course-details-portlet

MA3062

Matematisk modellering i undervisning

Velg studieår

Undervises ikke studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet tar for seg matematisk modellering for å studere og besvare spørsmål knyttet til ekstramatematiske systemer. Det gir et faglig grunnlag for å integrere modellering i matematikkundervisning på 8.-13. trinn i skolen. Gjennom arbeid med modellering av systemer fra andre fagområder, som for eksempel fysikk, biologi eller miljøfag, legges det vekt på tverrfaglige perspektiver og på å tilegne seg nødvendig innsikt for å besvare den gitte problemstillingen. Det teoretiske rammeverket for emnet er den antropologiske teorien for det didaktiske (ATD), som gir en strukturert tilnærming til modellering i en didaktisk sammenheng. Sentrale begreper inkluderer: dialektikk mellom systemer og modeller, definisjon av systemer gjennom å identifisere relevante egenskaper, variabler og parametere; konstruksjon og analyse av modeller, og reversibilitet og rekursivitet som grunnleggende aspekter ved modellering.

Læringsutbytte

Kunnskap: Etter å ha fullført emnet skal studenten ha inngående kunnskap om matematisk modellering som et verktøy for å studere og besvare spørsmål knyttet til ekstramatematiske systemer. Studenten skal også ha innsikt i hvordan tverrfaglige perspektiver kan integreres i modellering. Videre skal studenten ha kunnskap om den antropologiske teorien for det didaktiske som et teoretisk rammeverk for modellering i didaktiske sammenhenger.

Ferdigheter: Studenten skal kunne definere og avgrense systemer ved å identifisere relevante egenskaper, variabler og parametere knyttet til relaterte spørsmål. Studenten skal videre kunne konstruere og analysere matematiske modeller som kan brukes til å besvare de relaterte spørsmålene, samt anvende prinsipper for reversibilitet og rekursivitet i modellering. Til slutt skal studenten kunne planlegge modelleringsaktiviteter i matematikkundervisning for 8.-13. trinn, med vekt på å utvikle elevenes matematiske kompetanse gjennom å bruke modellering til å studere fenomener i verden de lever i.

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, seminarer, modelleringsaktiviteter, studentpresentasjoner.

Deler av emnet kan bli gitt på engelsk.

Obligatoriske aktiviteter

  • 80 % oppmøte
  • Skriftlig rapport fra en modelleringsaktivitet
  • Presentasjoner av foreløpige rapporter

Mer om vurdering

Utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) er i august.

Spesielle vilkår

Forkunnskapskrav

Det kreves minimum 60 studiepoeng i matematikk og fullført minst 30 studiepoeng av profesjonsfaget.

Kursmateriell

Noe litteratur oppgis ved semesterstart, mens resten bestemmes av arbeider knyttet til modellering av systemene som studeres i emnet.

Fagområder

  • Matematikkdidaktikk
  • Matematikk

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen