Emne - STS: Digitalisering og samfunnsendring - KULT2201
KULT2201 - STS: Digitalisering og samfunnsendring
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 100/100 | A |
Faglig innhold
Dette emnet utforsker forholdet mellom digital teknologi og samfunnsendring. Emnet tematiserer hvordan digitalisering former viktige aspekt i samfunnet som identitet, relasjoner, fritid, helse, overvåkning, fellesskap og arbeidsliv. Med en særlig interesse for brukerens rolle i teknologisk utvikling har emnet som mål å vise hvordan store teknologiske skift fortoner seg i folks hverdag, og hvordan teknologisk utvikling ikke er forutbestemt eller ensbetydende med framskritt. Emnet fordrer en kritisk tilnærming til vidløftige visjoner om digitaliseringens potensial, og løfter fram nyanserte forståelser av hva digitalisering gjør og ikke gjør i samfunnet.
Emnet har sitt teoretiske utgangspunkt i Teknologi- og vitenskapsstudier som er opptatt av hvordan teknologi og samfunn former hverandre, men det henter også casestudier fra andre felt som internettstudier, spillstudier, robotstudier, helse med mer. I tillegg trekker emnet inn kjønnsforskning for å forstå hvordan digital teknologi kan brukes for å ekskludere sårbare grupper, forsterke ulikheter og bidra til diskriminering - eller omvendt; gi plattformer til ekskluderte grupper, skape inkludering og motvirke urettferdighet.
Emnet består av tre deler. En teoretisk del om kritiske perspektiv som sosiomaterialitet, script og domestisering. En empirisk del som ser på noen utvalgte tematiske fokusområder som f.eks. quantified self, giftige algoritmer, spillbasert læring, selfies, plattformer (tema vil variere fra år til år). Den tredje delen av emnet er arbeid med prosjekt, der studentene (gruppevis eller individuelt) planlegger og gjennomfører et mindre forskningsprosjekt som skal lede fram til semesteroppgave.
Emnet er åpent for alle studenter, og inngår i årsstudiet i STS (studier i kunnskap, teknologi og samfunn) som kan være fag 2/breddefag i de fleste bachelorgrader og kvalifiserer for opptak til PPU (samfunnsfag).
Læringsutbytte
Studenter som består dette emnet, har kunnskap om
- teoriene script og domestisering som brukes i analyse av design og bruk teknologi
- sosiale og kulturelle endringer på utvalgte samfunnsområder som konsekvens av digitalisering
- digital teknologi som kilde til eksklusjon og inklusjon
Studenter som består dette emnet, har ferdigheter i å
- analysere digitaliseringsprosesser på ulike samfunnsområder
- analysere design og bruk av ny teknologi, med vekt på brukernes rolle
- analysere design og bruk av digital teknolog i et kjønnsperspektiv
- planlegge og gjennomføre et mindre utredningsprosjekt om digitalisering og samfunnsendring
Læringsformer og aktiviteter
Undervisning er sentrert rundt arbeid med studentprosjekt som er grunnlag for semesteroppgaven og avsluttende og karaktergivende vurdering i emnet. For å støtte arbeidet med utvikling og gjennomføring av studentprosjekt er emnet lagt opp med 5 arbeidskrav.
Arbeidskravene består både av individuelle og gruppevis innleveringer i ulike format. Den avsluttende semesteroppgaven leveres individuelt. Vurderingsmelding krever godkjent undervisningsmelding samme semester.
Grunnet betydelige, organisatoriske endringer i emnet fra 2020 vil obligatorisk aktivitet fra tidligere semester ikke automatisk gi mulighet til å ta eksamen/levere semesteroppgave, men kan telles som en del av arbeidskravene.
Obligatoriske aktiviteter
- Minimum 5 godkjente arbeidskrav
Mer om vurdering
Vurderingsformen er semesteroppgave. Endelig vurdering forutsetter minimum 5 godkjente arbeidskrav.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Forkunnskapskrav
Ingen
Kursmateriell
Oppgis ved semesterstart.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videregående emner, nivå II
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Teknologi- og vitenskapsstudier
- Kjønnsforskning
- Medievitenskap
- Samfunnsfag
Ansvarlig enhet
Institutt for tverrfaglige kulturstudier
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Oppgave
100/100
A
Utlevering
27.11.2023Innlevering
04.12.2023
09:00
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater -
Vår
ORD
Oppgave
100/100
A
Innlevering
15.05.2024
INSPERA
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"