Julie Leonardsen
Om
Leonardsen er Ph.d – stipendiat tilknyttet fagenhet for yrkesfag, skoleutvikling og skoleledelse. Hun har en sammensatt utdanningsbakgrunn fra yrkesfag, henholdsvis restaurant- og matfag og fra akademia gjennom lektorutdanning med master i språkfag og master i lærerprofesjon og yrkesutøvelse. Leonardsen har undervisningserfaring fra videregående skole. Hun er svært interessert i samarbeid mellom lærere på yrkesfag og fellesfag og hvordan en yrkeskultur med felles forståelse for opplæring og vurdering kan fremme læring hos elever på yrkesfag.
I doktorgradsarbeidet skal hun følge organiseringen og gjennomføringen av SKUV-prosjektet på en ren yrkesfaglig videregående skole. Hun skal undersøke hvordan yrkesfaglærere forstår og praktiserer vurdering for læring og i hvilken grad SKUV påvirker deres vurderingskompetanse.
Publikasjoner
2022
-
Hansen, Kari;
Leonardsen, Julie;
Utgaard, Sissel.
(2022)
Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Faglig kapittel
-
Leonardsen, Julie;
Utvær, Britt Karin Støen;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training.
Educational Assessment.
volum 27 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve;
Leonardsen, Julie;
Hylander, Lene;
Ramlo, Siri Husa;
Hårberg, Jon Sverre;
Engen, Dagrun Astrid Aarø;
Strømmen, Sigrid Elise.
(2022)
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering.
2022. ISBN 978-82-7923-095-3.
Rapport
2021
-
Leonardsen, Julie.
(2021)
One size fits nobody: en casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanseutviklingsarbeid i videregående skole.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
volum 11 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie;
Fjørtoft, Henning.
(2021)
Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
volum 6 (1).
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Leonardsen, Julie;
Utvær, Britt Karin Støen;
Fjørtoft, Henning.
(2022)
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training.
Educational Assessment.
volum 27 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie.
(2021)
One size fits nobody: en casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanseutviklingsarbeid i videregående skole.
Nordic Journal of Vocational Education and Training.
volum 11 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Leonardsen, Julie;
Fjørtoft, Henning.
(2021)
Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations.
Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling.
volum 6 (1).
Vitenskapelig artikkel
Del av bok/rapport
-
Hansen, Kari;
Leonardsen, Julie;
Utgaard, Sissel.
(2022)
Ny som yrkesfaglærer: I spenningsfeltet mellom to verdener.
Å bygge broer: samarbeid på tvers i yrkesfag.
Faglig kapittel
Rapport
-
Smeplass, Eli;
Leraand, Arve;
Leonardsen, Julie;
Hylander, Lene;
Ramlo, Siri Husa;
Hårberg, Jon Sverre;
Engen, Dagrun Astrid Aarø;
Strømmen, Sigrid Elise.
(2022)
Sluttrapport - Yrkesfaglærerutdanning: Kvalitet i veiledning og vurdering.
2022. ISBN 978-82-7923-095-3.
Rapport