course-details-portlet

YFL2900

Bacheloroppgave

Velg studieår
Studiepoeng 30
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Bacheloroppgaven skal styrke studentenes helhetlige yrkesfaglærerkompetanse og gi dem mulighet til å fordype seg i yrkesfaglige, yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske problemstillinger. Disse kan utforskes både gjennom undervisning på campus og i skole- og yrkespraksis. Hensikten med emnet er å utvikle studentenes forsknings-, endrings- og utviklingskompetanse. I emnet lærer studentene å kartlegge, gjennomføre, dokumentere, diskuterer og vurdere samfunnsaktuelle problemstillinger i fag- og yrkesopplæringen gjennom forsknings- og utviklingsarbeid. Denne kompetansen setter dem i stand til å bidra i faglig, pedagogisk og didaktisk utviklingsarbeid i skole, arbeids- og samfunnsliv.

Bacheloroppgaven gjennomføres som et gruppearbeid med 3-4 deltakere. Det er mulig å danne grupper på tvers av studieretningene.

Læringsutbytte

Studenten skal ha følgende samlede læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om:

  • aktuelle yrkesfaglige, yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske tema og deres relevans for fag- og yrkesopplæringen
  • yrkesfaglærerens helhetlige kompetanse og sammenhengen mellom profesjonsfaglig og yrkesfaglig kompetanse
  • yrkesfag og fag/yrkesopplæring i et samfunnsperspektiv
  • forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) som metode for kunnskapsutvikling i fag- og yrkesopplæring i skole, arbeids- og samfunnsliv

Ferdigheter

Studenten kan:

  • kartlegge, planlegge, gjennomføre, dokumentere, diskutere og vurdere yrkesfaglige, yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske læringsaktiviteter i undervisning/ opplæring med utgangspunkt i gjeldende regelverk for opplæring og yrkenes kvalifikasjonskrav
  • bruke forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) som metode for kunnskapsutvikling i fag- og yrkesopplæring i skole og arbeidsliv
  • anvende sin helhetlige yrkesfaglærerkompetanse for å bidra til utvikling av fag- og yrkesopplæringen i kontekst av skole, arbeids- og samfunnsliv
  • presentere og formidle eget forsknings- og utviklingsarbeid

Generell kompetanse

Studenten kan:

  • stille seg kritisk til og reflektere over yrkesetiske problemstillinger og utfordringer i fag- og yrkesopplæringen samt diskutere disse med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap
  • anvende forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle sin helhetlige yrkesfaglærerkompetanse og -identitet samt bidra til utvikling i fag- og yrkesopplæringen
  • analysere egne behov for kompetanseutvikling og ha nødvendig endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • bruke faglig argumentasjon for å utvikle profesjons- og yrkesfaglig praksis

Læringsformer og aktiviteter

I emnet møter studentene ulike læringsaktiviteter og arbeidsformer. Studentene får veiledning i arbeidet med bacheloroppgaven. Nærmere beskrivelse av innholdet i emnet og obligatoriske aktiviteter deles i den digitale læringsplattformen (LMS).

Obligatoriske aktiviteter

OBL 1, oppmøte: 80% oppmøte i campusundervisning

OBL 2, underveisarbeid: studentaktiviteter knyttet til arbeidet med bacheloroppgaven

OBL 3, Aktiv deltagelse på bachelorkonferanse med presentasjon av eget arbeid og medstudentrespons

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% oppmøte til undervisning
  • Underveisarbeid
  • Definerte arbeidskrav

Mer om vurdering

Bacheloroppgaveteksten og vurderingskriteriene/ sensurveiledningen er på norsk og besvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk. Bacheloroppgaven vurderes med bokstavkarakter A-F der F er stryk/ ikke bestått. Bachelor oppgaven kan bearbeides en gang og leveres på nytt dersom den vurderes til karakter F.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Forkunnskapskrav

Bestått alle emner med studiepoeng samt yrkespedagogisk og yrkesfaglig praksis, første og andre studieår.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
YFL4302 5 sp Høst 2016
YFL4313 5 sp Høst 2016
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Praktisk pedagogikk

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Hjelpemiddel HJELPEMIDD Eksamenssystem Inspera Assessment