Emne - Design og analyse av matematikkundervisning - MA3061
Design og analyse av matematikkundervisning
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
I dette emnet vil en arbeide med analyse av matematikkunnskap og design av matematikkundervisning, samt matematisk modellering relevant for trinnene 8-13 i skolen. Analytiske rammeverk vil være Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk og Den antropologiske teorien for det didaktiske. Sentrale begreper vil være: didaktisk system, didaktisk situasjon, adidaktisitet, miljø, didaktisk kontrakt, referansemodell og modellering av systemer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne gjennomføre innledende epistemologiske og didaktiske analyser av matematisk kunnskap og bruke dette som grunnlag for å designe undervisningssekvenser i matematikk for trinnene 8-13 i skolen. Studenten skal også kunne besvare spørsmål knyttet til ekstramatematiske systemer gjennom modellering av disse systemene, og tilpasse slik modellering til undervisning i matematikk for trinnene 8-13. Sammen med emnene MA3060 og RFEL3100 gir dette emnet det faglige grunnlaget for å skrive en masteroppgave med matematikkdidaktisk fokus.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen legges opp som seminarer der en veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og diskusjon, samt studentpresentasjoner. Emnet forutsetter en høy grad av studentdeltakelse slik at tilstedeværelse i undervisningen er viktig for å få tilstrekkelig læringsutbytte. Emnet gis på høsten i oddetallsår.
Obligatoriske aktiviteter
- Presentasjon
- 80 % oppmøte
- Empirisk basert oppdrag
Mer om vurdering
Dersom studenten også etter utsatt eksamen har sluttkarakteren F/ikke-bestått, må studenten gjenta emnet i sin helhet. Arbeider som teller med i sluttkarakteren må gjentas.
Utsatt eksamen er i august.
Forkunnskapskrav
Det kreves minimum 60 studiepoeng matematikk og fullført minst 30 studiepoeng av praktisk-pedagogisk utdanning/profesjonsfaget for opptak til emnet.
Kursmateriell
Litteraturen er basert på matematikkdidaktiske forskningsartikler og oppgis ved semesterstart.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
SKOLE6213 | 1 sp | Vår 2019 |
SKOLE6223 | 2 sp | Vår 2019 |
SKOLE6233 | 2 sp | Vår 2019 |
Fagområder
- Matematikkdidaktikk
- Matematikk