course-details-portlet

MA3061

Design og analyse av matematikkundervisning

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

I dette emnet vil en arbeide med analyse av matematikkunnskap og design av matematikkundervisning, samt matematisk modellering relevant for trinnene 8-13 i skolen. Analytiske rammeverk vil være Teorien for didaktiske situasjoner i matematikk og Den antropologiske teorien for det didaktiske. Sentrale begreper vil være: didaktisk system, didaktisk situasjon, adidaktisitet, miljø, didaktisk kontrakt, referansemodell og modellering av systemer.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten kunne gjennomføre innledende epistemologiske og didaktiske analyser av matematisk kunnskap og bruke dette som grunnlag for å designe undervisningssekvenser i matematikk for trinnene 8-13 i skolen. Studenten skal også kunne besvare spørsmål knyttet til ekstramatematiske systemer gjennom modellering av disse systemene, og tilpasse slik modellering til undervisning i matematikk for trinnene 8-13. Sammen med emnene MA3060 og RFEL3100 gir dette emnet det faglige grunnlaget for å skrive en masteroppgave med matematikkdidaktisk fokus.

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen legges opp som seminarer der en veksler mellom forelesninger, gruppearbeid og diskusjon, samt studentpresentasjoner. Emnet forutsetter en høy grad av studentdeltakelse slik at tilstedeværelse i undervisningen er viktig for å få tilstrekkelig læringsutbytte. Emnet gis på høsten i oddetallsår.

Obligatoriske aktiviteter

  • Presentasjon
  • 80 % oppmøte
  • Empirisk basert oppdrag

Mer om vurdering

Dersom studenten også etter utsatt eksamen har sluttkarakteren F/ikke-bestått, må studenten gjenta emnet i sin helhet. Arbeider som teller med i sluttkarakteren må gjentas.

Utsatt eksamen er i august.

Forkunnskapskrav

Det kreves minimum 60 studiepoeng matematikk og fullført minst 30 studiepoeng av praktisk-pedagogisk utdanning/profesjonsfaget for opptak til emnet.

Kursmateriell

Litteraturen er basert på matematikkdidaktiske forskningsartikler og oppgis ved semesterstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
SKOLE6213 1 sp Vår 2019
SKOLE6223 2 sp Vår 2019
SKOLE6233 2 sp Vår 2019
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Matematikkdidaktikk
  • Matematikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for matematiske fag

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment