjelsberg, Ronny; Kahrs, Magnus Strøm. (2020) Citizen Engineer - Engineering Student's Motivation Towards an Engineering Career.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rokkones, Klara; Dahlback, Jorunn; Goldmann, Ingrid; Utvær, Britt Karin Støen; Grøm, Audun; Midjo, Arne. (2020) Fremtidens yrkesfaglærerutdanning ved NTNU. Delrapport 1 og 2. NTNU NTNU
    Rapport

2019

  • Korpås, Guri Sivertsen; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg. (2019) Peer learning and concept test, Formative assessment a learning opportunity.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Thorseth, Trond Morten; Kahrs, Magnus Strøm. (2019) On the Illusion of knowledge.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Andersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen; Hansen, Gabrielle; Kahrs, Magnus Strøm. (2018) The interactive whiteboard supports joint focus in collaborative learning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2016

  • Thorseth, Trond Morten; Dille, Karen Birgitte; Stoica, George Adrian; Kahrs, Magnus Strøm. (2016) Interventions On Learning, Stimulated By The Use Of Text-based Student Response System.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Thorseth, Trond Morten; Mellingsæter, Magnus Strøm. (2015) Response Technology Used to Build Self-Regulated Learners.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2014

  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm. (2014) Engineering students' experiences from physics group work in learning labs. Research in Science & Technological Education
    Vitenskapelig artikkel

2012

  • Talmo, Tord Mjøsund; Korpås, Guri Sivertsen; Mellingsæter, Magnus Strøm; Einum, Even. (2012) Experiences with Use of New Digital Learning Environments to Increase Academic and Social Competence.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Storesund, Henrik; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg. (2023) Studenters forventninger til og erfaringer med programmeringsoppgaver i fysikk. Nordic Journal of STEM Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Students’ use of the interactive whiteboard during physics group work. European Journal of Engineering Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm. (2014) Engineering students' experiences from physics group work in learning labs. Research in Science & Technological Education
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Kjelsberg, Ronny; Kahrs, Magnus Strøm. (2025) Usefulness and Bildung: Engaging Students in a Bildung-oriented Engineering Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelsberg, Ronny; Thorseth, Trond Morten; Kahrs, Magnus Strøm. (2024) Engaging Engineering Students in STS-topics Utilizing Students Perceived Relevance.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter. (2024) COSTS AND VALUES OF STUDYING PHYSICS: IDENTIFYING PROFILES AMONG FIRST-YEAR UNIVERSITY STUDENTS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Korpås, Guri Sivertsen; Andersen, Trine Højberg; Kahrs, Magnus Strøm; Hansen, Gabrielle; Røren, Kari Anne Flem. (2023) Teaching In Student-Centred Active Learning Spaces: How Relational, Pedagogical, Spatial, And Technological Aspects Intertwine And Affect The Learning Environment.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelsberg, Ronny; Kahrs, Magnus Strøm. (2023) Engaging Students Oriented Towards Usefulness in a Bildung-Oriented Engineering Education.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kahrs, Magnus Strøm; Korpås, Guri Sivertsen. (2022) TEACHERS’ VIEWS ON COLLABORATING IN MULTI-CAMPUS COURSE CLUSTER FOR ENGINEERING STUDENTS.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Kjelsberg, Ronny; Kahrs, Magnus Strøm. (2020) Citizen Engineer - Engineering Student's Motivation Towards an Engineering Career.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Korpås, Guri Sivertsen; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg. (2019) Peer learning and concept test, Formative assessment a learning opportunity.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Thorseth, Trond Morten; Kahrs, Magnus Strøm. (2019) On the Illusion of knowledge.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Andersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen; Hansen, Gabrielle; Kahrs, Magnus Strøm. (2018) The interactive whiteboard supports joint focus in collaborative learning.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Thorseth, Trond Morten; Dille, Karen Birgitte; Stoica, George Adrian; Kahrs, Magnus Strøm. (2016) Interventions On Learning, Stimulated By The Use Of Text-based Student Response System.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Thorseth, Trond Morten; Mellingsæter, Magnus Strøm. (2015) Response Technology Used to Build Self-Regulated Learners.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2014) Engineering students’ use of the interactive whiteboard during physics group work.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Talmo, Tord Mjøsund; Korpås, Guri Sivertsen; Mellingsæter, Magnus Strøm; Einum, Even. (2012) Experiences with Use of New Digital Learning Environments to Increase Academic and Social Competence.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Sindre, Guttorm; Eitungjerde, Sara; Bendiksen, Anders; Braaten, Bjørn Otto; Hansen, Gabrielle; Hartnik, Lukas. (2021) Fremtidens teknologistudier (FTS), grupperapport: D - Pedagogiske virkemidler. NTNU NTNU
    Rapport
  • Rokkones, Klara; Dahlback, Jorunn; Goldmann, Ingrid; Utvær, Britt Karin Støen; Grøm, Audun; Midjo, Arne. (2020) Fremtidens yrkesfaglærerutdanning ved NTNU. Delrapport 1 og 2. NTNU NTNU
    Rapport

Undervisning

Emner

  • FY1010 - Fysikk grunnkurs
  • FY6014 - Varmelære og klimafysikk
  • FY1001 - Mekanisk fysikk
  • FY1003 - Elektrisitet og magnetisme
  • FY0001 - Brukerkurs i fysikk
  • TFY4163 - Bølgefysikk og fluidmekanikk
  • TFY4195 - Optikk
  • TFY4165 - Termisk fysikk
  • TFY4010 - Fysikk grunnkurs

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Kahrs, Magnus Strøm. (2025) Mestring, verdier og kostnader: Profiler av fysikkstudenter ved skandinaviske universiteter. MNT-konferansen 2025 , Trondheim 2025-05-05 - 2025-05-06

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter. (2024) Costs and values of studying physics: Identifying profiles among first year university students. NFSUN 2024 , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
  • Faglig foredrag
    Korpås, Guri Sivertsen; Andersen, Trine Højberg; Hansen, Gabrielle; Røren, Kari Anne Flem; Kahrs, Magnus Strøm. (2024) Roller i rom for læring, Workshop om undervisningsrom tilrettelagt for studentaktivitet. Nasjonal nettverkskonferanse i universitets- og høgskolepedagogikk , Trondheim 2024-06-05 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Palmås, Karl; Axelsson, Ann-Sofie; Buch, Anders; Kjelsberg, Ronny; Kahrs, Magnus Strøm; Martin, Diana Adela. (2024) Bildung in Engineering Education (Panel). ScAIEM 2024 the 12th Scandinavian Conference in Industrial Engineering and Management , Chalmers University of Technology in Göteborg 2024-12-04 - 2024-12-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelsberg, Ronny; Thorseth, Trond Morten; Kahrs, Magnus Strøm. (2024) Engaging Engineering Students in STS-topics Utilizing Students Perceived Relevance. SEFI 2024 Conference , Lausanne 2024-09-01 - 2024-09-05

2023

  • Faglig foredrag
    Korpås, Guri Sivertsen; Andersen, Trine Højberg; Kahrs, Magnus Strøm; Hansen, Gabrielle; Røren, Kari Anne Flem. (2023) Teaching In Student-Centred Active Learning Spaces: How Relational, Pedagogical, Spatial, And Technological Aspects Intertwine And Affect The Learning Environment. 51st annual conference of the European Society for Enginering Education (SEFI) , Dublin 2023-09-11 - 2023-09-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Storesund, Henrik; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg. (2023) Studenters forventninger til og erfaringer med programmeringsoppgaver i fysikk. MNT konferansen 2023 Utdanning for fremtidens arbeidsliv 2023-03-16 - 2023-03-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Kjelsberg, Ronny; Kahrs, Magnus Strøm. (2023) Engaging Students Oriented towards Usefulness in a Bildung-oriented Engineering Education. CDIO 2023 19th International CDIO Conference , Trondheim 2023-06-26 - 2023-06-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Jakobsen, Anita Nordeng; Hoel, Sunniva; Bjørkhaug, Hilde; Kahrs, Magnus Strøm; Korpås, Guri Sivertsen; Strandhagen, Jan Ola. (2023) How can we strengthen graduates' sustainability competence and mindset?. 19th International CDIO Conference 2023-06-26 - 2023-06-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Korpås, Guri Sivertsen; Røren, Kari Anne Flem; Hansen, Gabrielle; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg. (2023) Learning spaces for student active learning: how to succeed, workshop. DUN Konferencen 2023 , Kolding 2023-05-24 - 2023-05-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Korpås, Guri Sivertsen; Røren, Kari Anne Flem; Hansen, Gabrielle; Andersen, Trine Højberg; Kahrs, Magnus Strøm. (2023) Hva trengs for at rom, undervisning og roller spiller på lag? Undervisningsrom tilrettelagt for studentaktivitet, workshop. Læringsfestivalen , Trondheim 2023-05-08 - 2023-05-09

2022

  • Faglig foredrag
    Kahrs, Magnus Strøm; Korpås, Guri Sivertsen. (2022) TEACHERS’ VIEWS ON COLLABORATING IN MULTI-CAMPUS COURSE CLUSTER FOR ENGINEERING STUDENTS. The 50th Annual SEFI conference , Barcelona 2022-09-19 - 2022-09-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Korpås, Guri Sivertsen; Kahrs, Magnus Strøm. (2022) Fellesemner og multicampusemner, noe mer enn felles avsluttende eksamen?. Læringsfestivalen , Trondheim 2022-05-09 - 2022-05-10

2019

  • Faglig foredrag
    Andersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen; Kahrs, Magnus Strøm; Voaidas, Bogdan. (2019) Film: Hvordan kan teknologi i læringsarealerne øge fokusset i kollaborativ læring? (https://youtu.be/asp5obcyvOs ). DUN konferencen 2019 , Odense 2019-05-28 - 2019-05-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Korpås, Guri Sivertsen; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg. (2019) Peer Learning and Concept Tests in Physics. Formative assessment, a learning opportunity. The 47th SEFI Annual Conference , Budapest 2019-09-16 - 2019-09-19
  • Vitenskapelig foredrag
    Kahrs, Magnus Strøm; Lilledahl, Magnus Borstad. (2019) Et rammeverk for helhetlig utvikling av undervisning. MNT-konferansen 2019 , Tromsø 2019-03-28 - 2019-03-29

2018

  • Faglig foredrag
    Andersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen; Hansen, Gabrielle; Kahrs, Magnus Strøm. (2018) The interactive whiteboard supports joint focus in collaborative learning. 46th SEFI conference , Copenhgen 2018-09-17 - 2018-09-21

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2013) Engineering students' use of the interactive whiteboard during physics group work. ESERA konferansen 2013 , Nicosia, Kypros 2013-09-02 - 2013-09-07
  • Poster
    Mellingsæter, Magnus Strøm. (2013) Engineering students' experiences with Learning Labs - a case study of physics group work. ESERA 2013 , Nicosia 2013-09-02 - 2013-09-07

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Mellingsæter, Magnus Strøm; Bungum, Berit. (2011) Fysikk i ingeniørutdanningen: Hvilken rolle spiller faget?. Nordisk Forskersymposium om undervisning i naturvitenskap , Linköping 2011-06-14 - 2011-06-16

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo