Emne - Matematisk modellering i undervisning - MA3062
Matematisk modellering i undervisning
Velg studieårUndervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet tar for seg matematisk modellering for å studere og besvare spørsmål knyttet til ekstramatematiske systemer. Det gir et faglig grunnlag for å integrere modellering i matematikkundervisning på 8.-13. trinn i skolen. Gjennom arbeid med modellering av systemer fra andre fagområder, som for eksempel fysikk, biologi eller miljøfag, legges det vekt på tverrfaglige perspektiver og på å tilegne seg nødvendig innsikt for å besvare den gitte problemstillingen. Det teoretiske rammeverket for emnet er den antropologiske teorien for det didaktiske (ATD), som gir en strukturert tilnærming til modellering i en didaktisk sammenheng. Sentrale begreper inkluderer: dialektikk mellom systemer og modeller, definisjon av systemer gjennom å identifisere relevante egenskaper, variabler og parametere; konstruksjon og analyse av modeller, og reversibilitet og rekursivitet som grunnleggende aspekter ved modellering.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter å ha fullført emnet skal studenten ha inngående kunnskap om matematisk modellering som et verktøy for å studere og besvare spørsmål knyttet til ekstramatematiske systemer. Studenten skal også ha innsikt i hvordan tverrfaglige perspektiver kan integreres i modellering. Videre skal studenten ha kunnskap om den antropologiske teorien for det didaktiske som et teoretisk rammeverk for modellering i didaktiske sammenhenger.
Ferdigheter: Studenten skal kunne definere og avgrense systemer ved å identifisere relevante egenskaper, variabler og parametere knyttet til relaterte spørsmål. Studenten skal videre kunne konstruere og analysere matematiske modeller som kan brukes til å besvare de relaterte spørsmålene, samt anvende prinsipper for reversibilitet og rekursivitet i modellering. Til slutt skal studenten kunne planlegge modelleringsaktiviteter i matematikkundervisning for 8.-13. trinn, med vekt på å utvikle elevenes matematiske kompetanse gjennom å bruke modellering til å studere fenomener i verden de lever i.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, seminarer, modelleringsaktiviteter, studentpresentasjoner.
Deler av emnet kan bli gitt på engelsk.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % oppmøte
- Skriftlig rapport fra en modelleringsaktivitet
- Presentasjoner av foreløpige rapporter
Mer om vurdering
Utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) er i august.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Lektorutdanning i realfag for trinn 8 – 13 (MLREAL)
Forkunnskapskrav
Det kreves minimum 60 studiepoeng i matematikk og fullført minst 30 studiepoeng av profesjonsfaget.
Kursmateriell
Noe litteratur oppgis ved semesterstart, mens resten bestemmes av arbeider knyttet til modellering av systemene som studeres i emnet.
Fagområder
- Matematikkdidaktikk
- Matematikk