Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Jardar Karel Cyvin

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Jardar Karel Cyvin

Dosent i naturfag
Institutt for lærerutdanning
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

jardar.cyvin@ntnu.no
73559787 Lysholmbygget, BR.4.069, Kalvskinnet, Sverres gate
Twitter
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Utdanning og kvalifisering

-Cand mag, realfag 1983. (Emner i fagkretsen: Biologi, zoologi,
 botanikk, kjemi, geologi, fysisk planlegging og IKT.)
-Cand Scient i zoologi 1987. Retning: Bioressurser i fysisk planlegging
-Videreutdanning: IKT, høgskolepedagogikk, GIS. Utdanningsløpet for Phd-kandidater (30 stp.)
-Opprykk til førstelektor i naturfag 2013
-Opprykk til Dosent i naturfag 2019
-Tildelt status som merittert underviser ved NTNU 2023
  https://www.ntnu.no/merittering/meritterte-undervisere

Fagområde

Naturfagdidaktikk og lærerutdanning i naturfag

-Undervisning og læring innenfor: Biologi, zoologi, økologi, geologi, IKT, miljø- og ressursproblematikk,  teknologi og design i skolen
-UBU - utdanning for bærekraftig utvikling
-Entreprenørskap i skolen
-Tverrfaglig arbeid i skolen
-Generell naturfagdidaktikk

Undervisning og veiledning

Naturfag 1 og 2 (utvalgte tema) ved MGLU 30+30 stp.

Naturfag 1 og 2 - KFK (Videreutdanning for lærere) 5.-10. og 8.-13. 

Utvalgte emner til masterutdanning i naturfagdidaktikk

Eksperter i Team (EiT) - "Landsbyleder" - https://www.ntnu.no/eit/did3801
 

................................................................................................................

Naturfag 1 - KFK (Videreutdanning for lærere 1-7), 30 stp (avsluttet).
IKT og læring for grunnskolelærerstudenter, 30 stp. (avsluttet)
Universitetspedagogikk, 15 stp.(avsluttet)
Informasjonsteknolgi for lærere, 10 vt=30 stp. (avsluttet)
Naturfag 1 og 2, 30 + 30 stp ved Allmennlærerutdanningen og GLU (avsluttet) 
PPU 1 og 2 Naturfagdidaktikk -15+15 stp. (avsluttet)
Teknologi og design 30 stp. (avsluttet)
Entreprenørskap i skolen 30 stp. (avsluttet)

Forskning

Leder av forskningsgruppa INUBU (Innovativ Naturfag-Utdanning for Bærekraftig Utvikling) https://www.ntnu.no/ilu/inubu

Jobber for tiden med forsking og utvikling knyttet til bruk av VR-teknlogi i naturfag og geografi.

Forsker også på bruk av feltarbeid og areaner utenfor klasserommet.

Initiert og ledet følgende prosjekter:

Teknologi i grunnskolen: Gammel kart-teknologi (kart og kompass) og ny digigtal kart-teknologi (GPS og GIS-systemer) som læringsverktøy i tverrfaglig læring. Pågående fra 2006. 

Bruk av IKT i naturfag på ungdomstrinnet i og omkring Trondheim 2003, 2008, 2010, og på barnetrinnet i Trondheim, 2010-11.

Forsøk med utprøving av digitale verkøy i naturfag på barnetrinnet - 2014-2020.

Utviklings og etterutdanningsprosjekter innenfor Entreprenørskap i skolen, to av dem innenfor lærerutdanning, det tredje var et samarbeidsprosjekt mellom avdelingene for teknologi og lærerutdanning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Videreutdanning og utviklingsarbeid knyttet til utdanning innenfor "Entreprenørskap i skolen": https://www.scribd.com/doc/195507888/Folder-framside


Er prosjektdeltaker i følgende pågående prosjekter:

ProStem - ICSE Academy - Erasmus+

Shape2Gether - Erasmus+ prosjekt 

 

Har vært prosjektdeltaker i følgende avsluttede prosjekter:

EduChange og EduChange 2.9 (Ersamus+ prosjekter) - 2017-2023

DigiGeo (Erasmus+ prosjekt) - 2021-2023

Yard4all (Erasmus+ prosjekt) - 2019-2022

ENSITE (Erasmus+ prosjekt) - 2019-2022

InClusME (Erasmus+ prosjekt) - 2016-2019

Fasmed - "Fremme læring gjennom bruk av IKT til Formativ vurdering i naturfag og matematikk "  - Eu-prosjekt under 7.rammeprogram. 2014-2016. 
(Received funding from the European Union's Seventh Framework Programme under grant agreement no 612337).

Lokal prosjektleder ved Insitutt for lærerutdanning for prosjektet GeoGo, som jobbber med å utvikle og prøve ut apper på feltkurs. 2016-2018. Hovedprosjektet ledes av professor Jan Kjetil Rød ved Geografisk Insttitutt. https://www.ntnu.edu/geo-go

Har deltatt i prosjektet Literacy som er et tverrfaglig prosjekt med utspring i HiST sin lærerutdanning: 2016-2017. https://www.ntnu.no/ilu/literacy 

 

Publikasjoner -  Se publikasjonsdatabsen i Cristin: 
http://www.cristin.no/as/WebObjects/cristin.woa/wa/fres?sort=ar&pnr=318368&la=no&action=sok 

Faglige utviklingsprosjekter

Bruk av GPS og digital kartteknologi i lærerutdanning og grunnskole. Støttet av SOFF og Norgesunversitet.
(Avsuttet) 

Entreprenørskap i skolen, utvikling av etterutdanningstilbud. Støttet av Utdanningsdirektoratet. (Avsluttet)

"Kompetansoppbygging og utvikling av studietilbud i entreprenørskap" ved avdelingene for lærer og teknologi ved HiST. 
Støttet økonomisk av Norgesuniversitet. (Avsluttet 2013). 

Styrer, råd og utvalg

Medlem av NTNU ILU's studieprogramråd for 1-7 - 2017-2021.

Styringsgruppa for ISIHiST 2012-13.

Den sentrale IKT ressursgruppa ved HiST: 2014-15.

Seksjonsleder naturfagseksjonen ved HIST-ALT 2011-2013.

Seksjonskoordinatur naturfagseksjonen V-2014.

Valgt vararepresentant i avdelingstyret ved HiST-ALT 2014.

Fast valgt ansattrepresentant i avdelingstyret ved HiST-ALT 2015 og Fakultetsstyret for FLT ved NTNU 2016.

Medlem av utvidet ledermøte ved Institutt for lærerutdanning vår 2017. (Interimsforum etter fusjon mellom HiST og NTNU.) 

Kompetanseord

  • Grunnskolelærerutdanning
  • IKT og læring
  • Naturfagdidaktikk
  • Pedagogisk entreprenørskap

Forskning

  • Leder forskningsgruppa INUBU - Innovativ Naturfag-Utdanning for Bærekraftig Utvikling
  • Medlem av forskningsgruppa NTED - New Technologies and Educational Design Research Group

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2024

  • Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar Karel. (2024) Bruk av Storyline innenfor naturfagene – utforskning, kreativitet og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2023

  • Cyvin, Jardar Karel. (2023) Live 360 degree VR streaming from Naturalis museum in Leiden.
    Multimediaprodukt
  • Cyvin, Jakob Bonnevie; Calovi, Martina; Cyvin, Jardar Karel. (2023) Erasmus+ strengthens us! Travelogue. Universitetsavisa
    Kronikk

2022

  • Cyvin, Jardar; van Gorp, Bouke. (2022) Field Courses and the "Extended Classroom" An Overview of Outdoor Activities in the Educhange Programme. Palacký University Olomouc
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2022) Storyline in natural science teacher education - An approach to the coherence between theory and practice. International Journal of Educational Research Open
    Vitenskapelig artikkel
  • Cyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie; Grindeland, John Magne; Rød, Jan Ketil. (2022) Stedsbasert informasjon som basis for læring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Favier, Tim; van Gorp, Bouke; Cyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2021) Learning to teach climate change: students in teacher training and their progression in pedagogical content knowledge. Journal of Geography in Higher Education
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Cyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2020) Educhange - Tautra Excursion May 2020 - Field Booklet. Institutt for lærerutdanning, NTNU
    Kompendium
  • Cyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2020) Tautra tour.
    Digitale læremidler
  • Cyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2020) Introduction the littoral marine ecosystem at the island Tautra.
    Digitale læremidler

2019

  • Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya. (2019) Intercultural science learning outside of school.
    Briefs
  • Krohn-Nydal, Alvilde Otterstad; Cyvin, Jardar. (2019) Introduksjon til Geologi.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Cyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar; Krohn-Nydal, Alvilde Otterstad. (2019) Educhange - Going to Tautra.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

2018

  • Cyvin, Jardar; Brandt, Harald; Cyvin, Jakob Bonnevie; Grindeland, John Magne; NIELSEN, BIRGITTE LUND; Rød, Jan Ketil. (2018) Inquiry based teaching through innovative ICT technology; augmented reality and place-based technology. .
    Faglig kapittel

2017

  • Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya. (2017) Mangfold i naturen, mangfold i skolen. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2016

  • Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2016) Manipulative Factors Influencing the Use of Data Loggers in Primary School. ESERA
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Gjøvik, Øistein; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) FaSMEed toolkit.
    Digitale læremidler
  • Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies. FaSMEd project
    Rapport
  • Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Staberg, Ragnhild Lyngved; Pepin, Birgit. (2016) Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of country studies. FaSMEd project
    Rapport

2013

  • Cyvin, Jardar. (2013) Elevers konstruksjon av egne temakart i tverrfaglig arbeid i grunnskolen. Kimen
    Vitenskapelig artikkel
  • Cyvin, Jardar. (2013) Challenges related to interdisciplinary use of digital mapping technology in primary and lower secondary schools. Norsk Geografisk Tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Cyvin, Jardar. (2013) Tverrfaglig arbeid ved hjelp av GPS. Naturfag
    Populærvitenskapelig artikkel

2009

  • Cyvin, Jardar. (2009) Maps interpreting skills - a classroom experiment with and without ICT among lower secondary school pupils in Norway. Problems of Education in the 21st Century
    Vitenskapelig artikkel

2004

  • Cyvin, Jardar; Sundt, George. (2004) Internettbasert kurs i bruk av GPS og digitale kart til bruk i grunnskolen. Tverrfaglig bruk av GPS, digitale kart og geografiske informasjonssystemer.
    Visuell kunst

Tidsskriftspublikasjoner

  • Cyvin, Jakob Bonnevie; Calovi, Martina; Cyvin, Jardar Karel. (2023) Erasmus+ strengthens us! Travelogue. Universitetsavisa
    Kronikk
  • Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2022) Storyline in natural science teacher education - An approach to the coherence between theory and practice. International Journal of Educational Research Open
    Vitenskapelig artikkel
  • Favier, Tim; van Gorp, Bouke; Cyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2021) Learning to teach climate change: students in teacher training and their progression in pedagogical content knowledge. Journal of Geography in Higher Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Cyvin, Jardar. (2013) Elevers konstruksjon av egne temakart i tverrfaglig arbeid i grunnskolen. Kimen
    Vitenskapelig artikkel
  • Cyvin, Jardar. (2013) Challenges related to interdisciplinary use of digital mapping technology in primary and lower secondary schools. Norsk Geografisk Tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Cyvin, Jardar. (2013) Tverrfaglig arbeid ved hjelp av GPS. Naturfag
    Populærvitenskapelig artikkel
  • Cyvin, Jardar. (2009) Maps interpreting skills - a classroom experiment with and without ICT among lower secondary school pupils in Norway. Problems of Education in the 21st Century
    Vitenskapelig artikkel

Kunstneriske produksjoner

  • Cyvin, Jardar; Sundt, George. (2004) Internettbasert kurs i bruk av GPS og digitale kart til bruk i grunnskolen. Tverrfaglig bruk av GPS, digitale kart og geografiske informasjonssystemer.
    Visuell kunst

Del av bok/rapport

  • Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar Karel. (2024) Bruk av Storyline innenfor naturfagene – utforskning, kreativitet og didaktiske refleksjoner. Cappelen Damm Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Cyvin, Jardar; van Gorp, Bouke. (2022) Field Courses and the "Extended Classroom" An Overview of Outdoor Activities in the Educhange Programme. Palacký University Olomouc
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Cyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie; Grindeland, John Magne; Rød, Jan Ketil. (2022) Stedsbasert informasjon som basis for læring. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Cyvin, Jardar; Brandt, Harald; Cyvin, Jakob Bonnevie; Grindeland, John Magne; NIELSEN, BIRGITTE LUND; Rød, Jan Ketil. (2018) Inquiry based teaching through innovative ICT technology; augmented reality and place-based technology. .
    Faglig kapittel
  • Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya. (2017) Mangfold i naturen, mangfold i skolen. Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2016) Manipulative Factors Influencing the Use of Data Loggers in Primary School. ESERA
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Cyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2020) Educhange - Tautra Excursion May 2020 - Field Booklet. Institutt for lærerutdanning, NTNU
    Kompendium
  • Pepin, Birgit; Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Deliverable 5.2: Cross comparative analysis of case studies. FaSMEd project
    Rapport
  • Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Staberg, Ragnhild Lyngved; Pepin, Birgit. (2016) Deliverable 5.3: Cross comparative analysis of country studies. FaSMEd project
    Rapport

PRODUKT

  • Cyvin, Jardar Karel. (2023) Live 360 degree VR streaming from Naturalis museum in Leiden.
    Multimediaprodukt
  • Cyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2020) Tautra tour.
    Digitale læremidler
  • Cyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2020) Introduction the littoral marine ecosystem at the island Tautra.
    Digitale læremidler
  • Sikko, Svein Arne; Cyvin, Jardar Karel; Gjøvik, Øistein; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) FaSMEed toolkit.
    Digitale læremidler

INFORMASJONSMATR

  • Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya. (2019) Intercultural science learning outside of school.
    Briefs
  • Krohn-Nydal, Alvilde Otterstad; Cyvin, Jardar. (2019) Introduksjon til Geologi.
    Nettsider (opplysningsmateriale)
  • Cyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar; Krohn-Nydal, Alvilde Otterstad. (2019) Educhange - Going to Tautra.
    Nettsider (opplysningsmateriale)

Undervisning

Underviser utvalgte tema i biologi, geologi og profesjonsfaglig digital kompetanse på emnet: Na8023 og 8024 studieåret 2023/4.

Tema: Naturstein i bygninger, Zoologi artslære, Utdanning for bærekrafting utvikling, bruk av VR-teknologi og programvare for å lage 360 graders presentasjoner.

Emneansvarlig for Eksperter i Team emnet DID3801 - https://www.ntnu.no/eit/did3801

Formidling

2024

  • Poster
    Fredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar Karel; Ervik, Hilde . (2024) THE TRANSFERABILITY AND ADAPTIVITY OF AN ONLINE EXCHANGE LESSON IN SCIENCE EDUCATION. ICSE ACADEMY: EUROPEAN COOPERATION AND MOBILITY IN THE PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF STEM TEACHERS. University Claude Bernard Lyon 1 ERIDOB 2024 - 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology -“Biology education to bridge the gap between science and society“ , Lyon 2024-07-01 - 2024-07-05
  • Poster
    Heimsjø, Anne Grete; Grindeland, John Magne; Cyvin, Jardar Karel. (2024) Utvikling av 360-graders presentasjon som formativ og summativ vurdering i videreutdanning i naturfag. NTNU Læringsfestivalen , NTNU, Trondheim 2024-05-19 - 2024-05-20
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar Karel; Grindeland, John Magne. (2024) LOW-COST VR-TOOLS SUITABLE FOR SCIENCE TEACHING AND LEARNING. Univerity of Iceland NFSUN 2024 - The Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik, Iceland 2024-06-05 - 2024-06-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Grindeland, John Magne; Cyvin, Jardar Karel; Dolin, Jens. (2024) NFSUN 40 YEARS - 1984-2024 – A HISTORIC REVIEW AND AN ANALYSIS OF CONTENT IN AN INTERNATIONAL PERSPECTIVE. Univerity of Iceland NFSUN 2024 - The Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik 2024-06-05 - 2024-06-07
  • Faglig foredrag
    Bichao, Helena; Cyvin, Jardar Karel. (2024) BREAKING BORDERS - SHARING OWNERSHIP OF DRAWING IN SCIENCE. Univerity of Iceland NFSUN 2024 - The Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik, Iceland 2024-06-05 - 2024-06-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2024) 360-degree spherical VR presentations as a powerful tool for communicating plastic pollution. Island and Coastal Biosphere Reserves Network Micro2024 , Lanzarote 2024-09-23 - 2024-09-27
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2024) VR-Workshop. Kvikne Fotoklubb VR-Workshop for Foto-klubben på Kvikne , 2512 Kvikne 2024-10-13 - 2024-10-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Bichao, Helena; Cyvin, Jardar Karel; Cyvin, Jakob Bonnevie; Nilsen, Maja Simonsen. (2024) Pros and cons with plastic - understanding students' conceptions through drawings and concept maps. MICRO2024 MICRO2024 , Lanzarote 2024-09-23 - 2024-09-27

2023

  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar Karel; van Gorp, Bouke. (2023) What is fieldwork and how does it fit educational programme?​. University of Malta Erasmus+ field course , Valetta 2023-02-20 - 2023-02-25
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar Karel. (2023) Introduction to the use of low-cost VR-technology​ - ILU-NAT Workshop. NTNU Internal workshop at the Natural Sciences section at the the Department of Teacher Education, NTNU. , Trondeheim 2023-12-12 - 2023-12-12
  • Faglig foredrag
    Bichao, Helena; Cyvin, Jardar Karel. (2023) Drawing on drawing for competence in sustainability education . ICSE – International Centre for STEM Education ETE IV - STEM & Open Schooling for Sustainability Education , Leiden 2023-05-11 -
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar Karel; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2023) DigiGeo final conference 24.05.2023​ NTNU perspectives​. Palacky University Olomouc Final conference for the project DigiGeo (Erasmus+ - project) , Plomouc 2023-05-24 - 2023-05-24
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar Karel; van Gorp, Bouke; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2023) The field work concept in STEM education International students’ perspectives and expectations before an Erasmus+ course about climate change​. The International Centre for STEM Education (ICSE) Educating the Educators IV , Leiden 2023-05-11 - 2023-05-12
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar Karel; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2023) Intro to workshop​ - Using low-cost VR for learning​. University of Malta Educhange 2.0 field course (Erasmus+ project) , Valetta 2023-02-20 - 2023-02-25
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar Karel; Cyvin, Jakob Bonnevie; Calovi, Martina. (2023) Introduction to the poster session, literature and OpenAI ​. University of Malta Erasmus+ field course , Valetta 2023-02-20 - 2023-02-25
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar Karel; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie; Tesarova, Marcela. (2023) Workshop​ - Low-cost VR for learning​ . Palacky University Olomouc DigiGeo final conference (Erasmus+ project) , Olomouc 2023-05-24 - 2023-05-24
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar Karel; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie; Tesarova, Marcela. (2023) Workshop - Low-cost VR for learning​ . Palacky University Olomouc DigiGeo field course (Erasmus+ prosject) , Olomouc 2023-04-24 - 2023-04-28

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2022) Utvikling av digitalt feltkursmateriell i naturfag under COVID-19 . Faculty of Education, The University of The Faroe Islands 16. Nordiske lærerutdanningskongress , Torshavn, Færøyene 2022-05-03 - 2022-05-05
  • Faglig foredrag
    Ervik, Hilde; Andersson, Ellen Marie; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Cyvin, Jardar. (2022) Hvordan fremme bærekraftbevissthet hos elevene? . Skolelaboratoriet NTNU Realfagskonferansen NTNU , Realfagsbygget, NTNU 2022-05-05 - 2022-05-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Lykknes, Annette; Ervik, Hilde; Andersson, Ellen Marie; Munkebye, Eli. (2022) Bærekraft i realfag ved NTNUs lærerutdanning - eksempler på hvordan FoU-prosjekter og internasjonalt samarbeid har bidratt til utvikling av utdanningen. Universitets- og høgskolerådet, UHR UHR Lærerutdanningskonferansen 2022 , Oslo 2022-04-27 - 2022-04-27
  • Poster
    Cyvin, Jardar ; Calovi, Martina; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2022) The field work concept - students' definitions, associations and meaning in their educational context Feedback from International Erasmus+ students . NTNU 100 års jubileum for Lærerutdanningen ved NTNU , NTNU 2022-10-03 - 2022-10-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2022) Students response to a field course about climate change that was turned to be virtual due to Covid-19 situation. WEEC Network 11th World Environmental Education Congress – Building bridges in times of climate urgency , Praha 2022-03-14 - 2022-05-18

2021

  • Poster
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Ervik, Hilde; Cyvin, Jardar; Andersson, Ellen Marie. (2021) Developing an SSI lesson - focus on didactic aspects. ENSITE - multiplier event 2021-05-20 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Grindeland, John Magne. (2021) Læringsaktiviteter i et «utvidet klasserom» - Erfaringer fra et internasjonalt Erasmus+ prosjekt – «Educhange» . VIA University College Nordisk Forskersymposium om Undervisning i Naturvitenskap - NFSUN , Aashus 2021-06-01 - 2021-06-02
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2021) Virtual reality VR - Augmented Reality AR. NTNU Consortium meeting Erasmus+ prosject DigiGeo , Trondheim 2021-09-23 - 2021-09-24
  • Poster
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Andersson, Ellen Marie; Cyvin, Jardar; Ervik, Hilde; Lykknes, Annette. (2021) IO9 Developing an SSI lesson - focus on didactic aspects. University of Nicosia International ENSITE multiplier event (online) , Nicosia (Zoom) 2021-11-30 - 2021-11-30
  • Poster
    Bichao, Helena; Carolino, Claudia; Cyvin, Jardar. (2021) Science inquiry by drawing for all pupils in permaculture gardens - a module in the Erasmus+ project Yard4All. University of Minho ESERA 2021-14th Conference of the European Science Education Research Association , Braga, Portugal 2021-08-30 - 2021-09-03
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2021) Development of concept maps for assessment in higher education - A case study. European Science Education Research Association ESERA 2021 Virtual Conference 2021-08-30 - 2021-09-03

2019

  • Poster
    Cyvin, Jardar; Grindeland, John Magne. (2019) Blended learning and field trips. Use of digital apps before and during a mulitdisciplinary field trip with international students. European Science Education Research Association ESERA 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2019) Utdanning for bærekraftig utvikling og fagfornyelsen - Muligheter og handlingsrom. FN-Sambandet i Trondheim Fagsamling for lærere i ungdomsskole og videregående skole , Trondheim 2019-11-22 - 2019-11-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2019) Outdoor science learning in a multicultural classroom: Students’ perspectives . International Centre for STEM Education Educating the Educators III , Freiburg 2019-10-07 - 2019-10-08
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2019) Education for Sustainable Development (ESD). University of Malta Samling for studenter og UH lærere fra 4 land - del av Erasmus+ prosjektet EduChange , Valetta 2019-02-25 - 2019-03-01
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2019) Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). Norges Teknisk Naturvitenskapelige Universitet (NTNU) Styremøte ved Institutt for lærerutdanning, NTNU , Trondheim 2019-06-13 - 2019-06-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Evagorou, Maria; Ariza, Marta R.. (2019) Exploring Pre-Service Teachers Views And Experiences About International Learning In Science During An International Summer School. European Science Education Research Association ESERA 2019 , Bologna 2019-08-26 - 2019-08-30
  • Faglig foredrag
    Letnes, Mari-Ann; Cyvin, Jardar; Grüters, Anna Ruth. (2019) NTNU DigGILU midtveis. DIKU - Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutv Midtveisseminar for digitaliseringsprosjektene i GLU , Park Inn by Radison Oslo Airport, Gardermoen 2019-11-25 - 2019-11-26
  • Intervju
    Cyvin, Jakob Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2019) Erasmus pluss. Får studiepoeng i global oppvarming. Universitetsavisa Universitetsavisa [Avis] 2019-05-22

2018

  • Poster
    Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2018) Intellectual Output 11:Intercultural science learning outside of school. Constantine the Philosopher University International Conference of Interdisciplinary STEM Studies , Nitra 2018-08-28 - 2018-08-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Grindeland, John Magne. (2018) Place based technology in an adapted learning environment. Experiences from inquiry based teaching of science teacher students . IOSTE - Intern. Organization for Science and Technol. Educ. IOSTE 2018 , Malmø 2018-08-13 - 2018-08-17
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar; Midtaune, Kristiane. (2018) Inquiry based GEO-teaching with HighTech - GIT to support field courses. Palacký University Olomouc, Czech Republic Fieldcourse - Introduction and workshop , Olomouc 2018-03-19 - 2018-03-24
  • Dokumentar
    Cyvin, Jardar. (2018) Studerer klima. Frostingen Frostingen [Avis] 2018-05-31
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar; Midtaune, Kristiane; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2018) Geographical information technology to support field courses in higher education. EUROGEO Workshop , Cologne 2018-03-15 - 2018-03-17
  • Poster
    Tale Buan, Dahlen; Cyvin, Jakob Bonnevie; Midtaune, Kristiane; Rød, Jan Ketil; Cyvin, Jardar. (2018) GEO GO, Stedsbasert læring. Læringsfestivalen, NTNU Poster 2018-05-03 - 2018-05-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Cyvin, Jakob Bonnevie. (2018) Story Map application and Virtual reality (VR) – results from a case study about “atomic power/energy” in preservice Science Teacher Education. EUROGEO - European Association for Geographers EUROGEO 2018 , Cologne 2018-03-15 - 2018-03-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Brandt, Harald; Cyvin, Jakob Bonnevie; Grindeland, John Magne; Midtaune, Kristiane; NIELSEN, BIRGITTE LUND. (2018) Symposium: Inquiry based teaching by innovative ICT technology; augmented reality and place-based technology. IOSTE - Intern. Organization for Science and Technol. Educ. IOSTE 2018 , Malmø 2018-08-13 - 2018-08-17

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) ‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs. European Society for Research in Mathematics Education The Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education , Dublin 2017-02-01 - 2017-02-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Sikko, Svein Arne; Gjøvik, Øistein; Pepin, Birgit. (2017) Connecting orchestration and formative assessment in the technology rich science classroom. NTNU Nordic Research Symposium on Science Education 2017 , Trondheim 2017-06-07 - 2017-06-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Kvello, Pål; Sneltvedt, Trym; Haugstad, Kristin Elisabeth; Feren, Kari; Malmo, Jan Tore; Cyvin, Jardar. (2017) From single neuron to brain function - a neural network building kit developed to fill in the missing link in school. NTNU Nordic Research Symposium on Science Education 2017 , Trondheim 2017-06-06 - 2017-06-09
  • Poster
    Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2017) Det digitale-analoge aspektet ved verktøy for formativ vurdering. NTNU SU-fakultetets forskningskonferanse (NTNU) , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2017) Storyline - an approach to situated content knowledge in science education. European Science Education Research Association ESERA 2017 , Dublin 2017-08-21 - 2017-08-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2017) Storyline - en undervisningsmetode for situert faglig læring i naturfag. NNN - Nasjonalt Nettverk for Naturfagutdanning Forskerdag i naturfagdidaktikk , Oslo 2017-10-20 - 2017-10-20
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2017) GeoGo i grunnskolelærerutdanninga - bruk av kartbaserte apper på ekskursjon i naturfag. NNN - Nasjonalt Nettverk for Naturfagutdanning Forskerdag i naturfagdidaktikk , Oslo 2017-10-20 - 2017-10-20
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2017) GeoGo i grunnskolelærerutdanninga – bruk av kartbaserte apper på ekskursjon i naturfag. NTNU Utdanningskonferansen for SU-fakultet (NTNU) , Trondheim 2017-09-08 - 2017-09-08
  • Faglig foredrag
    Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya; Dahl, Heidi. (2017) IBL og WoW i profesjonsutvikling for lærere innen realfag gjennom kaskademodell og leksjonsstudier. Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap NTNU Forskning for et bedre samfunn. SU-fakultetets oppstartskonferanse , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Kvello, Pål; Lundheim, Lars Magne; Nyholm, Henrik; Nedregård, Benjamin; Sneltvedt, Trym; Malmo, Jan Tore. (2017) Å bygge hjerner i grunnskolen. Naturfagsenteret Hell-seminaret , Hell 2017-11-15 - 2017-11-17

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein; Febri, Maria Immaculata Maya; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved. (2016) Innovative ICT-based teaching materials in mathematics and science. mascil & DZM EDUCATING THE EDUCATORS 2nd conference on international approaches to scaling-up professional development in maths and science education , Freiburg 2016-11-07 -
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2016) Naturfag for minoritetsspråklige - noen erfaringer fra grunnskolelærerutdanninga ved NTNU-FLT. Naturfagsenteret Hellseminaret 2016 , Hell 2016-11-09 - 2016-11-11
  • Poster
    Pepin, Birgit; Staberg, Ragnhild Lyngved; Febri, Maria Immaculata Maya; Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne. (2016) The digital-analog spectrum of tools for formative assessment. Department of Education, Maynooth University FaSMEd Project Final Meeting and Conference , Maynooth 2016-11-01 - 2016-11-02
  • Faglig foredrag
    Gjøvik, Øistein; Sikko, Svein Arne; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar; Febri, Maria Immaculata Maya. (2016) FasMED Symposium. NTNU Den 14. nordisk lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13

2015

  • Faglig foredrag
    munkebye, eli; Staberg, Ragnhild Lyngved; Cyvin, Jardar. (2015) Arealbruk og arealkonflikter i Stjørdal.(Faglig ekskursjon og workshop). Naturfagsenteret Hellseminaret (for lærerutdannere i naturfag i Norge) , Hell 2015-11-11 - 2015-11-13
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2015) Success criteria for use of Science ICT – Dataloggers – with Lower Secondary Students. ESERA ESERA Conference , Helsinki 2015-08-31 - 2015-09-04

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Munkebye, Eli; Cyvin, Jardar. (2014) Plant and animal knowledge as door-opener to sustainable development. NERA , Lillehammer 2014-03-05 - 2014-03-07
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein. (2014) Tverrfaglighet og pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanning. Nordisk læreruddannelseskongres 2014 - sprog og didaktik i alle fag , Nuuk 2014-09-02 - 2014-09-06
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein. (2014) Tverrfaglighet og pedagogisk entreprenørskap i lærerutdaning - Resultater fra FOU arbeid 2009-2013 ved avdeling for lærer- og tolkeutdanning ved HiST. Naturfagsenteret Hellseminaret , Hell 2014-11-12 - 2014-11-14
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2014) Bruk av dataloggere i naturfag på barnetrinnet - Resultater fra et case-studium. Naturfagsenteret Hellseminaret , HEll 2014-11-12 - 2014-11-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2014) IKT som katalysator til økt bruk av utforskende læring i naturfag?. Faculty of Science, University of Helsinki 11th Nordic Research Symposium on Science Education (NFSUN) , Helsinki 2014-06-04 - 2014-06-06
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar; Gjøvik, Øistein. (2014) Tverrfaglighet og pedagogisk entreprenørskap i lærerutdanning. Resultater fra av et videreutdanningsemne. Høgskolen i Sør-Trøndelag Faglig forum ved avdeling for lærere- og tolkeutdanning ved HiST. , Trondheim 2014-09-30 - 2014-09-30
  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2014) Fra Camera Obscura til mobilkamera – bilder før og nå. Skolelaboratoriet, PLU, NTNU Fagdag for ungdomsskolelærere som underviser i valgfagene «Forskning i praksis» og Teknologi i praksis» i ungdomsskolen. , Trindheim 2014-09-19 - 2014-09-19

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Lund, Anne Carine Bonnevie; Cyvin, Jardar. (2012) Lærerutdanning og involvering av studenter i praksisnær FOU. Nordisk lärarutbildningskonferens , Kalmar 2012-05-07 - 2012-05-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2012) Digitale ferdigheter i grunnskolen – lærerutdanningens fremtidige ansvar?. Nordisk lärarutbildningskonferens i Kalmar 7-9/5-2012 , Kalmar 2012-05-07 - 2012-05-09

2011

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Lund, Anne Carine Bonnevie. (2011) Digitale ferdigheter i naturfag på barnetrinnet i norsk skole – Hvor står vi og hvor går vi. Linkøping Universitet NFSUN 2011 - Nordic research symposium on science teaching, Juni 2011 Linkøping , Linkøping 2011-06-14 - 2011-06-16
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Lothe, Astrid. (2011) Entreprenørskap i skolen med mange fasetter. HIST FOU i Praksis , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Munkebye, Eli; Grindeland, John Magne. (2011) Artslære og biologisk mangfold i lærerutdanning. Linköpings Universitet Nordiskt forskarsymposium om undervisningen i naturvetenskap (NFSUN) 2011 , Linköping 2011-06-14 - 2011-06-16

2009

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2009) Maps interpreting skills - a classroom experiment with and without ICT among lower secondary school pupils in Norway. Information & communication technology in natural science education - 2009 , Siauliai, Lithuania 2009-11-27 - 2009-11-28

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Munkebye, Eli; Sundt, George. (2008) Starting from scratch? - Teacher students' starting position for learning science. Roundtable. The 9th Nordic Research Symposium on Science Education , Reykjavik, Iceland 2008-06-11 - 2008-06-15

2006

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2006) GPS og GIS - Bruk av ny kartteknologi i skolen - innovasjon eller regresjon?. Naturfagsenteret utenTitteltekst , Trondheim 2006-09-05 - 2006-09-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar. (2006) Digitale verktøy - innovasjon eller regresjon?. Den 9. nordiske læreruddannelseskongres , Færøyene 2006-05-10 - 2006-05-14

2005

  • Poster
    Cyvin, Jardar. (2005) Teknologi og design. Lys, bilde og foto ? med utgangspunkt i hullkameraet. Kurs for Bispehaugen skole , Trondheim 2005-01-20 - 2005-01-20

2004

  • Vitenskapelig foredrag
    Lund, Anne Bonnevie; Cyvin, Jardar; Sundt, George. (2004) Hemmer eller fremmer IKT naturvitenskapelig tenkning?. Nordisk lærerutdanningskonferanse , Vasa 2004-09-15 - 2004-09-18
  • Faglig foredrag
    Sundt, George; Cyvin, Jardar; Knut Ole, Lysø; Arnesen, Trond; Feren, Kari. (2004) Bruk av GPS og digitale kart i tverrfaglige samarbeidsprosjekter i grunnskolen. HiST-ALT/SOFF (Sentralorganet for fleksibel læring) Kurs for lærerutdannere , Trondheim, Rotvoll 2004-06-15 - 2004-06-16

2003

  • Faglig foredrag
    Cyvin, Jardar; Sundt, George; Lysø, Knut Ole; Arnesen, Trond; Feren, Kari. (2003) GPS og DIGITALE KART I TVERRFAGLIG SAMARBEIDSLÆRING. HiST-ALT/HiNT Nettkurs og Workshop om GPS og digitale kart , Trondheim, Rotvoll 2003-06-18 -

2002

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jardar; Lund, Anne Bonnevie; Sundt, George. (2002) Er det behov for utvikling av nye og endrete arbeidsmåter i natur- og miljøfagsundervisninga på ungdomstrinnet?. Nordisk lærerutdanningskongress , Bergen 2002-05-14 - 2002-05-16
  • Poster
    Cyvin, Jardar; Lund, Anne Bonnevie; Sundt, George. (2002) IKT I NATUFAG-UNDERVISNINGEN. ER DET BEHOV FOR UTVIKLING AV NYE OG ENDREDE ARBEIDSMÅTER?. Midt-Norsk nettverk , Trondheim 2002-02-14 - 2002-02-14

2001

  • Vitenskapelig foredrag
    Lund, Anne Bonnevie; Cyvin, Jardar; Sundt, George. (2001) IKT I NATUFAGUNDERVISNINGEN. ER DET BEHOV FOR UTVIKLING AV NYE OG ENDREDE ARBEIDSMÅTER? En litteraturstudie og en skisse til et prosjekt i startfasen. Nasjonal fagkonferanse i pedagogikk : demokrati og dannelse , Trondheim 2001-11-07 - 2001-11-09

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo