Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Heidi Strømskag

Last ned pressefoto

Heidi Strømskag

Professor
Institutt for matematiske fag
Fakultet for informasjonsteknologi og elektroteknikk

heidi.stromskag@ntnu.no
73591743 +4798441839 Sentralbygg 2, 938, Gløshaugen, Alfred Getz' vei 1
Om Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Heidi Strømskag er professor ved Institutt for matematiske fag. Hun er cand.scient. i matematikk fra NTNU og ph.d. i matematikkdidaktikk fra Universitetet i Agder. Strømskag er medlem i faggruppen for matematikkdidaktikk. Hennes forskningsområder er undervisning og læring av algebra, didaktisk ingeniørvirksomhet og matematisk modellering.  

Prosjekt: CiviMatics – Interdisciplinary mathematical modelling meets civic education (Erasmus+).

Strømskag er medlem av den vitenskapelige komiteen for INDRUM (International Network for Didactic Research in University Mathematics), og hun er Norges representant til ICMI (International Commission on Mathematical Instruction).

 

Kompetanseord

  • Den antropologiske teorien for det didaktiske
  • Didaktisk design
  • Didaktisk ingeniørvirksomhet
  • Matematikkdidaktikk
  • Matematisk modellering
  • Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk
  • Undervisning og læring av algebra

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2023) Didactic transposition of concavity of functions: From scholarly knowledge to mathematical knowledge to be taught in school . International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Hausberger, Thomas; Strømskag, Heidi. (2023) TWG1: Transitions to, across and from university mathematics. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change through Study and Research Paths. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Elementary algebra as a modelling tool: A plea for a new curriculum . Recherches en didactique des mathématiques
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Breaches of the didactic contract as a driving force behind learning and non-learning: A story of flaws and wants. Teaching Mathematics and its Applications
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Conditions for revitalizing the elementary algebra curriculum. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chevallard, Yves; Strømskag, Heidi. (2022) Condições de uma transição para o paradigma do questionamento do mundo. CRV
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2021) De la TSD à la TAD. Un témoignage. Caminhos da Educação Matemática
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2021) Betydningen av en matematikkeksamen på fagets premisser. Dag og Tid
    Leserinnlegg
  • Strømskag, Heidi. (2021) Prospective Teachers Solving a Percentage Problem: An Analysis of the Construction of a Praxeology. Birkhäuser Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Grenier-Boley, Nicolas; Nicolás, Pedro; Strømskag, Heidi; Tabchi, Theresia. (2021) Mathematics teaching practices at university level. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Strømskag, Heidi. (2020) Didaktisk ingeniørvirksomhet i matematikk: Multiplikasjon som modell for situasjoner på 3. trinn. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2020) Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk: Et systemisk rammeverk for å utvikle og studere matematikkundervisning. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2020) Shunning algebraic formalism: Student teachers and the intricacy of percents. Recherches en didactique des mathématiques
    Vitenskapelig artikkel
  • Abboud, Maha; Coles, Alf; Chesnais, Aurélie; Horoks, Julie; Jaworski, Barbara; Mangiante-Orsola, Christine. (2020) Quand des didacticiens de mathématiques français discutent des théories avec des chercheurs britanniques et européens.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2019

  • Kilhamn, Cecilia; Strømskag, Heidi; Hästö, Peter; Liljekvist, Yvonne; Häggström, Johan. (2019) Editorial. Nordisk matematikkdidaktikk
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Chimoni, Maria; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi; Cooper, Jason. (2019) ERME Column. EMS Newsletter
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Chimoni, Maria; Hewitt, Dave; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi. (2019) Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons . European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2018

  • Mangiante-Orsola, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2018) Theory of didactical situations as a tool to understand and develop mathematics teaching practices . Annales de Didactique et de Sciences Cognitives
    Vitenskapelig artikkel
  • Hodgen, Jeremy; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi. (2018) Algebraic thinking. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2018) A model for instructional design in mathematics implemented in teacher education. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel

2017

  • Strømskag, Heidi. (2017) Et miljø for algebraisk generalisering og dets innvirkning på studenters matematiske aktivitet. Nordisk matematikkdidaktikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Valenta, Anita. (2017) Constraints to a justification of commutativity of multiplication. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hewitt, Dave; Oldenburg, Reinhard; Postelnicu, Valentina; Strømskag, Heidi. (2017) Introduction to the papers of TWG03: Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2017) A methodology for instructional design in mathematics—with the generic and epistemic student at the centre. ZDM: Mathematics Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Jaworski, Barbara. (2017) Modelling situations involving equal-sized groups.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Banerjee, Rakhi; Strømskag, Heidi. (2017) Topic Study Group No. 11: Teaching and Learning of Algebra. Springer Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2015

  • Hodgen, Jeremy; Oldenburg, Reinhard; Postelnicu, Valentina; Strømskag, Heidi. (2015) Introduction to the papers of TWG03: Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2015) A pattern-based approach to elementary algebra. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2015) Students' mathematical activity constrained by the milieu: A case of algebra. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
    Vitenskapelig artikkel
  • Ainley, Janet; Margolinas, Claire; Barquero, Berta; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Calleja, James; Clarke, David. (2015) Accounting for student perspectives in task design. Springer Science+Business Media B.V.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2014

  • Clarke, David; Strømskag, Heidi; Johnson, Heather Lynn; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Gardner, Kimberley. (2014) Mathematical tasks and the student.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2014) Didactical handling of a gap between a teacher's intention and students' mathematical activity.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2013

  • Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) Shortcomings in the milieu for algebraic generalisation arising from task design and vagueness in mathematical discourse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) An adidactical milieu that fails to prepare for an intended statement of equivalence.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) From recursive to explicit formula for the n-th member of a sequence mapped from a shape pattern. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2023) Didactic transposition of concavity of functions: From scholarly knowledge to mathematical knowledge to be taught in school . International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Hausberger, Thomas; Strømskag, Heidi. (2023) TWG1: Transitions to, across and from university mathematics. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Elementary algebra as a modelling tool: A plea for a new curriculum . Recherches en didactique des mathématiques
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Breaches of the didactic contract as a driving force behind learning and non-learning: A story of flaws and wants. Teaching Mathematics and its Applications
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2021) De la TSD à la TAD. Un témoignage. Caminhos da Educação Matemática
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2021) Betydningen av en matematikkeksamen på fagets premisser. Dag og Tid
    Leserinnlegg
  • Strømskag, Heidi. (2020) Shunning algebraic formalism: Student teachers and the intricacy of percents. Recherches en didactique des mathématiques
    Vitenskapelig artikkel
  • Kilhamn, Cecilia; Strømskag, Heidi; Hästö, Peter; Liljekvist, Yvonne; Häggström, Johan. (2019) Editorial. Nordisk matematikkdidaktikk
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Chimoni, Maria; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi; Cooper, Jason. (2019) ERME Column. EMS Newsletter
    Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
  • Mangiante-Orsola, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2018) Theory of didactical situations as a tool to understand and develop mathematics teaching practices . Annales de Didactique et de Sciences Cognitives
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2018) A model for instructional design in mathematics implemented in teacher education. International Network for Didactic Research in University Mathematics : INDRUM
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2017) Et miljø for algebraisk generalisering og dets innvirkning på studenters matematiske aktivitet. Nordisk matematikkdidaktikk
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2017) A methodology for instructional design in mathematics—with the generic and epistemic student at the centre. ZDM: Mathematics Education
    Vitenskapelig artikkel
  • Strømskag, Heidi. (2015) Students' mathematical activity constrained by the milieu: A case of algebra. Suomen ainedidaktinen tutkimusseura
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change through Study and Research Paths. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Conditions for revitalizing the elementary algebra curriculum. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chevallard, Yves; Strømskag, Heidi. (2022) Condições de uma transição para o paradigma do questionamento do mundo. CRV
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2021) Prospective Teachers Solving a Percentage Problem: An Analysis of the Construction of a Praxeology. Birkhäuser Verlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Grenier-Boley, Nicolas; Nicolás, Pedro; Strømskag, Heidi; Tabchi, Theresia. (2021) Mathematics teaching practices at university level. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2020) Didaktisk ingeniørvirksomhet i matematikk: Multiplikasjon som modell for situasjoner på 3. trinn. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2020) Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk: Et systemisk rammeverk for å utvikle og studere matematikkundervisning. Fagbokforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Abboud, Maha; Coles, Alf; Chesnais, Aurélie; Horoks, Julie; Jaworski, Barbara; Mangiante-Orsola, Christine. (2020) Quand des didacticiens de mathématiques français discutent des théories avec des chercheurs britanniques et européens.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Chimoni, Maria; Hewitt, Dave; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi. (2019) Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons . European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hodgen, Jeremy; Oldenburg, Reinhard; Strømskag, Heidi. (2018) Algebraic thinking. Routledge
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Valenta, Anita. (2017) Constraints to a justification of commutativity of multiplication. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hewitt, Dave; Oldenburg, Reinhard; Postelnicu, Valentina; Strømskag, Heidi. (2017) Introduction to the papers of TWG03: Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi; Jaworski, Barbara. (2017) Modelling situations involving equal-sized groups.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Banerjee, Rakhi; Strømskag, Heidi. (2017) Topic Study Group No. 11: Teaching and Learning of Algebra. Springer Publishing Company
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Hodgen, Jeremy; Oldenburg, Reinhard; Postelnicu, Valentina; Strømskag, Heidi. (2015) Introduction to the papers of TWG03: Algebraic thinking. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2015) A pattern-based approach to elementary algebra. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Ainley, Janet; Margolinas, Claire; Barquero, Berta; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Calleja, James; Clarke, David. (2015) Accounting for student perspectives in task design. Springer Science+Business Media B.V.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Clarke, David; Strømskag, Heidi; Johnson, Heather Lynn; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Gardner, Kimberley. (2014) Mathematical tasks and the student.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Strømskag, Heidi. (2014) Didactical handling of a gap between a teacher's intention and students' mathematical activity.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) Shortcomings in the milieu for algebraic generalisation arising from task design and vagueness in mathematical discourse.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) An adidactical milieu that fails to prepare for an intended statement of equivalence.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) From recursive to explicit formula for the n-th member of a sequence mapped from a shape pattern. European Society for Research in Mathematics Education
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • RFEL3100 - Forskningsmetoder i matematikk- og realfagsdidaktikk
  • SKOLE6232 - Matematisk modellering og IKT i matematikkundervisningen (11.-13. trinn)
  • SKOLE6224 - Forskningsmetoder i matematikkdidaktikk (8.-13. trinn)
  • SKOLE6233 - Oppgavedesign og matematikklærerens roller (11.-13. trinn)
  • MA3061 - Design og analyse av matematikkundervisning

Formidling

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2023) Matematisk modellering i et nytt didaktisk paradigme . Nord Universitet Seminar i matematikkdidaktikk , Levanger 2023-05-12 - 2023-05-12
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2023) The Role of Algebra in the Modelling of Real-World Systems. Stockholms universitet Nordic Network of Algebra Learning , Stockholm 2023-09-20 - 2023-09-21

2022

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) Study and research paths in teacher education. Institut for Naturfagenes Didaktik Seminar ved Københavns Universitet , Digital 2022-05-27 - 2022-05-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) SRPs in teacher education: Naturalization of knowledge as an obstacle to questioning the knowledge to be taught. Centre de Recerca Matemàtica 7th International Conference on the ATD , Barcelona 2022-06-19 - 2022-06-23
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Conditions for revitalizing the elementary algebra curriculum. European Society for Research in Mathematics Education 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education , Digtial 2022-02-02 - 2022-02-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) Algebra as a modelling tool in student teachers’ investigations of the natural and social world . Karlstads universitet Nordic Network of Algebra Learning , Karlstad 2022-12-05 - 2022-12-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) Tverrfaglige studie- og forskningsløyper om klimaendringer i et lektorprogram i realfag (8–13). Universitetet i Agder KLæM 22 , Kristiansand 2022-09-19 - 2022-09-21
  • Poster
    Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2022) Modelling climate change – the CiviMatics project’s approach to connect mathematics education and political education. 12th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12) 2022-02-02 - 2022-02-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi; Chevallard, Yves. (2022) Didactic transposition of concavity of functions. INDRUM 4th Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics , Hannover 2022-10-19 - 2022-10-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2022) Breaches of the didactic contract as a driving force behind learning and nonlearning. A story of flaws in the proof of a famous theorem. Institutt for lærerutdanning, NTNU Symposium , Trondheim 2022-03-28 - 2022-03-29

2021

  • Vitenskapelig foredrag
    Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2021) Modelling of climate change in the CiviMatics project . Gesellschaft für Didaktik der Mathematik Herbsttagung des GDM-Arbeitskreises 'Mathematik und Bildung' , Digital 2021-10-22 - 2021-10-22

2019

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2019) Prospective teachers inquiring into an involved problem of percents: An analysis of conditions and constraints using ATD tools . Centre de Recerca Matemàtica IRP Advances in the Anthropological Theory of the Didactic and their consequences in curricula and in teacher education , Barcelona 2019-06-17 - 2019-06-28
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2019) Sense and reference of signifiers for elements of polygons. Freudenthal Group, Utrecht University & ERME Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 11) , Utrecht 2019-02-06 - 2019-02-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Mangiante-Orsola, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2019) La théorie des situations didactiques comme outil pour comprendre et développer les pratiques professionnelles des enseignants en mathématiques. L'Assoc. pour la recherche en didactique des mathématique Séminaire de didactique des mathématiques de l’ARDM , Paris 2019-03-28 - 2019-03-29
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2019) Overgang fra matematikk i skolen til matematikk i høyere utdanning. Årsmøte i Norsk Matematikkråd , Stavanger 2019-09-18 - 2019-09-20

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2018) Tensions between the mathematical knowledge at stake and the situational models used to illustrate the knowledge: A case from a Norwegian 3rd grade classroom. Universitat de Barcelona Seminar , Barcelona 2018-12-13 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2018) A model for instructional design in mathematics implemented in teacher education. University of Agder INDRUM 2018 Second Conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics , Kristiansand 2018-04-05 - 2018-04-07
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2018) Why do some people have problems comprehending mathematics?. Forum for matematiske perler , Institutt for matematiske fag, NTNU 2018-09-07 - 2018-09-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2018) Didactical design for the mathematics classroom. LaUDiM Language Use and Development in the Mathematics Classroom , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2017) A methodology for instructional design in mathematics. Stockholm University, NORME Eighth Nordic Conference on Mathematics Education , Stockholm 2017-05-30 - 2017-06-02
  • Vitenskapelig foredrag
    Rønning, Frode; Strømskag, Heidi. (2017) Entering the mathematical register through evolution of the material milieu for classification of polygons. Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10) , Dublin 2017-02-01 - 2017-02-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2017) Combining the theory of didactical situations and semiotic theory in an investigation of students’ enterprise of representing a relationship in algebraic notation. Mathematics Education Centre MEC Symposium. Algebra: Gateway to mathematics, science, society and the world , Loughborough University 2017-05-24 - 2017-05-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2017) A methodology for instructional design in mathematics. Universität Augsburg, Institut für Mathematik Oberseminar Didaktik der Mathematik , Augsburg 2017-07-10 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi; Jaworski, Barbara. (2017) Modelling situations involving equal-sized groups. Nanyang Technological University PME 41 , Singapore 2017-07-17 - 2017-07-22
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi; Valenta, Anita. (2017) Justification of commutativity of multiplication at Grade 6. European Society for Research in Mathematics Education Tenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 10) , Dublin 2017-02-01 - 2017-02-05
  • Vitenskapelig foredrag
    Mangiante-Orsola, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2017) Theory of didactical situations as a tool to understand and develop mathematics teachers' practices. Laboratoire de Didactique André Revuz Symposium Frengly 3 , Université Paris-Diderot 2017-11-16 - 2017-11-18
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2017) Instruksjonsdesign i matematikk - en epistemologisk modell for en spesiell matematisk kunnskap. Fagseksjon for matematikk Seminar ved Institutt for lærerutdanning , Institutt for lærerutdanning 2017-11-17 - 2017-11-17

2016

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2016) Designing didactical situations for the elementary classroom: Conditions that enable or hinder mathematics learning . The LaUDiM project Advisory Board meeting for the LaUDiM project , Faculty of Teacher and Interpreter Education, NTNU 2016-06-16 - 2016-06-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2016) Evolution of the milieu for a particular piece of mathematical knowledge . Gesellschaft für Didaktik der Mathematik - GDM The Thirteenth International Congress on Mathematical Education , Hamburg 2016-07-24 - 2016-07-31
  • Vitenskapelig foredrag
    Mangiante, Christine; Perrin-Glorian, Marie-Jeanne; Strømskag, Heidi. (2016) Using TDS to understand and develop mathematics teaching in primary classrooms in France and Norway. Laboratoire de Didactique André Revuz Symposium Frengly 2 , Université Paris-Diderot 2016-07-06 - 2016-07-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2016) Interaction in the mathematics classroom - from the perspective of two different theories. Loughborough University Mathematics Education Centre Seminar , Loughborough 2016-03-17 -

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Analyse av kvalitative data ved koding og kategorisering. SkrivSats forskergruppe Seminar for forskergruppen SkrivSats , HiST-ALT 2015-02-25 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) A pattern-based approach to elementary algebra. Charles University 9th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education , Praha 2015-02-04 - 2015-02-08
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) On the notion of an epistemological model. Matematikkseksjonen ved HiST-ALT Seminar i matematikkdidaktikk , Høgkolen i Sør-Trøndelag 2015-05-26 - 2015-05-27
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Transformation between different registers of semiotic representation of a mathematical object: A challenging task. European Conference on Educational Research (ECER 2015) Symposium “The Role of Mathematical Tasks in Promoting Domain-Specific and Domain-Transcendent Mathematical Reasoning" , Corvinus University of Budapest 2015-09-07 - 2015-09-11
  • Faglig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Flislegging for å finne en sammenheng mellom to typer tall. Norsk senter for matematikk i opplæringen Novemberkonferansen , Trondheim 2015-11-24 - 2016-11-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Comparing and contrasting two theoretical approaches to social interaction in the mathematics classroom - The theory of didactical situations and the theory of social interactionism. University of Gothenburg Seminar, University of Gothenburg 2015-12-16 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) TDS: Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk – en modell og et analyseverktøy. Høgskolen i Sør-Trøndelag Faglig forum , Avdeling for lærer- og tolkeutdanning 2015-05-07 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Language use and development in the mathematics classroom: On the TDS. The LaUDiM project Research meeting with the reference group of LaUDiM , Høgskolen i Sør-Trøndelag 2015-06-02 - 2015-06-04
  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2015) Fra faktorer som hindrer algebraiske generaliseringsprosesser til design av epistemologiske modeller . Institutt for matematiske fag Seminar ved Institutt for matematiske fag , NTNU 2015-04-09 - 2015-04-09

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Strømskag, Heidi. (2014) Students’ mathematical activity constrained by the milieu: a case of algebra. University of Turku Seventh Nordic Conference on Mathematics Education , Turku 2014-06-03 - 2014-06-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2014) Building on the concept of milieu - in an open coding process. Université Paris Diderot Symposium on French and UK research on mathematics teaching , Paris 2014-01-30 - 2014-02-01
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2014) Student teachers’ pattern generalisation conceptualised through the theory of didactical situations in mathematics. Institut for Naturfagenes Didaktik Seminar, Københavns universitet , København 2014-09-05 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2014) Et epistemologisk perspektiv på matematikkundervisning: et eksempel fra algebra. Nasjonalt råd for lærerutdanning, UHR Nasjonal konferanse om karaktersetting i matematikk i lærerutdanning , Trondheim 2014-09-09 - 2014-09-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Clarke, David; Strømskag, Heidi; Johnson, Heather Lynn; Bikner-Ahsbahs, Angelika; Gardner, Kimberley. (2014) Research Forum: Mathematical tasks and the student. International Group for the Psychology of Math Education PME 38 , Vancouver 2014-07-15 - 2014-07-20

2013

  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) Formation of a gap between a teacher’s intention and students’ mathematical activity. Göteborgs universitet Seminar, Göteborgs Universitet , Göteborg 2013-09-26 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) From recursive to explicit formula for the n-th member of a sequence mapped from a shape pattern. European Society for Research in Mathematics Education Eighth Congress of European Research in Mathematics Education , Antalya 2013-02-06 - 2013-02-10
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) Shortcomings in the milieu for algebraic generalisation arising from task design and vagueness in mathematical discourse. International Commission on Mathematical Instruction ICMI 22 Study Conference on Task Design in Mathematics Education , University of Oxford 2013-07-22 - 2013-07-26
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) Algebra i meningsfylte kontekster: Representasjon av generalitet i mønster. Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen Seminar, Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen , Trondheim 2013-11-22 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2013) An adidactical milieu that fails to prepare for an intended statement of equivalence. Kiel University PME 37 , Kiel 2013-07-28 - 2013-08-02

2012

  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag; Burheim, Oda Tingstad. (2012) Forskningsbasert masterutdanning i matematikkdidaktikk. Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen ved HiST , Trondheim 2012-09-18 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2012) Similarities and differences between didactical phenomena and patterns of mathematical interaction: Comparing Elements of the French School of Mathematics Education with elements of the Theory of Social Interactionism. University of Agder Ph.D. trial lecture , Kristiansand 2012-02-09 - 2012-02-09
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2012) Faktorer som begrenser studenters etablering av algebraisk generalitet i figurmønstre. Universitetet i Tromsø Konferanse for lærerutdannere i matematikk , Sommarøya 2012-09-24 - 2012-09-27

2010

  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2010) Algebraisk generalisering: Når målet er en matematisk setning som uttrykker en relasjon mellom tallfølger. Landslaget for Matematikk i Skolen Lokallagsamling for Landslaget for Matematikk i Skolen , Gardermoen 2010-02-05 - 2010-02-07

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2008) Complexity of operating beyond naïve empiricism when proving a conjectured formula for the general term of a geometrical pattern. 5th Nordic Conference on Research in Mathematics Education , Copenhagen 2008-04-21 - 2008-04-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2008) Expressing and justifying generality in geometrical patterns: A case study of first-year student teachers' small-group collaboration at a university college. Universitetet i Agder, Institutt for matematiske fag Presentation of preliminary doctoral dissertation , Universitetet i Agder 2008-04-11 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Bergsten, Christer; Fuglestad, Anne Berit; Måsøval, Heidi Strømskag; Wedege, Tine; Hannula, Markku S.. (2008) Research questions and themes for future research in mathematics education. Plenary Panel. The 5th Nordic Conference on Research in Mathematics Education , København 2008-04-21 - 2008-04-25

2007

  • Poster
    Breiteig, Trygve; Hundeland, Per Sigurd; Lorentzen, Svein; Måsøval, Heidi Strømskag; Sandvold, Karl Erik. (2007) Veien videre Paneldiskusjon. Norges forskningsråd Bedre matematikkundervisning: Kan FoU hjelpe? , Oslo 2007-10-17 - 2007-10-17
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2007) Research on student teachers' generalisation processes in algebra: A theoretical perspective. Mathematics Education Centre Seminar , Loughborough University 2007-11-05 -
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2007) Fra problemstilling knyttet til læring og undervisning av algebra til valg av metodisk tilnærming. NTNU (Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet), PLU Seminar , Høgskolen i Sør-Trøndelag, Trondheim 2007-08-21 - 2007-08-22

2006

  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2006) Bruk av teori i analyse av data fra klasserommet i matematikk. Universitetet i Agder KUL Matematikk: Læringsfellesskap og IKT i læring , Kristiansand 2006-09-05 - 2006-09-07
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2006) Utvikling av faglig profesjonalitet - i spenningsfeltet mellom matematisk kunnskap og elevers utforsking. Nasjonalt nettverk for kvalitetsvurdering Fra skoleport til klasserom , Trondheim 2006-03-29 - 2006-03-30
  • Poster
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2006) Ways in which mathematics is necessary for developing didactical knowledge in mathematics. NTNU What is the specific role of mathematics in mathematics education research? , Trondheim 2006-11-09 -

2005

  • Vitenskapelig foredrag
    Goodchild, Simon; Jaworski, Barbara; Måsøval, Heidi Strømskag. (2005) Learning from students´ talk in mathematics classroom: Workshop on classroom research. HiST, NTNU NORMA 05: Fourth Nordic Conference on Mathematics Education , Trondheim 2005-09-02 - 2005-09-06
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2005) When students see the target as 'doing' more than 'knowing'. HiST, NTNU NORMA 05: Fourth Nordic Conference on Mathematics Education , Trondheim 2005-09-02 - 2005-09-06

2004

  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2004) Student authority in mathematics classroom discourse. Høgskolen i Bergen The 28th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education , Bergen 2004-07-14 - 2004-07-18

2003

  • Poster
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2003) Forsøk med ny studiemodell for allmennlærerutdanning med vekt på realfag. Midt-Norsk Nettverks FOU-dag , Trondheim 2003-02-14 - 2003-02-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Måsøval, Heidi Strømskag. (2003) Uterommet som læringsarena: Verksted. Det generelle i det spesielle - problemer i spenningsfeltet mellom det konkrete og det abstrakte i matematikken , Bø i Telemark 2003-09-22 - 2003-09-25
  • Vitenskapelig foredrag
    Jenssen, Annepetra; Måsøval, Heidi Strømskag. (2003) Tverrfaglig uteskole med vekt på kroppsøving og matematikk -`Utfordringer til hode og kropp´: Parallellsesjon. Barn og ungdom ut i naturen: Nordisk idrettslærerkongress , Oppdal 2003-06-23 - 2003-06-27

2001

  • Poster
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2001) An inductive approach to conceptual development in the area of functions. Högskolan Kristianstad Conceptions of mathematics , Kristianstad 2001-06-08 - 2001-06-12
  • Poster
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2001) Matematikk og kunst - kommunikasjon og komposisjon: Verksted. Mangfold i matematikken: LAMIS' sommerkurs , Kristiansand 2001-08-07 - 2001-08-10

2000

  • Poster
    Botten, Geir; Måsøval, Heidi Strømskag. (2000) Matematiske skattejakter: Verksted. Matematik 2000 – Fokus i teorier og praksis , Borgarfjörður 2000-06-22 - 2000-06-26
  • Poster
    Måsøval, Heidi Strømskag; Rønning, Frode. (2000) Semiregulære og aperiodiske tesselleringer. HiST Geometri - mer enn passer, linjal og blyant , Røros 2000-09-25 - 2000-09-28
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn