Emne - Bacheloroppgave - YFL2900
Bacheloroppgave
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Bacheloroppgaven skal styrke studentenes helhetlige yrkesfaglærerkompetanse og gi dem mulighet til å fordype seg i yrkesfaglige, yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske problemstillinger. Disse kan utforskes både gjennom undervisning på campus og i skole- og yrkespraksis. Hensikten med emnet er å utvikle studentenes forsknings-, endrings- og utviklingskompetanse. I emnet lærer studentene å kartlegge, gjennomføre, dokumentere, diskuterer og vurdere samfunnsaktuelle problemstillinger i fag- og yrkesopplæringen gjennom forsknings- og utviklingsarbeid. Denne kompetansen setter dem i stand til å bidra i faglig, pedagogisk og didaktisk utviklingsarbeid i skole, arbeids- og samfunnsliv.
Bacheloroppgaven gjennomføres som et gruppearbeid med 3-4 deltakere. Det er mulig å danne grupper på tvers av studieretningene.
Læringsutbytte
Studenten skal ha følgende samlede læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om:
- aktuelle yrkesfaglige, yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske tema og deres relevans for fag- og yrkesopplæringen
- yrkesfaglærerens helhetlige kompetanse og sammenhengen mellom profesjonsfaglig og yrkesfaglig kompetanse
- yrkesfag og fag/yrkesopplæring i et samfunnsperspektiv
- forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) som metode for kunnskapsutvikling i fag- og yrkesopplæring i skole, arbeids- og samfunnsliv
Ferdigheter
Studenten kan:
- kartlegge, planlegge, gjennomføre, dokumentere, diskutere og vurdere yrkesfaglige, yrkespedagogiske og yrkesdidaktiske læringsaktiviteter i undervisning/ opplæring med utgangspunkt i gjeldende regelverk for opplæring og yrkenes kvalifikasjonskrav
- bruke forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) som metode for kunnskapsutvikling i fag- og yrkesopplæring i skole og arbeidsliv
- anvende sin helhetlige yrkesfaglærerkompetanse for å bidra til utvikling av fag- og yrkesopplæringen i kontekst av skole, arbeids- og samfunnsliv
- presentere og formidle eget forsknings- og utviklingsarbeid
Generell kompetanse
Studenten kan:
- stille seg kritisk til og reflektere over yrkesetiske problemstillinger og utfordringer i fag- og yrkesopplæringen samt diskutere disse med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap
- anvende forskningsbasert kunnskap for å videreutvikle sin helhetlige yrkesfaglærerkompetanse og -identitet samt bidra til utvikling i fag- og yrkesopplæringen
- analysere egne behov for kompetanseutvikling og ha nødvendig endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- bruke faglig argumentasjon for å utvikle profesjons- og yrkesfaglig praksis
Læringsformer og aktiviteter
I emnet møter studentene ulike læringsaktiviteter og arbeidsformer. Studentene får veiledning i arbeidet med bacheloroppgaven. Nærmere beskrivelse av innholdet i emnet og obligatoriske aktiviteter deles i den digitale læringsplattformen (LMS).
Obligatoriske aktiviteter
OBL 1, oppmøte: 80% oppmøte i campusundervisning
OBL 2, underveisarbeid: studentaktiviteter knyttet til arbeidet med bacheloroppgaven
OBL 3, Aktiv deltagelse på bachelorkonferanse med presentasjon av eget arbeid og medstudentrespons
Obligatoriske aktiviteter
- 80% oppmøte til undervisning
- Underveisarbeid
- Definerte arbeidskrav
Mer om vurdering
Bacheloroppgaveteksten og vurderingskriteriene/ sensurveiledningen er på norsk og besvarelsen kan skrives på norsk, svensk eller dansk. Bacheloroppgaven vurderes med bokstavkarakter A-F der F er stryk/ ikke bestått. Bachelor oppgaven kan bearbeides en gang og leveres på nytt dersom den vurderes til karakter F.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Yrkesfaglærerutdanning (BYRK)
Forkunnskapskrav
Bestått alle emner med studiepoeng samt yrkespedagogisk og yrkesfaglig praksis, første og andre studieår.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
YFL4302 | 5 sp | Høst 2016 |
YFL4313 | 5 sp | Høst 2016 |
Fagområder
- Praktisk pedagogikk