course-details-portlet

YR6023 - Vurderingspraksis i yrkesfag 2

Om emnet

Nytt fra studieåret 2023/2024

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Studiet Vurderingspraksis i yrkesfag henvender seg til yrkesfaglærere i videregående skole innen yrkesfag. I tillegg vil studietilbudet også være rettet mot instruktører og faglige ledere i bedrift/virksomhet. Studiet er bygget opp av to 15 studiepoengemner som gjennomføres høst og vår. Målet med studiet er at studenten skal utvikle vurderingspraksis og vurderingskompetanse innenfor sitt fagområde. Utdanningen skal gi økt forståelse for vurdering som læringsfremmende verktøy innen fagområdet, og hvordan utvidet vurderingskompetanse kan bidra til å utvikle skolens og opplæringens vurderingspraksis. I tillegg er det et mål at kunnskaper og ferdigheter om vurdering og utviklingsarbeid skal bli en integrert del av skolens, bedriftens/virksomhetens faglige utviklingsarbeid.

Yrkesfaglærere og ansvarlige for opplæringen trenger solid vurderingskompetanse for å sikre valid og relevant vurdering av elevers og lærlingers yrkesfaglige utvikling. Videre skal yrkesfaglærerne motivere for læring og inkludere elevene/lærlingene i vurderingsarbeidet. En vurderingskompetent lærer arbeider kontinuerlig med å utvikle sin egen vurderingspraksis for å gi elever og lærlinger best mulig læringsutbytte. Det finnes et bredt spekter av metoder og tilnærminger som kan anvendes i vurderingsarbeidet. Det er viktig at lærere/faglige ledere/instruktører bruker varierte vurderingsmetoder for å få informasjon om hvor eleven/lærlingene/lærekandidatene er i sin opplæring, og at de får mulighet til å vise hva de kan.

En forutsetning for læringsfremmende vurderingspraksis er god vurderingskompetanse på skolene og i lærebedriftene. God vurderingspraksis krever god læreplanforståelse, både de fagspesifikke og i overordnet del. Videreutvikling av vurderingspraksis skal være i tråd med nytt læreplanverk med vekt på tverrfaglige tema, dybdelæring og vurdering av kjerneelement i programfagene. Kunnskapsløftet 2020 og endringer i vurderingsforskriften fører også til behov for kompetanseutvikling i vurderingsarbeidet. Dette inkluderer både vurdering for læring og standpunkt-/sluttvurdering.

Yrkesfaglærere og faglige ledere/instruktører vil møte en mangfoldig gruppe, med ulike behov for inkludering og tilpasset opplæring. Dette forutsetter at skolen, opplæringsbedrifter og den enkelte eleven/lærlingen/lærekandidaten samarbeider om vurdering for læring og utvikling. Opplæring i lærebedrift er en del av opplæringsløpet til elever, lærlinger, lærekandidater og praksisbrevkandidater, og er også en del av skolens arbeid med inkluderende praksis. Overordnet del av læreplanen beskriver at opplæring i lærebedrift og arbeidsliv skal gi praktisk erfaring og relevant kompetanse, og forberede på de faglige kravene og forventningene som stilles i arbeidslivet. Her er faget YFF sentralt, med mål om mulighet til å praktisere innenfor fagbrevområder på vg1 og vg2. Vurderingsarbeid i YFF vil derfor være sentralt i dette studietilbudet. Videreutdanningen vil vektlegge samarbeid mellom skole og bedrift for å utvikle og etablere gode vurderingspraksiser for elevene. Bedriftene vil også kunne dra nytte av vurderingspraksisene i opplæringen av lærlinger/lærekandidater. Emnet skal være nært knyttet til studentenes egen praksis som yrkesfaglærer og faglig leder/instruktør.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne kan deltakeren

  • om gjeldende styringsdokumenter for vurdering og læring
  • om vurderingsteoretiske prinsipper og begreper 
  • om læringsfremmende vurderingspraksiser
  • om metoder for FoU-arbeid 

Ferdigheter

Etter fullført emne kan deltakeren

  • analysere og forholde seg kritisk til ulike strategier, teorier og metoder i utforsking av egen vurderingspraksis
  • anvende kunnskap om vurdering til å videreutvikle egen vurderingskompetanse og -praksis
  • utføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer
  • formidle eget arbeid ved hjelp av ulike metoder

Generell kompetanse

Etter fullført emne kan deltakeren

  • bidra til å utvikle et profesjonelt samarbeid om vurdering i/mellom skolen og bedrift/virksomhet
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter om vurdering for å utvikle egen vurderingspraksis
  • bidra til at forskningsbasert kunnskap om vurdering blir brukt for å fremme læring
  • diskutere vurderingsfaglige problemstillinger i YFF med kolleger i skole og bedrift/virksomhet
  • bruke ulike vurderingsmetoder i YFF, deriblant digitale verktøy
  • delta i utviklingsarbeid som kan styrke skolens vurderingspraksis og vurderingskultur

Læringsformer og aktiviteter

I dette videreutdanningstilbudet vil vi løfte frem sammenhengen mellom vurderingsteori og vurdering i praksis. Studentene skal utvikle kunnskap om valide vurderingsformer i yrkesfagene og kunne vurdere hvilke praksiser som er hensiktsmessige i ulike kontekster, eksempelvis i faget yrkesfaglig fordypning (YFF). I dette inngår også å se nærmere på betydningen av samarbeid mellom skole og bedrift for å kunne utvikle valide og relevante vurderingspraksiser. Studiet vil legge til rette for studentaktive prosesser der studentene får mulighet til å utveksle erfaringer, samarbeide, drøfte og prøve ut ulike vurderingsmåter tilpasset fag- og yrkesopplæring og eget utdanningsprogram. Det er et mål at kunnskaper og ferdigheter om vurdering og utviklingsarbeid skal bli en integrert del av skolens vurderingskultur. Studiet vil ha særlig vekt på vurderingspraksis innenfor YFF.

Arbeidskrav mellom samlinger omfatter kartlegging, planlegging og utprøving av ulike vurderingspraksiser i egen undervisning og opplæring. Dette innebærer også medstudentrespons og vurdering av eget arbeid underveis i studiet. Videre vil FoU- arbeid være sentralt, med vekt på utviklingsarbeid som gjennomføres i egen praksis, skole og/eller bedrift. Samspillet mellom skole og bedrift vil fortsatt være et helt sentralt element og hospitering i bedrift/skole vil være et arbeidskrav i studiet. Studentene skal utvikle sin digitale kompetanse gjennom å prøve ut ulike digitale løsninger i vurderingsarbeid. I tillegg vil det foregå digitale aktiviteter mellom samlingene som utfordrer studentene til å dele kunnskap og erfaringer.

Obligatoriske aktiviteter

  • Skriftlig prosjektskisse FoU
  • Yrkespraksis bedrift
  • Poster-presentasjoner
  • Obligatorisk oppmøte på samlinger

Mer om vurdering

Obligatoriske arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Skriftlig prosjektskisse FoU-arbeid

Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent

Arbeidskrav 2: Gjennomføre 2 dagers praksis i bedrift.

Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent

Arbeidskrav 3: Poster-presentasjon av FoU-arbeidet

Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent

Arbeidskrav 4: Obligatorisk oppmøte på samling.

Vurdering: Godkjent/Ikke godkjent

Sluttvurdering:

Skriftlig rapport fra eget forsknings- og utviklingsarbeid

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
KOMPiS Vurderingspraksis i yrkesfag (KVPRAK-YRK)

Forkunnskapskrav

Fullført emnet YR6022 Vurderingspraksis i yrkesfag 1

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk
  • Yrkesfag
  • Yrkesfaglærer
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Administrativ enhet
Prorektor for utdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Vår ORD Oppgave 100/100

Utlevering
13.06.2024

Innlevering
20.06.2024


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU