Bakgrunn og aktiviteter

Hans Petter Ulleberg, Head of the Department of Education and Lifelong Learning, Norwegian University of Science and Technology (NTNU)

Ulleberg holds a Ph.D. in Education from 2006 and is employed as Head of Department and Associate Professor in Education at NTNU. His field of research is school environment and socialization with emphasis on primary and secondary school, and has as his special field physical learning environments in schools. Ulleberg has been Head of the Department of Education from 2009-2016 and is currently Head of the Department of Education and Lifelong Learning from 2016-2021. Ulleberg has since 2011 led the National Academic Council for Educational Sciences, Universities Norway (UHR).  Ulleberg is member of the research group “Qualities in Education (QEd)” at NTNU. QEd studies how qualitiy is understood, exercised/handled and measured/described within the educational field. By using different research methods and theoretical perspectives, the research group wants to contribute to discussion and knowledge of different ways of understanding quality in education through interdisciplinary research. Ulleberg is currently project leader of the QEd-project Learning Spaces - The physical design of upper secondary schools and its impact on quality in education (project period 2018-2021).

Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid

Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen

Tidsskriftspublikasjoner

  • Ulleberg, Hans Petter. (2007) Diskursanalyse: Et mulig bidrag til utdanningshistorisk forskning. Barn. vol. 25 (1).
  • Ulleberg, Hans Petter. (2006) Et vidløftig sted. Byggekunst. vol. 88 (08).
  • Ulleberg, Hans Petter. (2006) Et vidløftig sted. En analyse og diskusjon av skolegården som et sted for pedagogisk virksomhet. Barn.
  • Ulleberg, Hans Petter. (2000) Uteareal ved barneskoler i Trondheim kommune. Barn.
  • Ulleberg, Hans Petter. (1996) Arkitektur som makt - skoleanlegget som disiplinerende materiell. Norsk pedagogisk tidsskrift.

Del av bok/rapport

  • Ulleberg, Hans Petter. (2016) Skolens arkitektur. Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon..
  • Ulleberg, Hans Petter. (2013) Skolegården som læringsmiljø. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
  • Ulleberg, Hans Petter. (2009) Skolegården - et diskursivt rom. Verden satt ut av spill : postmoderne pedagogiske perspektiver.

Rapport/avhandling

  • Buvik, Karin; Cold, Birgit; Høyland, Karin; Ulleberg, Hans Petter. (2014) Internevaluering av skoleanlegg : fokus på funksjonelle og estetiske sider. 2014. ISBN 978-82-536-1373-4. SINTEF Fag (14).
  • Kjølle, Kari; Hansen, Geir Karsten; Ulleberg, Hans Petter. (2011) Undersøkelse av skolebygg i Trondheim. Hovedfunn og trender fra spørreundersøkelse gjennomført ved 12 utvalgte skoler. 2011.
  • Ulleberg, Hans Petter. (2006) Et vidløftig sted : en analyse og diskusjon av skolegården som et sted for pedagogisk virksomhet. 2006. ISBN 82-471-8115-0.
  • Ulleberg, Hans Petter. (1995) Kompetansespørsmålet i folkehøgskolen - en evaluering av deler av forsøksvirksomheten 1991-1994. 1995. ISBN 82-7262-094-4.
  • Ulleberg, Hans Petter. (1995) Skoleanleggets mikrofysikk - en analyse av skolebyggets og skolegårdens sosialiseringsfunksjon. 1995.