course-details-portlet

YFL2900 - Bacheloroppgave

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100 ALLE

Faglig innhold

Bacheloroppgaven gir studentene mulighet til å fordype seg i yrkesfaglige problemstillinger og utvikle og prøve ut undervisning i sin skolepraksis. Yrkespraksis kan også gi mulighet for faglig fordypning og innsamling av data. Emnet skal gi grunnlag for å kartlegge, gjennomføre, dokumentere og vurdere utviklings- og endringsarbeid i skole og bedrift. Kandidaten skal utvikle en endrings- og utviklingskompetanse som innebærer å kunne bidra til yrkesfaglig og pedagogisk utvikling og kunne delta i og lede utviklingsprosjekter. Denne kompetansen omfatter også å kunne vurdere fagenes og læreryrkets status og utvikling i forhold til samfunnsutviklingen.

Bacheloroppgaven gjennomføres som et gruppearbeid med 3 deltakere, med mindre det ikke foreligger spesielle grunner til å avvike fra dette. Det er også mulig å danne grupper på tvers av studieretningene.

Læringsutbytte

Kandidaten har følgende samlede læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning og utviklingsarbeid knyttet til undervisning og opplæring i fagene/yrkene
  • har kunnskap om ulike forskningsmetoder
  • har kunnskap om innhenting og bruk av relevant litteratur for utvikling av egen undervisning
  • har kunnskap om behovet for oppdatering innenfor eget yrke og utdanningsprogram

Ferdigheter

Studenten

  • kan bruke relevante forskningsresultater, treffe begrunnede valg og gjennomføre et profesjonsrettet utviklingsarbeid under veiledning
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere endrings- og utviklingsarbeid i skole og utdanning
  • kan fordype seg i et yrkesfaglig tema og anvende denne kunnskapen til å lage undervisning for elever på trinn 8-13 som dekker relevante kompetansemål
  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov i profesjons- og yrkesfag
  • kan presentere et større utviklingsarbeid gjennom skriftlig rapportering og muntlig fremlegg

Generell kompetanse

Studenten

  • kan reise yrkesetiske og yrkesdidaktiske problemstillinger, undersøke og drøfte disse kritisk gjennom teoretisk og forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle egen praksis og bidra til skolens og bedriftens/virksomhetens utvikling
  • kan identifisere egne lærings- og kompetansebehov og formidle kunnskap innen sitt fagområde
  • har en endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan vurdere og bruke digitale hjelpemidler og presentasjonsteknikk

Læringsformer og aktiviteter

Arbeidsformene veksler og kan inkludere felles forelesninger, verksted, bachelorseminar, arbeid i grupper, presentasjoner osv. Gruppe- og individuell veiledning vil være sentralt i arbeidet med bacheloroppgaven. Nærmere beskrivelse av innholdet i emnet og obligatoriske aktiviteter er beskrevet nærmere i eget veiledningshefte.

Obligatoriske aktiviteter

OBL 1, oppmøte: 80% oppmøte på felles aktivitet

OBL 2, underveisarbeid: Prosjektskisse og gallery walk

OBL 3, definerete arbeidskrav: fremlegg på konferanse

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% oppmøte til undervisning
  • Underveisarbeid
  • Definerte arbeidskrav

Mer om vurdering

Oppgaver gis på norsk og vurderingsbesvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk. Oppgaven kan bearbeides en gang og leveres på nytt.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)

Forkunnskapskrav

Bestått emner i første og andre studieår og bestått yrkespedagogisk og yrkesfaglig praksis første og andre studieår.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
YFL4302 5.0 HØST 2016
YFL4313 5.0 HØST 2016
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  30.0 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Termin nr.: 2
Undervises:  VÅR 2024

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Praktisk pedagogikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100 ALLE

Utlevering
04.12.2023

Innlevering
16.12.2023


15:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår ORD Oppgave 100/100 ALLE

Utlevering
27.05.2024

Innlevering
03.06.2024


15:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU